Pe limba mea – Jerry Seinfeld


Click pe poza si cumpara cartea! Transport gratuit 😉

Pe limba mea de Jerry Seinfeld
My rating: 3 of 5 stars

 

Am luat cartea lui Seinfeld pentru că mi-a plăcut foarte mult serialul lui. Nu pot să spun același lucru despre carte…

Trebuie să recunosc că am râs pe ici-colo și că glumele lui Seinfeld m-au distrat, însă nu știu să savurez cu adevărat o astfel de carte. Mi-a adus aminte de acele cărticele cu bancuri pe care le cumpăram de la chioșcuri în anii ʼ90 (prezentarea grafică a cărții a avut un cuvânt greu de spus când m-am gândit la comparația de mai înainte)și pe care le citeam ca să am ce să le spun colegilor în pauzele de la școală când fugeam în spatele sălii de sport la o țigară.

Seinfeld are, clar, un mod mucalit de a observa și povesti ucrurile banale pe care le trăim cu toții, fără excepție. De la relații conjugale și întâlniri amoroase, până la comportamentul de la birou, servicii publice sau private sau relații de familie, Seinfeld croșetează glumă după glumă și te face să exclami stupefiat: Băi, ăsta are dreptate, cum nu m-am gândit la asta?

Ei bine, aici e diferența între Seinfeld și un om obișnuit. Exact ca cea dintre cel care poate pune un ou să stea drept și cel care spune că e imposibil până i se demonstrează contrariul – Seinfeld e individul care-ți arată comicul din viața de zi cu zi. Dacă am vedea lucrurile așa cum le zugrăvește Seinfeld, nu cred că ar mai exista certuri, motive de deprimare, tendințe de suicid și toată viața ar fi o continuă spumoasă comedie. Din păcate, nu toți suntem la fel de capabili să observăm părțile amuzante din ceea ce ni se întâmplă și tocmai de asta ne distrează oamenii precum Seinfeld.

Foarte multe nu am să spun despre carte pentru că  nu știu în ce cheie să o intepretez. Ca și volum care să-ți ofere o perioadă de timp petrecută într-un mod plăcut, este excelent. Ca și volum care să te învețe ceva, care să nu-ți lase impresia că este, de fapt, o pierdere de timp, atunci nu este o soluție – nu te face nici mai deștept, nici mai amuzant, nici mai frumos, nici mai sexi, nici mai bogat – e doar un alt mod de a-ți petrece timpul liber dacă nu ai chef de moaca prietenilor și de-o bere.

Seinfeld e inteligent și umorul său fin și bine țintit este știut de multă lume. Cred că doar Woddy Allen îl bate pe Seinfeld la finețe și observații hazlii care să te facă să râzi cu lacrimi – doar că Allen e la milioane de ani lumină distanță de Seinfeld.

Merită să o cumperi? Categoric – cel puțin o persoană dintr-o familie se va bucura de carte. Merită să o citești? Eu zic că da. Sunt câteva ore în care te poți distra.

Seinfeld e o figură care merită să fie primită pentru câteva ore în sufrageria ta.

Seinfeld dixit:

„Mi se pare că principalul conflict între bărbați și femei apare pentru că bărbații se comportă ca pompierii. Pentru noi, sexul este o urgență – oricare ar fi situația, o rezolvăm în două minute. Pe de altă parte, femeile sunt ca focul. Pot fi foarte fierbinți, dar pentru asta e nevoie de condiții propice.”

„Dar ce ziceți despre aribitrul unui meci de wrestling? Asta e o slujbă minunată! Să fii arbitru într-un sport în care nu există niciun fel de reguli. Cum ai putea s-o dai în bară?

Arbitrul e ca mijlociul din Cei trei purceluși. Nu ai nevoie de el, dar fără el povestea n-ar mai fi aceeași. Cred că arbitrii ăștia sunt luați din același loc din care sunt luați arbitrii de la Harlem Globetrotters. Cred că există o școală în care te învață să te învârți pe-acolo fără să bagi ceva de seamă.

Te pun să iei loc, îți arată un film cu masacrul de Sf. Valentin și, dacă nu ți se pare nimic în neregulă acolo, ești angajat!”

De ce 3 stele: pentru că, deși amuzant și inteligent, nu trece de pragul unei cărțulii cu bancuri. Bancuri bune, dar tot doar bancuri rămân…

Lasă un răspuns

