Ești pe punctul de a face o greșeală teribilă de Olivier Sibony


Ești pe punctul de a face o greșeală teribilă de Olivier Sibony

Nota mea: 5 din 5 stele

Ești pe punctul de a face o greșeală teribilă este genul de carte care-ți poate zgudui din temelii lumea și felul în care gândești.


Extrem de bine organizat și cu o serie de argumente clare și succinte, Sibony reușește să ofere cititorului un studiu cât se poate de util pentru antreprenori, lideri, angajați cu responsabilități și libertăți de decizie, dar nu numai! Dacă ești conștient de capcanele iluziilor cognitive și de cât de mult îți pot afecta acestea viața de zi cu zi, cartea lui Sibony nu trebuie să lipsească de pe noptiera ta! Dacă nu ești conștient de cât de periculoase sunt iluziile cognitive pentru viața ta de zi cu zi, atunci categoric trebuie să citești cartea lui Sibony!


Volumul este structurat foarte prietenos și vine cu câte o recapitulare la sfârșitul fiecărei capitol a temelor care au fost aprofundate anterior. Scurte explicații și sfaturi sunt oferite pentru cimentarea multiplelor informații oferite de autor, astfel încât după lecturarea cărții îți este suficient să te oprești doar la acele recapitulări pentru a identifica iluzia cognitivă cu care te confrunți. 


Iluziile cognitive și capcanele acestora sunt adevărate jaloane pe care oamenii de afaceri și liderii politici încearcă să le evite făcând slalomuri care par de-a dreptul spectaculoase, însă de cele mai multe ori, după cum se poate vedea din cartea lui Sibony, acești lideri de succes din politică sau business, reușesc cumva să ia toate jaloanele în picioare și să se împiedice la rând până când ajung cu picioarele rupte și capetele sparte. Rog să-mi scuzați metafora anterioară, însă când te gândești prin ce a trecut Elf Aquitaine, companie din Franța care a crezut în invenția prezentată de niște băieți care le-au spus că dețin un avion cu un echipament special care poate mirosi petrolul din aer, nemaifiind necesare săpături, nu ai cum să nu te gândești la cât de rău s-au putut împiedica managerii de la Elf Aquitaine când au decis să investească sume uriașe de bani, nu doar din bugetul companiei, cât și din bugetul de stat, deoarece Elf Aquitaine a reușit să convingă prim ministrul și președintele Franței să ajute cu bani matrapazlâcul avionului copoi. Șmecheria a durat mai bine de patru ani și a consumat 1 miliard de franci, iar între 1977 și 1979 escrocii au primit mai mulți bani decât investitori și membrii din board-ul Elf Aquitaine. 


Pare teribil de amuzantă stupiditatea acestei companii franceze din anii 1970, nu? Ei bine, exact aceeași poveste se repetă în 2004, în California, SUA. Compania Terralliance înființată de inginerul NASA Erlend Olson strânge bani pentru un avion care poate mirosi petrolul din aer. Șmecheria merge din nou și se pierd în jur de jumătate de miliard de dolari. 


Poveștile menționate mai sus sunt reale, se pot verifica.

Cum e posibil ca aceeași șmecherie să se întâmple de două ori și să coste la fel de mulți bani? Ei bine, Sibony explică foarte clar de ce oameni cu experiență pot lua decizii de o stupiditate uneori șocantă. Cad pradă mirajului poveștii și, în ciuda cunoștințelor și a experienței pe care o au, în ciuda cercetărilor făcute, sunt atât de vrăjiți de pitch-ul vânzătorului încât decizia este deja luată de la prima prezentare. Iar dacă investitorul nu este dispus să încerce să înțeleagă nu doar discursul și prezentarea comunicatorului, ci chiar rolul său ca receptor al respectivelor informații, atunci lentila care distorsionează adevărul preia controlul în favoarea unei acțiuni, altminteri, fantasmagorice.


Cartea este plină de exemple din viața reală și este foarte ușor și plăcut de citit. E plină de învățăminte pentru orice persoană dispusă să accepte faptul că iluziile cognitive pot crea dezastre, dezastre care s-ar putea să ne fi dus viața într-o direcție complet greșită și diferită față de ceea ce am fi putut avea și fi, strict din pricina unei iluzii cognitive care ne-a ajutat să ne păcălim într-un mod atât de categoric.


Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le-am învățat din cartea lui Sibony e cât este de util să înțelegi când ești într-o situație de escaladare a angajamentului. În momentul în care o situație solicită angajamente constante, prima întrebare pe care trebuie să ți-o adresezi este dacă returnarea investiției justifică resursele adiționale solicitate. Războiul din Vietnam este un exemplu de escaladare a angajamentului din care statul american nu a reușit să iasă la timp. Proiectul Saturn al General Motors este un alt exemplu grăitor. Punctual, unele investiții trebuie să fie acceptate ca pierdute astfel încât alte angajamente să nu mai fie făcute și să cauzeze și mai multe pierderi. 


Escaladarea angajamentului este important și în plan politic, dacă nu chiar foarte important, având în vedere cât este de dificil să renunți la o serie de decizii sau parteneriate care păreau că pot aduce o returnare a investiției extrem de profitabilă. E mai bine, uneori, să pierzi câteva lupte astfel încât să poți câștiga războiul.


Recomand cu încredere și cu plăcere cartea lui Sibony și sunt sigur că vă poate fi de folos în foarte multe situații și că veți avea foarte multe de câștigat de pe urma aceste lecturi!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s