Filme de Oscar: Boyhood – Richard Linklater


Nominalizări:

Best Motion Picture of the Year
Richard Linklater
Cathleen Sutherland
Best Performance by an Actor in a Supporting Role
Ethan Hawke
Best Performance by an Actress in a Supporting Role
Patricia Arquette
Best Achievement in Directing
Richard Linklater
Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen
Richard Linklater
Best Achievement in Editing
Sandra Adair

Intrigă: Viața unui copil de la vârsta de 5 până la 18 ani.

Regia: Spectaculoasă prin execuție: timp de 12 ani Linklater a strâns aceiași actori și a filmat diferite porțiuni din film. Se vede cum îmbătrânesc, cum se maturizează, cum ajung actori mai buni sau cum se cizelează. O inițiativă extraordinară care are un efect năucitor asupra cinefilului. Un film care o să intre în istoria cinematografiei. La nivel de cadre, Linklater nu este un geniu. Nu îmi aduc aminte nici măcar un singur cadru care să mă fi făcut să rămân cu gura căscată, deși am stat lipit de ecran toate cele trei ore și patruzeci și cinci de minute.

Scenariu și dialoguri: Scenariul este unul dintre cele mai bune pe care le-am văzut în ultimii ani într-o dramă americană. Fără exagerări inutile, fără melodrame superficiale, fără clișee idioate specifice liceului american. Filmul parcă nici nu are scenariu… e foarte ușor să rămâi cu impresia că te uiți la un reality-show mai degrabă decât la un film. Dialogurile sunt inocente, bine construite, reale, normale, vivante. Nimic nu sună exagerat, nici măcar perorațiile absurde și stupide ale adolescentului Mason – poate asemenea tâmpenii ziceam și eu pe când eram mai tânăr…

Personaje: Le-aș putea enumera pe toate! Atașat? Puțin spus. M-am îndrăgostit de ele. Am suferit, bucurat, enervat, supărat alături de Mason, Sam, Mama, Tata… Am trăit intens fiecare minut pe care l-am văzut. De ce? Pentru că, pe alocuri, mi-am retrăit copilăria. Poate nu catharsis, dar nici departe nu am fost.

Actori: M-am gândit să-i enumăr și să-mi spun impresia în două cuvinte despre fiecare, dar nu are niciun sens pentru că ceea ce au făcut aceștia în film este un fenomen paranormal. Să reușește să te reunești atâția ani și să nu pierzi contactul cu personajul mi se pare o realizare extraordinară. Doar Marco Perella nu mi-a plăcut și mi s-a părut total nepotrivit jocul lui. A fost ca musca-n lapte pe lângă tot ce se întâmpla în jurul lui…

Soundtrack: Trebuie să recunosc că mi-a mers la inimă soundtrack-ul de la Boyhood. Nu am ce să spun mai mult, prefer să vă las în compania lui. Dacă o să alegeți să vedeți și filmul o să vedeți că piesele sunt perfect alese și plasate în acțiunea filmului.

Replici cheie:

Dad: [while canvassing for the 2008 Presidential Election] Hey, grab that McCain sign, would you?

Mason: Dad, isn’t that illegal?

Dad: Just put it in the car. I’m being patriotic.

Impresii: Am văzut de-a lungul anilor majoritatea filmelor lui Linklater. Mă uitam pe lista lui și mi-am dat seama că nu am văzut un film de-al lui care să nu-mi placă. Ba dimpotrivă, am găsit filme de care m-am atașat profund și pe care chiar le-am revăzut. Boyhood este un film simplu însă tocmai în asta constă frumusețea lui. Din păcate nu reușește să treacă de bariera de experiment cinematografic și, de ce nu, social și îi lipsește acel ceva special care să-l facă să fie un film fenomenal pe care să vrei să-l revezi o dată la câțiva ani. Oricât de mult mi-a plăcut filmul, oricât de mult m-am atașat de personaje, oricât de mult mi-a intrat sub piele Mason și povestea lui și oricât de mult îmi place, se pare, Linklater și coloana sonoră a filmului său, nu pot să-i acord Oscar-ul meu… Dar pot să-l recomand drept un film care merită văzut. Chiar merită văzut.

Nota: 7

4 gânduri despre „Filme de Oscar: Boyhood – Richard Linklater

Lasă un răspuns

