Bookfest 2015: Piatra Sângelui de Timotei Drob


Piatra sângelui de Timotei Drob

Notă: 1 din 5 stele

După cum am mai spus pe blog, colecția Relații ceho-române în benzi desenate îmi pare un proiect binevenit și benefic pentru banda desenată românească.

Când am auzit de Piatra sângelui am fost entuziasmat, însă dezamăgirea s-a instaurat treptat pe măsură ce înaintam în lectură și s-a dezvoltat într-o adevărată furie când am ajuns la sfârșitul volumului.

Din punct de vedere grafic romanul mi-a plăcut foarte mult. Consider că, dată fiind tema volumului, alegerea lui Drob ca și desenator este perfectă. Fețe pătrate, diavolești, parcă scoase din Divina Comendie sunt ideale ca să sublinieze amoralitatea și cruzimea războiului.

Ca să înțelegeți ce vreau să spun: suntem în 1778 și personaje principale sunt soldații din regimentul imperial Brechainville care se ciocnesc de armata otomană undeva pe lângă Orșova. Luptele sunt violente, oamenii mor de foame și dizinterie, moralul este la pământ, iar conducătorii oștirilor încearcă să-și îmbărbăteze luptătorii deși nu prea au cu ce altceva să-i amăgească decât cu iluzia unei victorii extrem de improbabile.

După cum spuneam, desenele se potrivesc la perfecție.

Marea problemă, însă, este textul. Care este sub orice și în afara oricărei critici! Cum se poate ca niște soldați la 1778 să folosească cuvinte gen „intrigantă” sau „deprimat” și să strige „OMG!” când văd cum înaintează armata rivală? Ca să nu mai spun că vocabularul este când de mahala, când de-a dreptul elevat! WTF? – ca să rămân în asentiment cu traducătorul/redactorul etc.?

M-am gândit să-i dau 3 stele romanului după care mi-am dat seama că ar fi o palmă morală la adresa celorlalte volume și artiști care au participat la construcția benzilor anterioare. Prin urmare nu am de ales decât să-i dau o singură stea pentru că o merită cu prisosință. Nici măcar desenele nu salvează de la derută cititorul care a așteptat cartea așa cum am făcut-o eu.

De ce 1 stea: pentru că nu are nicio treabă cu ceea ce înseamnă, de fapt, Relații ceho-române în banda desenată și pentru că este o adevărată jignire la adresa intelectului cititorului care are colecția mai sus numită. Păcat, mare păcat…

O recenzie de la Alin:

http://www.webcomics.ro/2015/05/piatra-sangelui-impresii-pe-fuga/

2 gânduri despre „Bookfest 2015: Piatra Sângelui de Timotei Drob

  1. Aia a mea nu-i recenzie…e ce zice în titlu. Mă bat cu alte chestii și n-am stare să scriu ceva serios.

    Pe mine nu m-a deranjat schimbarea de registre lingvistice. Mi s-a părut potrivită. Și grafica e exagerată și eterogenă, se saltă prin registre vizuale, prin stiluri, povestea își ia libertăți nu doar cu faptul istoric, dar și cu plauzibilitatea celor prezentate. Ar fi fost ciudat ca tocmai limbajul să fie ferit de toate idiosincraziile astea.

    • Asa cum am mai spus si intr-un alt comentariu, problema este ca schimbarea registrului lingvistic este haotica. Nu lasa nici macar pentru o secunda senzatia de ceva programat, un experiment literar etc. Senzatia finala este una de superficialitate. Din punctul meu de vedere era perfect daca textul ramanea serios cu grafica existenta pentru ca se creea o contrapondere cat se poate de potrivita in lucrarea finala. Imi pare sincer rau ca recenzia mea a fost de asa natura, dar am simtit ca nu am de ales. Mi s-a parut o distanta multe prea mare fata de romanele anterioare…

Lasă un răspuns

