Stalin – Paul Johnson


Click pe poza si cumpara cartea! Transport gratuit 😉

My rating: 3 of 5 stars 

Am o carte pe care aștept de mult să o citesc:  O istorie a lumii moderne de Paul Johnson. Elena mi-a tot zis că nu ar trebui să-mi bat capul cu ea, pentru că Johnson ăsta pare să se priceapă la orice, iar unul care pare să știe de toate și să scrie despre mult prea multe lucruri, Johnson având lucrări despre Iisus și Picasso, de exemplu, s-ar putea să nu fie priceput la nici unul dintre ele. Foarte posibil – însă Istoria lui îmi face de mult cu ochiul și nu-mi vine să o las neîncercată.

Între timp am avut ocazia să-i citesc noua apariție de la Humanitas: Stalin. Fără nicio așteptare, fără pretenții, m-am lansat în cărticica dedicată tiranului georgian.

Ce să zic, Johnson își pregătește bine terenul când anunță că volumașul este scris doar ca să le explice celor tineri cine a fost Stalin pentru ca amintirea sa să nu dispară în ceață și aceștia să uite de el.

Acesta fiindu-i scopul declarat, autorul se scoate instant. Și astfel purcede la scriere unei biografii în doi timpi și trei mișcări.

Nu am aflat nimic nou. Ba chiar m-am enervat că Johnson ascunde anumite lucruri (vezi venirea la putere a lui Stalin și luptele intestine ale mișcării comuniste ante și post Lenin, de exemplu) ca să-și facă viața mai ușoară de-a lungul cărții. Axat pe ciudățeniile lui Stalin și pe cruzimea lui deosebită, el schițează conturul unui individ care a marcat cu crimele sale istoria umanității, transformându-l într-un fel de bau-bau incredibil de lipsit de veridicitate. Parcă e un personaj dintr-o bandă desenată acest Stalin al lui Johnson. Sau poate doar mie-mi pare așa…

În fine, per total, volumașul  este în regulă și se poate citi de către puștanii împătimiți de istorie aflați la început de drum, sigur o să fie citit și copiat de studenții suficient de leneși ca să-și pună capul la contribuție ca să scrie un eseu despre Stalin, astfel cartea este categoric o opțiune față de trăznăile care împânzesc internetul și drăcoveniile care se găsesc pe wikipedia.

Da, este un studiu minimalist care poate fi util unui anumit segment de vârstă, nu zic cititor, și o distracție de câteva ore pentru cei care-și mai fac veacul citind cărți de istorie.

De ce 3 stele: pentru că e bun pentru puștanii de liceu, o fițuică excelentă pentru studenții leneși de la istorie și mică distracție pentru cei ce au habar. Dar categoric nu e un volum pe care să-l cauți disperat prin bibliotecă când vrei să verifici anumite informații sau să reglezi niscai conturi cu cine știe ce istoric pe care ți s-a pus pata.

Lasă un răspuns

