Elias și spioana cărturarilor de Sabaa Tahir


Elias și spioana cărturarilor de Sabaa Tahir

My rating:  3 of 5 stars 

Cred că încep să-mi pierd spiritul critic pentru că în ultimul timp am citit foarte multe cărți fantasy și am început să mă entuziasmez din ce în ce mai ușor, ori dau eu numai peste cărți foarte faine.

Elias și spioana cărturarilor e genul de cărțulie care m-a ținut din nou cu sufletul la gură și m-a entuziasmat.

Elias este o Mască. Un soldat antrenat să ucidă în interesul Imperiului încă din fragidă pruncie, Elias începe să-și pună întrebări cu privire la menirea sa ca Mască și chiar plănuiește o evadare cu puțin timp înainte de absolvire și de-a-și primi locul în garda imperială. Însă un Profet îi dejoacă planurile și-l convinge că nu-și va găsi mult râvnita libertate dacă fuge. Plus că se pare că este nevoie de un nou împărat și Elias este considerat pretendent valoros la tron, împăratul urmând să fie ales dintre patru competitori care se vor lupta pe viaţă şi pe moarte. Câştigătorul urmează să fie încoronat, iar următorul îi va fi Sfrâncioc, respectiv mâna dreaptă şi sfetnic.

Laia și-a pierdut părinții, luptători în Rezistență, și recent a rămas fără restul familie. Bunicii i-au fost uciși de Războinici, ca și părinții, iar fratele ei este închis și-și așteaptă moartea. Laia este hotărâtă să-și salveze fratele, singura familie care i-a mai rămas și încearcă să intre în contact cu Cărturarii, mișcare de rezistență din care părinții ei au făcut parte. Ajunge spioană pentru cărturari devenind sclava comandantului Măștilor și ajunge să-l cunoască pe Elias, iar drumurile lor încep din ce în ce mai des să se întâlnească.

Este o poveste faină care te ține cu sufletul la gură, însă cu probleme destul de mari de logică pe care nu ai cum să nu le observi și care-ți sar în ochi. În primul rând se pare că femeile nu au foarte multe drepturi în lumea imaginată de Tahir și riscă să fie violate în orice clipă. Însă asta nu o împiedică pe Helen să fie una dintre Măști și să fie aleasă drept pretendentă la tron în momentul în care se stabilește marea înfruntare dintre cele patru Măști din care se va alege Împăratul și Sfrânciocul. De asemenea, chiar marele comandant al Măștilor este tot o femeie. Adică, stai așa, constant se vorbește despre rolul insignifiant al femeilor în societatea Războinicilor și că ele nu au ce să caute acolo, dar două femei dețin cele mai importante poziții politice și militare. Despre ce vorbim, totuși?

O altă chestie care sună cel puțin dubios este pătratul amoros în care cele două personaje principale se găsesc. Elias+Helene+Laia+Keenan = haos! Toată lumea cu toată lumea până se creează suficient haos încât să dai pagină după pagină doar ca să vezi dacă s-au mai aranjat cât de cât lucrurile între ei. N-am înțeles poveștile astea de dragoste atât de evidente, însă infernal de haotice cât să te lase cu impresia că tinerii în discuție au ceva probleme psihice.

Volumul este alert și te ține în priză, este plin de acțiune și răsturnări de situație. Nu-ți vine să-l lași din mână și aici Tahir primește aplauze din partea mea pentru că a reușit să construiască o poveste care curge rapid și subjugă cititorul. Din păcate pentru ea, este previzibilă. Chiar mi-am dat seama ce urmează, cine sunt anumite personaje din carte și cam bănuiesc care o să fie rolul lor pe mai tărziu. Pe mine nu m-a suprins, dar din ce am văzut în alte recenzii, se pare că sunt destul de mulți cititori la care nu le-au sărit în ochi anumite chestiuni care mie-mi par evidente – fapt care mă bucură pentru că asta înseamnă că aceștia se pot entuziasma real de cartea lui Tahir.

De ce 3 stele: pentru că, deși este o adevărată aventură plină de adrenalină, evoluția intrigii este previzibilă, personajele destul de clișeistice și parcă suferă de ceva handicap emoțional, iar erorile logice sunt destul de deranjante. Se putea mai mult, Tahir sigur poate mai mult, și probabil că o să nearate asta și pe viitor. Până la urmă chiar sunt curios de următorul volum, chiar dacă doar ca să văd dacă bănuielile mele se adeveresc.

Alte recenzii:

Literary jungle

Palarisme

Prezentarea editurii:

Elias este cel mai bun soldat al Academiei militare a Imperiului – şi, în secret, cel care îşi doreşte cel mai puţin să se afle acolo. Aflat pe punctul de a dezerta, se vede obligat să participe la o competiţie nemiloasă al cărei câştigător va fi desemnat împărat.     

Laia face parte din clanul Cărturarilor, înrobit de mulţi ani de către Războinici. Când fratele ei este arestat sub acuzaţia de trădare, Laia ia legătura cu mişcarea de rezistenţă împotriva asupritorilor, în speranţa că îi vor elibera fratele. În schimbul ajutorului, rebelii îi cer să se strecoare în Academie şi să spioneze pentru ei.

Când Elias şi Laia se întâlnesc, îşi vor da seama că legătura dintre ei este mult mai puternică decât ar fi crezut vreodată şi că soarta Imperiului se află în mâinile lor. Destinele li se încrucişează într-o poveste care se citeşte cu sufletul la gură, despre curaj, iubire, loialitate şi libertate, într-o lume în care totul le este potrivnic.

„M-a dat gata… O carte întunecată, complexă, vie, romantică – aşteptaţi-vă să vă simţiţi complet transportaţi.“

 MTV.com

„Un lucru pot spune cu siguranţă: n-o poţi lăsa din mână. La un moment dat, pur şi simplu n-o mai poţi lăsa din mână. Sabaa Tahir este o scriitoare bună, dar mai ales este o povestitoare foarte bună.“

The Huffington Post

 

 

6 gânduri despre „Elias și spioana cărturarilor de Sabaa Tahir

  1. Mersi mult că ai menționat și recenzia mea! 😉 Cât despre rolul femeilor în clanul Războinicilor… din câte îmi amintesc eu, Profeții alegeau copiii care urmau să fie antrenați în Academie, iar cum Profeții erau forul suprem, ce ziceau ei era lege. 🙂 Poate că bărbaților Războinici nu le-a convenit la început, dar atât Comandantul cât și Helene și-au dovedit valoarea ca Războinici, așa că nimeni nu a mai comentat. Dacă ar fi fost slabe, ar fi fost eliminate din primii ani de Academie. Nu știu, eu așa am văzut lucrurile…

    • Cu plăcere. Nu strică niciodată să fie prezentate mai multe perspective, nu de alta dar ar fi păcat ca o carte să nu ajungă la cât mai mulți cititori.
      Mie mi s-a părut că este o eroare de logică destul de evidentă pentru că nu s-a dezvoltat niciunde nicio idee cu privire la eventualul statut special al femeilor în Academie cu atât mai mult cu cât impresia generală era că femeile sunt la îndemâna bărbaților pentru ca acești să-și satisfacă poftele când și cum au chef. N-au pomenit nimic de profeți, cu atât mai mult cu cât aceștia, până la urmă, nici nu au apărut în povestea Comandantului, respectiv în atingerea poziției pe care acesta o deține.

      • Eh, eu mai mult am dedus anumite lucruri. 😀 Așa fac cu orice carte pe care o citesc. Poate că Tahir a omis chestiile astea în mod intenționat, pentru a le dezvălui în următoarele volume. Habar n-am. Dar mie chiar mi-a plăcut de 5 stele și abia aștept să apară și volumul 2 în aprilie 2016!

      • De unde sti ca va aparea in aprilie 2016? Volum 2 in engleza apare abia in august (asa am gasit), iar in romana va aparea , probabil, mai tarziu.

      • Pentru că așa au anunțat inițial… Am văzut cu ochii mei anunțul. Dar la scurt timp după ce am lăsat comentariul aici pe blog, au schimbat data. Au amânat cartea până în august. :/

  2. Deci pana la urma stie cineva daca volumul 2 va aparea si in romania in romana si data? Oricum povestea de dragoste dintre laia si elias ma da gata se potrivesc el curajos si plin de iubire fara pic de vointa pt uc8dere si ea curajoasa si frumoasa . Kennan e un mincinos nu o merita pe laia. Sper sa tina relatia elias si laia. Astept un raspuns la intrebarea cu care am inceput.

Lasă un răspuns

