Femei fără bărbați – Shahrnush Parsipur


Femei fără bărbați de Shahrnush Parsipur
My rating: 4 of 5 stars 

Ce surpriză plăcută!

După ultimele experiențe mai puțin fericite cu Actualul Poliromului, trebuie să recunosc că nu eram foarte hotărât să citesc Femei fără bărbați. Însă blurburul de pe coperta doi m-a convins să-i dau o șansă. Și bine am făcut!

Cinci femei. Mahdokht, Faezé, Mounes, doamna Farrokhlaghá Sadroddivan Golchehreh și Zarrinkolah. O tânără care vrea să se transforme într-un pom, o fată bătrână, o adolescentă ucisă de fratele ei, o doamnă înstărită și o prostituată.  Cinci femei în căutarea locului pe care societatea în care au crescut și au fost educate refuză să li-l ofere, se refugiază într-o grădină care se dovedește a fi fermecată și-și găsesc rostul și calea în viață.

Mi-a plăcut în mod deosebit joaca lui Parsipur cu elemente specifice realismului magic. Grădina doamnei Farrokhlaghá mi-a adus aminte de Rushdie și a sa Seducătoare din Florența. Este adevărat că Parsipur nu ajunge la nivelul lui Rushdie, dar are potențial. Felul în care aranjează destinele personajelor, așezarea deznodământului într-un plan fantastic este, categoric, punctul forte al volumului. Decizia de a insera detalii din cultura persană în evenimentele care duc personajele spre soluționarea intrigii oferă cititorului indicii cu privire la mesajul subliminal pe care Parsipur vrea să-l transmită.

Unii critici spun că romanul scriitoarei instigă la revoluție socială. Impresia mea este că Parsipur este mai inteligentă de atât. Trimiterile la elemente culturale persane străvechi, deznodământul care se decide în plan magic, personajele care pleacă din viața reală și se întorc după ce și-au găsit liniștea și rostul într-o grădină fermecată, mă fac să cred că Parsipur vrea să spună că societatea iraniană contemporană nu are nicio șansă să se schimbe, dacă nu vrea să se întoarcă sau să privească către ancestori și valorile acestora. Parsipur pare să militeze pentru o reîntoarcere, o reînviere, retrăire a ceea ce a însemnat o dată cultura persană, a imperiului persan, imperiu recunoscut pentru valorile sale culturale.

Scriitura lui Parsipur este minimalistă. Nu face risipă de cuvinte și descrierile îi sunt extrem de tranșante, fie că vorbim despre descrierea unor străzi sau case, ori despre trăirile personajelor. Cuvintele bine alese, bine plasate fac ca romanul să se citească cu plăcere și să ajute cititorul să pătrundă ușor în lumea autoarei.

Personajele sunt bine schițate, conturul le este trasat de-a lungul romanului, fără multe angajamente de ordin psihologic, mai degrabă social, cu tușe accentuate trasate pentru a le sublinia anumite aspecte specifice sensibilității feminine care este încătușată-n societatea iraniană.

Am văzut că sunt diferite voci ce susțin că acesta este un roman feminist. Nu cunosc acest curent, nu știu și nici nu mă interesează ce presupune, ce înseamnă, ce discută, ce propune. Poate că nu am citit în cheia corectă romanul autoarei, însă mă bucur că am descoperit anumite calități scriitoricești și că am avut o aventură literară în care s-au amestecat ingrediente de critică socială și politică.

De ce 4 stele: pentru că mi s-a părut că romanul reușește să comunice problemele cu care se confruntă femeile în societatea iraniană, că nu cade-n păcatul plângerii de milă şî că am avut parte de o scriitură minimalistă plăcută. Recomand!

 

4 gânduri despre „Femei fără bărbați – Shahrnush Parsipur

    • Nu l-am vazut. Chiar ma gandeam sa-l caut si sa-l vad pentru ca am vazut foarte multe discutii legate de el.

      Poate de sarbatori reusesc sa-l vad si eu. Sa vad care-i treaba cu feminismul – nu ca m-ar interesa in mod deosebit, dar sunt curios ce mesaj feminist mi-a scapat.

      PS – sunt barbati de care depind femeile in roman, ba chiar unul are o usoara aura demiurgica, as putea spune – de asta ma intrebam unde-i feminismul pe care-l acuza unii 🙂

Lasă un răspuns

