O istorie a Orientului Mijlociu – Peter Mansfield


O istorie a Orientului Mijlociu de Peter Mansfield

My rating:  5 of 5 stars 

Am dispărut de pe blog pentru că primele două, trei luni din an sunt dedicate vizionării filmelor din anul care tocmai s-a încheiat și nu fac altceva decât să mă uit la filme. La cât mai multe filme. Tocmai ce am realizat că am vreo 12 articole despre filmele care au apărut în 2014 însă pe care nu le-am publicat niciodată deoarece nu am găsit loc și pentru ele datorită recenziilor la cărți.

Ca să nu mai spun că am un public deosebit de pretențios care-mi vizitează blogul mai des doar dacă scriu despre cărți; despre filme când scriu, nu par foarte încântați. Sunt ai mei cititori și mă mândresc cu ei! Dar mi-aș dori să reușesc să scriu la fel de bine și despre filme, recunosc cu inima îndoită.

Gata, v-am spus pe scurt de ce am dispărut de pe blog, acum vă rețin câteva minute ca să vă povestesc nițel despre un volum pe care l-am citit în frumosul și scurtul concediu pe care l-am avut cu ocazia sărbătorilor de iarnă: O istorie a Orientului Mijlociu.

Chiar ieri discutam cu un prieten la un pahar de bere fără alcool și la o instalare de Windows într-o cafenea simpatică din Timișoara (cafeneaua se cheamă Emotion, dar alte emoții în afară de nervii prilejuiți de faptul că a trebuit să reinstalez Windows-ul, nu am simțit) că volumul lui Mansfield este multe prea pretențios și că oferă mult prea multe informații, ceea ce-l face foarte greu de citit. Am fost de acord că sunt foarte multe informații, însă nu mi s-a părut greu de citit. Este adevărat că Mansfield (îmi tot vine să scriu Manfredi și nu-mi dau seama de ce…) este și scrie și gândește ca un istoric în toată legea și crede că se adresează celor ca el, devenind astfel destul de greu de digerat, însă oferă informații pe care nu prea ai de unde să le iei decât disparat.

Marele avantaj al cărții lui Mansfield este tocmai această complexitate și extrem de elaborata sinteză a Orientului Mijlociu. Observațiile economice, sociale și culturale transformă această lume aparent înspăimântătoare datorită evenimentelor sângeroase din ultimii ani, într-o entitate concretă care poate fi înțeleasă și de europeanul de rând. Apariția fundamentalismului islamic, evoluția și impactul asupra lumii arabe este analizată cu lux de amănunte, fapt care ajută foarte mult un cititor ca mine care nu prea are cunoștințe despre Orientul Mijlociu și care mai degrabă cunoaște lumea orientală din știrile internaționale. Trebuie neapărat să vă spun că drumul către Orientul Mijlociu cel de astăzi trece prin istoria Imperiului Otoman și depinde de influența acestuia asupra statelor arabe pe care le cunoaștem astăzi, istorie a unui imperiu fabulos care a ajuns bolnavul continentului european atât ajutat de către europeni, cât și datorită incapacității conducătorilor otomani de a se adapta la nou. Incredibil de fascinantă este incursiunea în măruntaiele acestui imens imperiu care se lupta să țină în frâu dorința națiunilor de sub el pentru libertate.

Deja m-am aprins și există riscul să mă apuc să vă povestesc despre capitolele din carte, despre cât de detaliat și fascinant vorbește despre decăderea Imperiului Otoman, despre războaiele care s-au dus în Orient, despre interesele și jocurile politice și economice mârșave pe care marile puteri europene le-au avut în zonă, despre cât de seducătoare este cultura arabă și cât de interesantă și enervantă în același timp este evoluția și implicarea religiei în politica și societatea unei zone extrem de puternice și atrăgătoare din punct de vedere economic.

Un studiu fabulos care m-a făcut să-i dedic ore întregi din noapte și care m-a făcut să parcurg cu o adevărată sete fiecare pagină dată. Nu e o carte ușoară, nici pe departe, însă pentru un pasionat de istorie a Europei și oarecum cunoscător al secolului XX și avid devorator de informații politice și economice internaționale, cartea lui Mansfield este precum un abecedar întru înțelegerea lumii care a fost și va să vie. Europa secolului XX, am ajuns la această concluzie, nu are cum să fie înțeleasă fără a cunoaște măcar puțin istoria Orientului Mijlociu.

De ce  5 stele: pentru că este un volum excepțional care nu trebuie să lipsească din absolut nici o bibliotecă a niciunui împătimit de istorie, indiferent de perioada de care este fascinat.

Un gând despre „O istorie a Orientului Mijlociu – Peter Mansfield

  1. Pingback: Retrospectivă 2016! | Colț Firesc de refugiu

Lasă un răspuns

