101 Dalmaţieni – Dodie Smith


101 Dalmațieni – Dodie Smith

My rating: 3 of 5 stars

Habar nu am avut că 101 Dalmațieni este opera lui Dodie Smith. Pe când eram mic aveam zeci de variante cu aventurile câinilor picurați cu negru, dar nu am citit niciodată cartea după care s-au inspirat studiourile Disney când au făcut filmele de lung metraj și animațiile.

Pongo și Missis sunt o familie de dalmațieni fericită care are ca „oameni de companie” un cuplu ce-i iubește ca pe ochii din cap. Când Missis aduce pe lume cincisprezece cățeluși, toată lumea este în culmea entuziasmului. Inclusiv Cruella de Vil care are un plan special cu blana micilor pătați.

Am citit cartea pe nerăsuflate. Nu mă așteptam să mă prindă atât de tare, mai ales că am văzut animația și filmul cu Glen Close de nenumărate ori. Însă faptul că știam povestea aproape pe dinafară nu m-a făcut deloc să tratez lejer sau cu o oarecare indiferență evoluția aventurilor lui Pongo și Missis, ba dimpotrivă, m-am trezit  cu ochii cât cepele că e ora la care Simona Halep își joacă meciul de la Australian Open (a se citi ora două dimineața). Bineînțeles că am ignorat cu brio tenisul care se desfășura la televizor pierdut fiind în lătrăturilor puilor regăsiți.

 M-a fascinat în mod deosebit modul de comunicare al câinilor pe care l-a imaginat Dodie. Lătrăturile la lună sunt, de fapt, un fel de telegraf fără fir, o telefonie mobilă să zicem, pe care câinii o folosesc pentru a-și comunica bârfele dintr-un colț în altul al țării. Nu m-a impresionat ideea asta la momentul la care am văzut filmele, dar mi-a rămas în minte când am citit cartea, suficient de pregnant cât să ciulesc urechile de fiecare dată când ies noaptea la țigară și aud un lătrat… și parcă de fiecare dată un altul îi răspunde! Te-ai gândit vreodată la asta? Câinii chiar comunică lătrându-și noaptea aventurile de peste zi?

Sincer, nu cred că este copil care să ia cartea în mână și care să nu facă o noapte albă. Chiar nu ai cum! Dodie scrie atât de simplu, captivant, pe înțelesul oricui și aventurile sunt atât de palpitante încât te trezești cum alergi cu limba ieșită de-un cot alături de dalmațieni.

Un singur neajuns cred că are cartea: prea puține ilustrații. Adică dacă eu ca adult am ajuns să simt asta, cred că un copil va resimți mult mai mult lipsa desenelor care să exprime la nivel vizual ceea ce Dodie Smith scrie.  Nu vreau să fiu înțeles greșit, autoarea face o treabă de milioane, tot ce citești se formează rapid și cât se poate de clar în mintea cititorului, însă parcă nu ar strica un imbold la nivel de imagine. Pentru că am citit destul de multe cărți pentru copii într-un timp destul de scurt am început să văd cu alți ochi povestirile dedicate lor și, astfel, am ajuns să consider că aventurile prin care trec personajele care ajung să-ți fie dragi pe măsură ce citești, ți se conturează altfel în suflet când le și vezi.

Imaginația celor mici sigur e mai sprintenă decât a mea și categoric că tablourile care se construiesc în mintea lor sunt mult mai vivante și mai pline de culoare, iar faptul că eu am făcut cunoștință mai întâi cu dalmațienii lui Walt Disney e posibil să mă îndepărteze ușor de cățeii lui Smith, probabil că acesta este și motivul pentru care am resimțit atât de puternic frecvenţa redusă desenelor.

De ce 3 stele: pentru că 101 Dalmațieni face parte din acele cărți care nu ar trebui să lipsească din nicio bibliotecă a niciunui copil. Plus că doar așa pot să ajungă și cei mici să facă comparații între film și carte și să se lanseze în discuții de genul „ce-i mai bun? Cartea sau filmul?” 🙂

Un gând despre „101 Dalmaţieni – Dodie Smith

  1. Pingback: ,,O sută unu dalmațieni” de Dodie Smith | Pasiunile mele

Lasă un răspuns

