Frumoasele ruine – Jess Walter


My rating: 3 of 5 stars

Cum am terminat Viața financiară a poeților, m-am și apucat de Frumoasele ruine, atât de entuziasmat am fost de scriitura lui Jess Walter.

 

Pasquale are un vis: să construiască un teren de tenis pe niște stânci și o plajă ca să atragă turiști americani în sătucul pescăresc de pe un țărm de-al Italiei, Porto Vergogna. Muncește de zor la planul său când o tânără actriță americană, Dee Moray, îi este adusă la pensiune. Tânăra susține că suferă de cancer la stomac. Doctorul adus de Pasquale când tânăra era într-o criză de vărsături, spune că de fapt e gravidă. Nedumerit și ușor iritat, Pasquale ia drumul Romei ca să dea piept cu Michael Dean, cel care a trimis-o pe Dee la el, Dean care se ocupă de producția filmului Cleopatra. Da, da, acel Cleopatra cu Richard Burton și Liz Taylor. După ce-i dă un pumn în piept, Pasquale e dispus să-l asculte pe Dean pentru că lucrurile nu sunt atât de simple precum par. Totul se întâmpla în 1962. În prezent Dean este într-un birou în care Pasquale a apărut din nou, după 40 de ani, ca să-i ceară să-l ajute să o găseacă pe Dee. După 40 de ani…

 

Frumoasele ruine are parte de o construcție mult mai complexă în comparație cu Viața financiară a poeților. Multiplele personaje și poveștile acestora riscau să devină o ciorbă plictisitoare și haotică dacă autorul nu ar fi fost în stare să-și păstreze o oarecare coerență în aranjamentul narațiunii. Din fericire, Walter se pricepe să-și planifice romanul și astfel cititorul ajunge să fie încântat de ceea ce citește.

 

Pasquale, Dee Moray, Richard Burton, Michael Dean, Claire, Pat, Alvis, Shane, Lydia sunt doar câteva personaje ale căror povești se intersectează și conlucrează la marele deznodământ pe care Walter l-a pregătit în Frumoasele ruine. În mod normal, în momentul în care o narațiune se împarte pe mai multe planuri, cititorul poate să ajungă adeseori ușor frustrat pentru că nu mai poate urmări cum se cuvine evoluția poveștii dacă nu are un exercițiu adecvat sau o atenție dezvoltată. Salman Rushdie te poate nenoroci psihic cu planurile sale narative din Copiii din miez de noapte. Jess Walter nu este atât de complex. Ba dimpotrivă, el chiar reușește să facă dintr-un stil literar foarte pretențios, stil cu pretenții atât de la scriitori cât și de la cititori, unul foarte simplu, direct, concret și ușor de urmărit și plăcut. Povestea lui Walter este la fel ca un năvod, năvod în care autorul umple ochiurile goale cu pești astfel încât în momentul în care închizi cartea să ai o captură sănătoasă, un năvod cu toate ochiurile pline și cât se poate țeapăn legat de barca ta.

 

Tema volumului Frumoasele ruine nu mi s-a părut la fel de profundă precum cea abordată în Viața financiară a poeților. Ba chiar mi-a adus aminte pe ici-colo de Coelho și superficialitatea sa specifică în modul de a vedea complexitatea vieții. E clar că toate personajele lui Walter sunt sclavii unui destin capricios și nu prea, destin care le adună și le desparte pentru a le aduna din nou într-un joc ce doar pare a fi unul de noroc. Nu cred în conspirația universului care se modelează după dorințele și visele tale și care face tot posibilul ca tu să devii fericit până la urmă. Dar Walter crede în asta pentru că asta vrea el să livreze publicului său pentru că asta vrea publicul.

 

Vrem ceea ce vrem este acel gen de panseu idiot care-ți poate lăsa senzația de profunzime însă dacă-l iei la bani mărunți realizezi că e doar un cretinism care, repetat suficient de des, se poate ridica la rang de vorbă de înțelepciune. Nu am să intru în analiza panseului de mai sus, însă vă spun că acesta este motto-ul romanului și că în jurul lui se învârte viața personajelor lui Walter.

 

Deși îl pot acuza fără nicio reținere pe Walter de superficialitate în alegerea temei, scriitura sa asezonată cu un umor care mi-a smuls zâmbete de pe buze mă face să fiu mult mai indulgent. Walter chiar scrie bine și reușește să fie surprinzător. Deși prea romanțios și melodramatic în unele puncte ale povestirii, nu mi-a displăcut tocmai datorită tonului său sarcastic și felului în care-și modelează povestea. Chiar dacă sfârșitul mi-a adus aminte de telenovelele care curgeau la televizor pe când eram mic și pe care bunica mea le savura cu toată ființa, nu m-a făcut să mă revolt în fața cărții pentru simplul motiv că m-am atașat de personaje.

 

Chei de lectură: – frumoasele ruine este o metaforă pe care eu nu o găsesc justificată în construcția, evoluția și finalitatea poveștii. Recomand cititorului să parcurgă romanul cu această cheie în mână și să-mi spună și mie dacă tinerețea personajelor a fost cu adevărat ruinată și dacă acestea chiar sunt ruine frumoase la bătrânețe. Nu de alta dar mie-mi par, ca să păstrez termenii autorului, adevărate construcții frumos restaurate după ani îndelungați de condiții meteorologice mai mult sau mai puțin favorabile.

 

  • Atenție la Michael Dean – un fel de demiurg care se joacă cu sufletele tuturor personajelor din carte. Recomand o atenție sporită la paragrafele dedicate acestuia, deoarece secretul romanului se ascunde exact în concepția lui Dean despre viață și în modul său de a o trăi.

 

De ce 3 stele: deși Walter are o idee foarte faină, cred că o dă în bară până la urmă devenind mult prea melodramatic și superficial tocmai pentru a ajunge la inima cititorilor cărora le-a dedicat în exclusivitate cartea. M-am bucurat de roman, deși am avut adesea senzația că este dedicat unor altor cititori – o senzație foarte puternică pe care nu am mai simțit-o niciodată cu alte cărți. Umorul sarcastic și stilul alert ușor complicat pe alocuri, mi-au plăcut foarte mult și m-au făcut să vreau să rămân fanul lui. Sper ca următoare carte să nu mă îndepărteze de el și mai mult.

Lasă un răspuns

