Pauză de Bookfest: Holy Cow de David Duchovny


Holy Cow de David Duchovny

Notă: 1 din 5 stele

Am luat o pauză destul de îndelungată de la tot ceea ce a ținut de activitatea online sau de articolele pentru blog. M-am lăsat pătruns de virusul locului de muncă, de șansa de a dormi la ore indecent de apropiate de orele când ajung acasă și de ultimele trei sezoane din Simpsons.

Mi-am luat o pauză și m-am întors cu forțe proaspete. Recunosc că mi-a prins destul de bine pentru că lucrurile parcă mi-s altfel organizate în minte acum. Sau poate doar mi se pare mie pentru că am mintea plină de lucruri pe care vreau să vi le spun despre cărțile pe care le-am citit. Rămâne de văzut.

Mi-a plăcut de Duchovny de când l-am descoperit în Dosarele X. Mi-am readus aminte de el după ce l-am văzut din nou în Californication. Destrăbălatul Frank Moody mi-a mers direct la inimă și recunosc că în momentul în care am văzut că Duchovny a scris o carte mă așteptam să văd influențe din personajul pe care-l joacă. Nu m-am înșelat în totalitate. Doar că scriitorul Duchovny este muuult, muuuuult mai slab decât actorul Duchovny.

Elsie, o vacă de la o fermă, descoperă moartea. Moartea și faptul că oamenii care au grijă de ea mănâncă animalele pe care le cresc. Cu alte cuvinte, le cam cresc pentru a le mânca. Panicată total, începe să se uite pe Discovery de unde află de India și se hotărăște să fugă acolo ca să trăiască până când o să moară de moarte bună. Respectiv cancer, infectată cu ceva boală luată după ce a băut din Gange, chestiuni dintr-astea care semnalează faptul că ai dus o viață îndestulată care ți-a oferit tot ce avea mai bun și a cam venit ora închiderii. Se mai întâlnește cu un porc care vrea să ajungă în Israel și un curcan care vrea să sfârșească în Turcia că nu degeaba poartă o țară numele său de pasăre, nu? – creier de pasăre, nu ai ce pretenții să ai, totuși. Și cei trei încep o aventură pe care autorul cu o deosebită lejeritate pricinuită probabil de abuzul de substanțe psihotrope o compară cu Odiseea sau Iliada lui Homer.

După așa o prezentare, oricine ar vrea să citească cartea lui Duchovny. Și eu am crezut că volumul s-ar putea să fie fain. M-am înșelat. Duchovny nu doar că nu știe și nu poate să scrie, dar nici să facă glume nu știe și nu poate. Toate glumele parcă-s adunate de prin cluburile și birturile unde vedete sufocate de preaplinul de sine care le-nconjoară se-ntrec în bancuri care mai de care mai proaste, mai clișeistice, mai lipsite de umor și substanță. Bineînțeles că Duchovny trebuie să lase impresia că este un tip cult de unde în mod automat apar tot felul de trimiteri culturale la de scriitori cu rezonanță, filme etc. Degeaba. Aproape toate trimiterile sunt ca nuca-n perete.

O altă chestie deosebit de enervantă este dialogul pe care personajul, vaca, îl poartă direct cu cititorul. Și pentru o vacă știe foarte multe lucruri despre cum e să fii om. Jos pălăria! O astfel de vacă s-ar putea face fără niciun efort psiholog. Și ar salva mulți actori din Pădurea Sfântă de la sinucidere. Sau măcar ar amâna-o pentru o perioadă de timp.

Nu am reușit să înțeleg de ce tot amintește discuțiile pe care le-a avut vaca cu editorul. Adică, cui îi pasă de ce probleme poate să întâmpine un nume sonor de la Hollywood care se dă drept vacă într-o carte în momentul în care se hotărăște să scrie? A fost un act de nesupunere al lui Duchovny? Un act de rebeliune? O nebunie? S-a certat cu editorul? I-a distrus editorul cartea băgându-i glume în ea? A scris o carte extrem de serioasă pe care neseriosul de editor i-a stricat-o transformând-o într-o bășcălie stupidă ca să se vândă cât mai bine? Nu m-am prins nici până-n ziua de azi…

De ce 1 stea: pentru că doar astfel mă pot răzbuna pe Duchovny pentru chinul cauzat.

8 gânduri despre „Pauză de Bookfest: Holy Cow de David Duchovny

  1. Poate God Hates Us All sa-ti placa mai mult. :)) Zic si eu, habar n-am despre ce-i. Am auzit ca se ocupa si cu cintatul, probabil ii iese la fel de bine ca scrisul. Altfel, si mie-mi place enorm ca actor.

    Si chiar, ce-i cu moda asta la actori, sa scrie carti?

    • Avand in vedere ca nu e scrisa de Duchovny, tot ce se poate 🙂
      Actorul contemporan trebuie sa fie o personalitate multilateraldezvoltata. Printre altele, si scriitor. Asa cere departamentul de marketing. 🙂

  2. Pe mine m-a distrat. Am citit-o fără niciun fel de încrâncenare şi mi-a plăcut. Am trecut peste limita dintre realitate şi fantezie – cum de o vacă ştie atât de multe – şi m-a prins umorul. Mi s-a părut ok, de relaxare. I-am dat 4 din 5, poate am exagerat, dar nici de 1 nu mi s-a părut. 🙂 Gusturi.

    • Eu am incercat sa ma distez. Dupa cum se vede, nu am reusit. Glumele mi s-au parut facile, de birt de fite de superstaruri. Glumite usoare, care ajung sa fie si explicate ( nu am inteles de ce si cine ar putea simti vreodata nevoia ca ar trebui explicate glumitele respective ), m-au facut sa cred ca Duchovny are ca scop insultarea inteligentei. Nu sunt inca sigur inteligenta cui doreste sa o insulte. Cred ca pe a lui. 🙂

  3. Credeam că numai mie mi s-a părut că toate referinţele la alte cărţi /filme şi chiar la muzică şint ca nuca-n perete. E trist, ideea era interesantă, putea să iasă măcar ceva drăguţ dacă nu mai mult.

    • Eu chiar am incercat sa fiu pasnic si sa incerc sa nu ma iau de referintele din carte insa nu mi-a dat nicio sansa Duchovny ca sa nu o fac. Este atat de evident ca le-a bagat doar ca sa arate ca are o oarecare cultura generala incat mi s-a aplecat.
      As spune ca-i pacat, dar as minti. Nu doar referintele au facut cartea sa fie groaznica. 🙂

  4. De data aceasta am observat că ai luat o pauză mai lungă pe blog și acum mă mir că nu te-ai mai plâns, ca data trecută. 😛
    Hmm, mi-ai dat emoții, am crezut inițial că bălăcărești cartea lui Grossman, Un cal intră într-un bar (deh – cal, vacă, tot pe-acolo) și m-am speriat, că o am și eu pe lista de lecturi. Pe aceasta nici nu m-am gândit să o citesc, deși-mi place Duchovny. Dar cred că mă limitez la privit și la visat cu ochii deschiși. 😀

    • Nu m-am mai plans pentru ca m-ai admonestat tu. 😛
      Dar as avea motive sa o fac, totusi, sa stii, pentru ca activitatea mea pe blog este mult redusa.
      Si mie imi place Duchovny ca actor. Cam atat. Spre deosebire de Nick Cave, Duchovny nu poate sa faca altceva decat meseria care l-a consacrat. 🙂

Lasă un comentariu