Bookfest 2015 Paladin: Sufletul împăratului de Brandon Sanderson


Am fost arestat de job și nu prea am mai avut timp liber nici măcar seara. De la laptop mă duceam direct în pat și abia reușeam să mai rămân treaz secundele necesare ca să întind capul pe pernă.

Nu am mai reușit să fac niciun articol și nici să-mi păstrez ritmul de lectură dorit și planificat, Parcul Gorki îmi stă pe noptieră de o săptămână deja, ceea ce mă face să mai acord încă câteva zile, vreo zece, planului de lectură de pe iunie.

Gata cu explicațiile, hai să vă povestesc despre două cărți fantasy pe care Editura Paladin le-a prezentat la Bookfest.

Sufletul împăratului de Brandon Sanderson

Notă: 4 din 5 stele

Ah, ce surpriză plăcută a putut să fie cărțulia lui Brandon Sanderson!

Shai este o Falsificatoare. Este prizonieră pentru că a fost prinsă pe când încerca să fure o pictură foarte valoroasă. Deși se aștepta să fie executată, arbitrii împăratului îi oferă o misiune cel puțin surprinzătoare: să falsifice sufletul acestuia. Shai întrevede șansa evadării însă provocarea propusă de arbitri este mare și se trezește pusă în fața unei alegeri foarte dificile: să fugă pentru a-și salva viața sau să salveze viața împăratului oferindu-i acestuia un suflet neviciat?

Sanderson pomenește la sfârșitul cărții de ceva probleme pe care le-a avut la cursurile de scriere creativă pe care le-a urmat. Ei bine, nu mă miră ca nu l-au entuziasmat foarte tare și că a decis să se rupă de lecțiile pe care le-a primit pe acolo. Nu de alta dar am mai citit cărțulii scrise și publicate în urma unor astfel de cursuri și majoritatea m-au dezamăgit și plictisit cumplit.

Sanderson a reținut ce i-a plăcut din cursurile respective și a aplicat în povestire sa ce l-a impresionat ca cititor de fantasy. Și uite așa a ieșit Sufletul împăratului. O aventură savuroasă, rapidă și antrenantă în care Sanderson își joacă cartea imaginației cu un deosebit talent.

Recunosc că m-a lăsat puțin nedumerit cu privire la modul în care Falsificarea funcționează dar asta nu a știrbit cu nimic plăcerea lecturii și nici nu a afectat povestirea într-un mod decisiv. Până la urmă este o carte fantasy, nu o teorie filosofică și gândul ăsta m-a făcut să mă bucur și mai mult de Sufletul împăratului.

Narațiunea este rapidă și tranșantă. Nu se lasă foarte multe lucruri nelămurite chiar dacă cartea nu are decât 160 de pagini. O mare realizare având în vedere complexitatea intrigii care te ține pe jar.

Am găsit pe goodreads (vezi aici recenzia) o recenzie a unei prietene și mi-a plăcut foarte mult punctul ei de vedere și citatele pe care le-a ales pentru a exemplifica ceea ce face Sanderson în Sufletul împăratului, astfel încât m-am decis să împărtășesc cu voi alegerea Andreei:

„Simțea că pricepe în cele din urmă de ce își pierduse Ashravan entuziasmul său tineresc. În sfârșit, cunoștea factorii care îl făcuseră să-și piardă optimismul. Corupția era unul dintre ei, dar nu șo cel mai important. Contribuise și lipsa de încredere în sine, însă nu în mod decisiv.
Nu, Ashravan fusese descurajat de viața însăși. Viața la palat, viața ca parte a unui imperiu care ticăia ca un ceasornic. Lucrurile mergeau. Nu la fel de bine cum ar fi trebuit, dar mergeau.
Să se confrunte cu asta însemna să se străduiască, dar uneori era foarte greu. Trăise o viață de huzur. Ashravannu fusese leneș, însă nu tebuia să fii leneș ca să fii prins în rotițele birocrației imperiale și ca să ajungi 5să-ți spui că luna viitoare cei cere să se facă schimbări. În timp, se lăsase purtat cu tot mai multă ușurință de apele marelui râu care era Imperiul Rozelor.
În final, devenise indulgent. Se preocupase mai degrabă de frumusețea palatului său decât de viețile supușilor. Îi lăsase pe arbitri să-și asume tot mai multe atribuții la guvernare.”

„Credem că deținem controlul, dar asta nu se întâmplă cu adevărat decât dacă îi înțelegem pe oameni. Să ne controlăm mediul nu mai înseamnă să oprim vântul, ci să ne dăm seama de ce plângea camerista seara trecută sau de ce un soldat din gardă pierde mereu la cărți. Sau de ce ai fost angajat să faci o treabă.”

Deși poate părea un exemplu de filosofie de crâșmă, ideile expuse mai sus se leagă într-un mod inteligent în ficțiunea lui Sanderson. Nu știu, sincer, care-s problemele lui Sanderson cu lumea contemporană dar categoric denunță viața socială și politică a semenilor săi, prizonieri ai superficialității specifice vieții sociale online.

Shai este un personaj care a intrat cu succes în lumea fantasy și are mari șanse să devină un personaj remarcabil dacă Sanderson se decide să dezvolte puțin mai multe lumea Falsificatorilor. O lumea la fel de fascinantă precum a hoților sau magilor. E clar, trebuie să pun neapărat mâna pe alte cărți de ale lui Sanderson și sper că Editura Paladin o să mai traduce ceva titluri de el – se pare că mai sunt traduse alte două titluri în română și Elantris este volumul care deschide lumea din Sufletul împăratului = must read!

De ce 4 stele: pentru că e o poveste bine închegată care dezvoltă un tip de personaj și „ocupație” cât se poate de seducătoare și palpitant de urmărit.

5 gânduri despre „Bookfest 2015 Paladin: Sufletul împăratului de Brandon Sanderson

  1. Auzi, tu ești chiar nerealist. :)) După ce că citești o grămadă de cărți și scrii o tonă de recenzii, vii aici să te plângi. :)) Eu nu înțeleg când le faci pe toate. Ai cumva genă de robot?

    N-am auzit de Sufletul împăratului, dar pare chiar interesantă. O observație: era bine să pui link către sursa de unde ai preluat textul prietenei de pe Goodreads.

    • Asa-i ca sunt nerealist? :)) Sunt melodramatic, o adevarata diva, ce sa mai. :)))
      Ziua are 24 de ore. Daca nu-ti place somnul, atunci reusesti sa le faci pe toate. 😛
      Am incercat sa pun link la momentul respectiv dar nu m-a dus capul. Daca puneam link-ulprofilului ei, nu era ok, daca puneam link la carte, nu se vedea foarte usor. Intre timp, am facut ceva cercetari si am gasit o solutie sa trimit direct catre recenzia ei.
      Prin urmare am actualizat articolul si am pus link-ul. Multam de observatie, ai dreptate, e frumos din partea mea sa fac o trimitere directa la recenzie 🙂

  2. Pingback: ,,Sufletul împăratului” de Brandon Sanderson | Pasiunile mele

Lasă un răspuns

