Bookfest 2015 Nemira: Viața de poveste a lui A.J. Fikry


Viața de poveste a lui A.J. Fikry de Gabrielle Zevin

Notă: 3 din 5 stele

A.J. Fikry e un librar total antisocial și antipatic care are o librărie pe o insulă semiuitată de Dumnezeu. Într-o seară descoperă în librărie un bebeluș pe care se hotărăște să-l păstreze. Timpul trece, fetița crește și A.J. citește o carte care-i aduce aminte de o agentă de vânzări din partea unei edituri de care se îndrăgostește. Începe o poveste de dragoste care se termină exact așa cum te aștepți.

I-am dat 3 stele pentru că am fost într-o perioadă în care m-am simțit mai bun la suflet, mai îngăduitor deși nu pot să spun exact de ce. Glumesc. I-am dat 3 stele doar pentru că mi-a plăcut că i-a inspirat pe cei de la Nemira să facă o chestie foarte faină:

Nu mi-a plăcut cartea pentru că:

– mi-a adus aminte de șantajul emoțional practicat de Zusak în Hoțul de cărți;

– povestea de dragoste e parcă ruptă din comediile romantice de mâna a doua cu Adam Sandler și Jennifer Aniston;

– clișeul de care m-am săturat până peste cap legat de librarii care sunt antipatici, antisociali, total sălbatici și rupți de realitate;

– scriitura neîndemânatică, grăbită și cu idei filosofice specifice discuțiilor la un pahar de țuică după tăierea porcului;

– recenziile la cărțile care deschid articolele și care nu spun mai nimic despre ele! Care-i faza? De ce le-ai mai pus dacă tot nu spui mai multe despre cărțile pomenite? Adică, dacă nu ai citit cartea despre care ai scris mai jos, nu ai nicio șansă să pricepi ce va urma? Și atunci, de ce am reușit să pricep absolut tot ce se întâmplă în povestea asta!?!

Puteam să o iau aiurea mult mai rău, dar m-am potolit pentru că Zevin are, totuși, umor pe alocuri. Când eram gata-gata s-o dau într-o turbare maximă și să-mi pregătesc notițe ca să dau cu ea de pereții facebook-ului, pac! apărea o glumiță simpatică și mă mai linișteam.

Ce trebuie învățat din volumul lui Zevin: că scrierea cu nemiluita a unor nume de cărți și autori nu-ți face cartea mai deșteaptă, nici mai interesantă. Dacă torni cugetări ce par să fie adunate de pagina lui Radu F Constantinescu (sau RFC o aduna chestii de genul de pe site-uri americane și după aia le bagă la el pe blog? 😀 ), deși Zevin nu are de unde să știe că face asta că doar nu-l cunoaște pe individ dar sunt destui români care-l știu pe gagiu și l-am pomenit pentru că recent am văzut o aberație scoasă de RFC postată-n draci pe facebook, nu înseamnă că ai un personaj înțelept sau o carte inteligentă, ci doar că ai reușit o alăturare fericită de cuvinte care te extaziază suficient de tare cât să crezi că ești următorul Rouchefoucauld, însă pe nedrept.

Mă gândeam că Viața de poveste a lui A.J. Fikry e la un pas de a fi catalogat drept chick-lit, e chiar posibil să fie, pentru că m-am simțit ca un intrus pe măsură ce înaintam în poveste. Intrus ca atunci când am fost de gura Elenei singur cu Vlăduț la nu știu ce întâlnire unde trebuia să ni se prezinte un program de socializare pentru din ăștia mici și eram singurul bărbat între femei. În momentul în care au început discuțiile legate de dietă, alăptare, sutiene speciale pentru alăptare și alte chestiuni de ale mamelor cu o vechime de minim 1 an în domeniu, m-am blocat complet. Încercam să fac orice numai să nu fiu observat pentru că nu vroiam să risc să fiu considerat pervers dacă lăsam impresia că trăgeam cu urechea la ce vorbesc. Și mai și muream de ciudă că eu trebuia să mă prefac că am o abordare heruvimică a plozilor violenți care-mi atacau ficiorul în timp ce mamele bârfeau și nu erau deloc atente la copchii, iar tații erau pe terasă și fumau! Nu am rămas neapărat sechelat de această aventură la fel cum nu m-a sechelat nici cartea lui Zevin, dar cert este că nu mai vreau o a doua experiență de genul ăsta – valabil pentru ambele situații și subiecte.

De ce 3 stele: pentru că volumul a inspirat editura Nemira să facă o chestie foarte faină, pentru că este amuzant uneori și pentru că. deși nu-mi pare că are o scriitură deosebită, cred că este o carte cu un public ce o poate iubi pe cât de tare m-a lăsat pe mine indiferent.

Lasă un răspuns

