Hipster Hitler sau Auschwitz-ul umorului


Hipster Hitler
Hipster Hitler by James Carr
My rating: 1 of 5 stars

O investiție ratată făcută de editura ART… 64 de note pe goodreads – nota finala: 3.67

Update 26.05.2014: Am vorbit cu un prieten duminica (25.05.2014) despre această carte şi i-am zis că m-a scos din sărite şi că nu am priceput nimic din ea şi că nu am râs deloc. Prietenul ia cartea în mână, se apucă să citească şi, minune, începe să râdă… Am rămas siderat. Şi l-am întrebat ce naibii vede de râs că eu nu văd nicio legătură care să mă facă să râd între acest Hitler şi Hipsteri. Concluzia lui a fost dezarmantă:

– Măi, această carte şi aceste web comics-uri nu sunt pentru oameni care citesc şi cu pretenţii la umor. Sunt pentru cei care butonează net-ul tot timpul, se lovesc de hipsteri pe stradă şi au o vagă idee despre nazism. În locul lui Hitler putea să fie orice altă figură istorică sau din lumea mass-media, doar că Hitler este mai interesant şi poate foarte uşor să cadă în sfera hipster datorită mustăţii, a vegetarianismului şi arianismului. Putea la fel de bine să fie şi George Clooney, dar ăsta este încă în viaţă şi nu e neapărat amuzant să faci bâză de un tip care încă e pe Pământ.

– OK, am înţeles de ce au făcut legătura cu Hitler, dar care-i faza cu hipsterii? Cine-i urmăreşte atât de îndeaproape şi dă atâţia bani pe ceea ce fac ei? Sunt la fel de deranjanţi ca şi cocalarii?

– Sunt tot un fel de cocalari şi ei. De hipsteri e la modă să te iei aşa cum acum câţiva ani a fost la modă să te iei de EMO. Mai ales că foştii EMO sunt hipsterii maturizaţi de azi. Deci, un grup la îndemână care este enervant pentru că vrea să iasă în evidenţă cu orice preţ.

– Deci, ca să gust sau să înţeleg glumele astea trebuie să studiez hipsterii? Nu sunt astea nişte glume făcute de hipsteri ca să râdă de hipsteri tocmai pentru a fi ei cei mai cu moţ hipsteri? Şi cartea o să fie tocmai citită şi cumpărată de hipsteri ca să fie ei ăi mai cool şi deştepţi hipsteri? Aşa cum cocalarii comentau la pozele cu cocalari şi râdeau cel mai abitiri de cei ca ei?

– Mie aşa îmi pare. Dar nu e cazul să-ţi baţi capul prea tare cu ei sau cu comics-urile astea. Glumele le poţi pricepe doar dacă ai habar de trend-ul ăsta. După cum poţi vedea, nu are nicio treabă cu adevărul istoric.

– Aham. Adică unii se pot crăcăna de râs aşa cum o fac eu când citesc glume cu filosofi, logicieni şi oameni de ştiinţă… E umor de nişă cică. Îi bun. O fi având şi asta un sens pe undeva prin cotloanele neştiute ale contemporaneităţii, ştiu eu. Şi chiar îţi pare amuzantă?

– Într-un fel uşor idiot, da. Mi-l imaginez pe Hitler cu tot felul de chestii bio etc. Dar grafica este destul de nasoală dar specifică online-ului.

– Mda… Cred că e pentru prima dată-n viaţă când simţul umorului şi imaginaţia refuză să mă ajute…

Citeam Iepurele Mizantrop când am văzut că a apărut această carte. Bineînțeles că am vrut să pun mâna pe ea.
Și am citit-o în 40-50 de minute după care m-am pus pe drăcuit.
Grafica este sub orice critică. Glumele sunt… ei bine, nu sunt…

Intenția autorilor și ideea lor o fi bună inițial, dar îți trebuie un dram de umor și puțin mai multă inteligență ca să faci ceva ca lumea din ideea asta că Hitler a fost/este Hipster sau se aseamănă cu aceştia. Sau aceştia se pot asemăna cu el. Sau au ceva, orice, în comun. Ei bine, se pare că, ici-colo, au câte ceva în comun.

Prin urmare, concluzia mea este că această carte este tocmai scrisă de hipsteri ca să râdă de ei, pentru că fac glume pe care un om normal nu cred că le pricepe, pentru ei, cu ei, alături de ei etc.

Când am aflat că o să apară cartea, am făcut ceva cercetări pe net. Și nu mică mi-a fost mirarea când am văzut cât de prost și puțin este notată pe goodreads. Am căutat, mai apoi, și siteul de unde a plecat această cărțulie. Și… am așteptat să văd, totuși, cartea.
După cum am spus mai sus, foc și pară m-am făcut.

O dată pentru că nu mi-a venit să cred decizia editurii Art de a scoate un astfel de roman grafic în loc să publice orice alt roman grafic mai de doamne-ajută. Apoi pentru că nu am înțeles cum de s-a ales acest roman atât de slab din punct de vedere grafic și al textului… Mai bine i-ar fi publicat pe Fredo & Pidjin care sunt incomparabil mai amuzanti si inteligenti daca tot s-a vrut publicarea unui webcomic in stilul Iepurelui Mizantrop de la Humanitas…
Ca să nu mai zic de timpul pierdut ca să citesc o cogeamitea porcăria.
Ca și concluzie: dezamăgit rău de editură, cartea este o pierdere de timp, jalnică din punct de vedere grafic, fără pic de umor, nici urmă de inteligență și stupidă până-n măduva oaselor. Tricourile lui HH mai salvează puţin din senzaţia de frustrare care m-a încercat de-a lungul volumului dar e mult, mult, mult prea puţin pentru ca acest volumaş să fie mai mult decât o adunătură de glumiţe spuse la un cocktail bine afumat cu ceva etnobotanice.

Cum văd autorii munca lor:

Hipster Hitler is a comic that satirizes both hipster culture and the exploits of the Third Reich using a combination of puns, parody, dark humor, anachronisms, and visual gags.

This comic is not written with the intent of offending people and refrains from making the holocaust or any other similar horrific event as the subject matter of a strip. In constructing Hitler as a Hipster we’re offering a new way of disliking Hitler and laughing at the “lazy dictator” he was, who is known for being indolent, maniacal at times, with violent bursts of enthusiasm. In the process of satirizing Hitler’s thoughts, actions and logic, we’re taking a few digs at a contemporary subculture of urban, middle-class youth that fetishize the ‘authentic’ and conform to non-conformism.

Ei bine se pare că au făcut o treabă de milioane în a cerceta şi aduna toate clişeele şi stereotipurile care circulă în „cultura” suburbană şi subterană cu largul concurs al wikipediei. Nu ştiu de ce nu au vorbit şi despre Hitler care a fost, de fapt, extraterestru, că era homosexual, că avea sânge de evreu etc. Dar poate că aceste subiecte urmează a fi tratate ulterior…

Iata si cateva exemple din carte

Ce? Am simtul umorului total handicapat sau imi scapa ceva?

Ce? Am simtul umorului total handicapat sau imi scapa ceva?

Aaaa, da! Ha... mda... Cred ca aceasta gluma este Lost in Translation...

Aaaa, da! Ha… mda… Cred ca aceasta gluma este Lost in Translation…

Iata si singura gluma care m-a facut sa zambesc. Dar este atat de previzibila si simpla si facuta, cred, de toti prietenii mei roackeri pe cand eram in liceu... Oare am ras pentru ca mi-am adus aminte de anii de liceu?

Iata si singura gluma care m-a facut sa zambesc. Dar este atat de previzibila si simpla si facuta, cred, de toti prietenii mei roackeri pe cand eram in liceu… Oare am ras pentru ca mi-am adus aminte de anii de liceu?

Ok, acum ca v-am deprimat total, am sa va arat ca Hitler chiar poate fi amuzant, pentru ca motive de ras pe seama lui sunt multe, daca incape pe mana unor umoristi inteligenti:

F5wEG

Click pe poza ca sa vezi mai multe!

350-Selfie0002

Click pe poza ca sa vezi mai multe!

1690001

1690003 Click pe poza ca sa vezi mai multe!

1690002

Click pe poza ca sa vezi mai multe!

Pentru descretirea fruntilor si luarea unei doze de umor sanatos va recomand cu placere si incredere: http://www.pidjin.net/

Tare curios sunt cine și cui este adresat acest volum. În mod cert, nu cititorilor editurii Art…

View all my reviews

Lasă un comentariu