Bookfest 2015 Nemira: Planetele – Dava Sobel


 

Planetele de Dava Sobel

Notă: 3 din 5 stele

Încă nu am reușit să-mi dau seama dacă am citit o carte de literatură sau una științifică. Problema e că nu e nici una, nici cealaltă, deși ar vrea să fie amândouă.

Ideea e foarte faină.

Dava Sobel ia fiecare planetă în parte și îi acordă câte o temă:

Soarele – Geneza; Mercur – Mitologie; Venus – Frumusețe; Pământul – Geografie; Luna – Nebunie; SF – Marte; Astrologie – Jupiter; Muzica Sferelor – Saturn; Aerul Nopții – Uranus și Neptun; OZN – Pluto

Mai întâi suntem familiarizați cu tema, se explică legătura acesteia cu planeta pomenită după care se dau ceva detalii legate de specificul corpului ceresc.

Așa cum am spus mai sus, ideea este foarte faină, însă nu se leagă nicicum ce-și propune Sobel. Când vorbește despre planete, când despre orice altceva, nu dă suficiente detalii științifice, nu explică foarte detaliat cum a s-a creat respectiva legătură dintre temă și planetă, nu dezvoltă mai deloc tema alipită planetei, ce să mai, un haloimăs care te lasă ușor siderat.

Cred că este o carte foarte potrivită pentru adolescenți deoarece conține destul de multe lucruri necunoscute care să le trezească interesul atât față de astronomie cât și față de mitologie, astrologie, literatură SF etc. Însă pe mine m-a lăsat rece. Rece ca Pluto.

Mă gândesc că lui Vlăduț s-ar putea să-i placă mult pe la vreo 12 ani, însă când mă gândesc că sunt alte cărți, vezi Universul într-o coajă de nucă de exemplu, Dava Sobel nu prea are șanse să rămână mult timp apropiată sufletului unui tânăr.

O altă chestiune care m-a deranjat foarte mult la scriitura lui Sobel au fost frazele care parcă au fost gândite pentru a fi puse direct pe brainyquote.com. Extrem de obositor demers pentru că este un bombardament constant de astfel de propoziții care se vor profunde cu orice preț. Ok, am înțeles, e pasionată de planete, de stele, de univers, dar … nu se poate o oarecare decență în exprimare?

De ce 3 stele: strict pentru că am impresia că este mai potrivită unor cititori cu vârste mai fragede. Poate că ei se vor simți mult mai bine lecturând melanjul lui Sobel.

Lasă un răspuns

