Două benzi desenate de Talambă – Elabuga și Cei de dincolo vol. 1


My rating: 3 of 5 stars 

M-am oprit asupra lor în librărie și m-am gândit că nu ar strica să le răsfoiesc la o cafea. Ce să le răsfoiesc că nici nu am apucat să fumez 2 țigări că le-am dat gata. Dar nu le-am lăsat deoparte pentru că m-am uitat la desene până m-am săturat.

Elabuga – Scenariu și text: Drăgan și Talambă; Desen: Talambă

Pe scurt: Stalingrad. Război. Prizonieri nemți într-un lagăr sovietic.

Povestea e simplă, banală, o învățătură religioasă strecurată, un fel de pildă creștină care ar trebui să ajungă la sufletul (fanului BD?) cititorului. Ok, nu le am cu alde trăiri spirituale intense, pilde, lecții de creștinare și descoperirea demiurgului în situații de criză. Dar cărțile pe care le-am citit despre prizonierii din lagărele de concentrare mi-au dat suficiente informații despre cum l-au descoperit pe Dumnezeu și cum au supraviețuit datorită credinței obsesive. Cât timp supraviețuiești nu contează mijlocul, părerea mea.

Dar să mă întorc la Elabuga. Ce nu am înțeles eu: cum de un prizonier într-un lagăr sovietic nu doar că are propria lui casă în care să stea, dar nimeni (nimeni=gardieni) nu-și bate capul cu ce face el acolo? Bine, el sapă după biblii, icoane, cruci, dar dacă făcea o bombă? Dacă ascundea arme? Păi, ce lagăr îi ăsta în care ai drept la intimitate? Sau erau reguli speciale pentru „femeile” de serviciu?

Povestea scârțâie, e ilogică, e construită forțat doar-doar s-o îndeplini numărul de caractere cerut și e gata cărțulia. Parcă a fost făcută pe fuga într-un tramvai care se repezea mugind către o coliziune cu un zid. Iar psalmii de la început… nu știu, parcă prea forțat. Puteau să nu scrie nimic. Se simte mesajul și fără acei psalmi. În fine, poate-s io cârcotaș.

Desenele, eeeei, desenele în schimb sunt superbe. Mi-au plăcut enorm! Talambă alege să-și portretizeze personajele ca și cum ar fi morți deja. Fețe trase, culori ireale (sângele nu e roșu – galben, alb, negru, dar nu roșu) de parcă ești transportat într-un coșmar. Primul capitol e excelent. Fețele monstruoase, animalice, fundalul neclar de un galben murdar îți dă o stare de anxietate pe care, cred, doar vecinătatea morții ți-o mai poate da.

Talambă salvează volumașul de față, categoric. Cartea merită cumpărată doar pentru desenele făcute de el. De asta o și recomand și am și scris despre ea, de fapt.

Panoul care mi-a ramas in minte din romanul grafic

Panoul care mi-a ramas in minte din romanul grafic

Click pe poza si cumpara cartea!

My rating: 3 of 5 stars 

Cei de dincolo – vol. 1  – Scenariu și text: Drăgan și Talambă; Desen: Talambă

Pe scurt: Primul război mondial. Un soldat supraviețuiește unui atac nimictor și se refugiază într-o biserică

De data asta povestea parcă este mai bine articulată și are parte și de o răsturnare de situație la sfârșit. Replicile nu mai sunt atât de forțate ca în Elabuga și curg mai lin, mai puțin teatral și mai apropiate de realitate. Tot pildă religioasă dar asta nu contează foarte mult pentru că se insinuează un aer de misticism și supranatural neaoș. Ceea ce nu poate fi decât binevenit.

Talambă este la fel de întunecat, doar că, de data asta, atmosfera pe care o creează nu mai e una de coșmar suprarealist ci, mai degrabă, de coșmar surprins în realitate, o atmosferă sumbră și de groază. Talambă se axează pe peisaj și multe panouri sunt demne de scos din carte și puse pe perete. Ochii personajelor nu au iriși și ai impresia că sunt toți strigoi, că vin de undeva de departe pentru a bântui cititorul cu durerea și chinurile prin care au trecut. Excelentă alegere, chipurile chiar te cutremură. Mi-a plăcut în mod deosebit cum a desenat legenda demonului culegător de suflete. Mi-a dat senzația că am în față o bandă occidentală de calitate.

Da, merită și acest volum achiziționat, iar desenele de la sfârșitul cărții sunt atât de faine încât nu o să condamn pe nimeni dacă decide să le decupeze din carte și să le înrămeze.

Puternic si expresiv

Puternic si expresiv

2 gânduri despre „Două benzi desenate de Talambă – Elabuga și Cei de dincolo vol. 1

  1. Vad o mana talentata acolo. Imi place coperta de la Elabuga desi nu ma vad citind-o – ursilor de plush nu le plac cartile sau benzile desenate cu razboi. Dar talentul desenatorului se vede. Le doresc succes. Fain Marchize ca ai scris despre ei 🙂

    • Multam KJ!
      De vina e desenatorul, sa stii 🙂
      El m-a facut sa vreau sa scriu despre el si tot el si-a ales cuvintele pe care le-am scris datorita talentului de care da dovada. 🙂

Lasă un răspuns

