Instrumentele terorii lui Stalin de Rupert Butler


Instrumentele terorii lui Stalin de Rupert Butler

My rating:  1 of 5 stars 

Uneori renunț la presa de weekend pentru a citi câte o cărțulie precum cea a lui Rupert Butler. M-am mai întâlnit cu domnul Butler și cu o altă carte de-a sa, GESTAPO. Istoria poliției secrete a lui Hitler, și am considerat-o o mizerie.

Domnul Butler pur și simplu nu are nicio treabă cu istoria. Nu știu de unde-și strânge informațiile pentru că a reușit și de data aceasta să mă enerveze atât de rău încât nu am mai avut chef să mă uit peste ce cărți a citit Butler ca să-mi dau seama de unde a scos inepțiile pe care le-a așternut pe hârtie în volumașul de față.

Ca să vă dau un exemplu concret cu privire la tâmpeniile perorate de Butler:

Regele Mihai către Simon Sebag Montefiore:

Mi-au spus că doreau să vorbim despre o chestiune de familie și am crezut că vor să discute logodna mea… Cei doi mi-au prezentat o hârtie. Era abdicarea… Gramatica nu era bună. Abia dacă puteau scrie, așa că n-am vrut să semnez. Dar ei mi-au zis: Paza palatului a fost arestată, liniile telefonice au fost tăiate, iar artileria este ațintiă chiar asupra acestei încăperi. Am privit pe fereastră. Tot ce spuseseră era adevărat; un obuzier era îndreptat spre mine. Am încercat să tărăgănez, sugerând consultarea poporului. Nu este timp pentru așa ceva, au zis ei. Vor urma tulburări, noi îi vom împușca pe toți și va fi vina ta. Am fost dezgustat de cât de josnici erau oamenii aceștia. Și am semnat.

Dacă aș fi în locul Regelui Mihai eu l-aș da în judecată pe domnul Butler, acest majordom al istoriei care nu ezită în a bâlbâi bârfe de birt în cărțile dumnealui.

Nu înțeleg ce-l face pe Butler să insiste în a scrie cărți a căror calitate este mai mult decât îndoielnică, mai degrabă parazitară. Din punctul meu de vedere Butler este pentru cărțile de istorie ce este acel domnișor London pentru muzica populară românească: o glumă proastă și fâsâită care împute cu prostia pe care o emană întreaga umanitate.

Nu cred că volumul lui Rupert are vreo utilitate și sunt sigur că cititorii care se declară mulțumiți de carte nu au de fapt minimum de cunoștințe cu privire la istoria secolului XX și a comunismului.

De ce 1 stea: pentru că nu pot să dau stele cu minus în față. Altminteri ar fi avut minusul maxim.

Prezentarea editurii:

  • O expunere accesibilă şi competentă a istoriei oprimărilor poliţiei secrete sovietice, din 1917, până la dezintegrarea URSS-ului, cu portrete ale principalelor personaje şi ale nenumăratelor victime.
  • Relatări detaliate ale martorilor despre metodele brutale şi nemiloase utilizate de CEKA, OGPU, NKVD, SMERŞ şi KGB.

KGB-ul, devenit faimos în timpul Războiului Rece, a urmat unei succesiuni de servicii desecuritate ale statului la fel de înfiorătoare, care au datat din primele zile ale Revoluţiei Ruse, precum CEKA, OGPU, NKVD şi MVD.

Plasând metodele brutale ale lui Stalin într-un context istoric mai larg, Instrumentele terorii lui Stalin începe prin a descrie măsuri violente de securitate a statului la care au recurs ţarii despotici încă de pe vremea lui Ivan cel Groaznic. Autorul examinează apoi CEKA, prima organizaţie postrevoluţionară, acuzată de combaterea contrarevoluţiei, ale cărei metode au fost atât de nemiloase, încât guvernul bolşevic a desfiinţat-o în anul 1922.

După ce a preluat conducerea Partidului Comunist în 1923, Stalin a folosit serviciile secrete pentru deportări în masă ale unor populaţii, ca şi pentru epurările anilor 1930, când majoritatea rivalilor politici ai dictatorului sovietic au fost acuzaţi în faimoasele „procese‑spectacol”. Milioane de oameni au fost arestaţi, sfârşindu-şi vieţile în gulaguri (lagăre de muncă silnică), iar alţii au fost executaţi. Teroarea poliţiei secrete a continuat şi după al Doilea Război Mondial, când mii de cazaci şi ruşi albi care luptaseră de partea naziştilor au avut un destin similar. După decesul lui Stalin în 1953, ultima întrupare a poliţiei secrete sovietice, KGB-ul, a devenit o agenţie pentru răspândirea influenţei URSS-ului în toată lumea.

Cartea include peste 100 de fotografii cu personaje importante, evenimente-cheie şi victime ale terorii poliţiei secrete sovietice.

2 gânduri despre „Instrumentele terorii lui Stalin de Rupert Butler

  1. Pingback: Instrumentele terorii lui Stalin de Rupert Butler - Agenda Primarului

  2. Pingback: Instrumentele terorii lui Stalin de Rupert Butler | Ziarul Profit

Lasă un comentariu