Un BEE de România și al său Bucharest Psycho – Bogdan Costin si Primul milion


Click pe poza si cumpara cartea! Transport gratuit 😉

My rating: 4 of 5 stars

N-oi fi eu puștanul ăla din Al șaselea simț, dar trebuie să recunosc că am un simț când vine vorba de cărți. Deși coperta nu prea te îmbie să pui mâna pe ea, am reușit, cumva, să rămân interesat. Pe Bogdan Costin l-am simțit de pe goodreads – nu prea vânez literatură românească și nu citesc decât dacă al șaselea simț livresc îmi dă ghes – nu mă mândresc cu asta ci doar expun o stare de fapt. Pus pe lista de „de citit” într-o noapte văd cartea cum stă cuminte în grămada ce-și așteaptă rândul și o iau la răsfoit. Mi-a luat două zile să o citesc.

Știi cum ai s-o citești? Pe nemâncate, nedormite, nenimic. Costin are un ritm nebun care mi-a adus aminte de scriitori precum Bret Easton Ellis, Palahniuk – varianta cuminte – sau Moore.

Un publicitar suficient de sătul de job și deprimat de viață se hotărăște să ia lumea-n piept și să se îmbogățească. Zis și făcut. Mai greu făcutul, însă câteva conjuncturi favorabile îl ajută să pună pe roate un bussines în care sunt implicate diferite companii cărora le face reclamă cu ajutorul a diferiți sinucigași sau decedați din varii motive. Din una-n alta, publicitarul îl cunoaște pe Toma, un actor ratat, căruia-i propune o afacere care-i poate îmbogăți cu un milion de dolari pe fiecare dintre ei. Schema e simplă: Toma trebuie să fie el însuși în continuare doar că, la un moment dat, ar fi indicat să-și ia viața. După care poate încasa milionul. Îți sună ciudat? Habar n-ai ce te așteaptă.

Nu mă așteptam ca Bogdan Costin să fie atât de alert, să fie atât de dezbărat de mucezeala comunistă care adastă-n literatura noastră. Costin scrie ca pentru vestici. Orice persoană de pe planeta asta poate citit Primul milion și o să râdă, o să empatizeze cu personajele, poate vizualiza aventurile lor, își va dori să viziteze orașul în care s-a petrecut toată tărășenia.

Publicitarul lui Costin îmi aduce a American Psycho al lui BEE clar. Un Bucharest Psycho mai puțin violent și dement decât cel al lui BEE, însă clar dus, clar pierdut în lumea în care totul se rezumă numai la bani. Un hedonist pur cum de la BEE încoace eu nu am mai văzut. Poate doar Buster Rant Casey îi mai poate egala pe cei doi pomeniți mai sus.

Costin e și el publicitar și asta se vede din carte. Nu știu dacă e scenarită, dar boala lui e molipsitoare pentru că ajungi să vezi ca pe un film tot ce se întâmplă-n carte. Dacă avea mai mult noroc și se năștea în Anglia, nu m-ar fi mirat dacă Guy Ritchie ar fi pus de-un film cu el.

L-am lăudat suficient, pe bună dreptate zic eu, pentru că sunt și ceva minusuri. Unele glume sunt forțate, altele slăbuțe rău, câteva prea auzite. Acțiunea este trenată pe alocuri, parcă Costin se gândea mai mult la somn decât la plăcerea de a scrie. Personajele sunt bine dezvoltate, însă par redundante, mai ales publicitarul care, la un moment dat, pare a fi chiar uman, chiar ajunge uman, deși nu asta mi-a lăsat impresia că vrea Costin să facă cu el. Publicitarul e răul, cruzimea, amoralitatea pură într-o lume în care fraierii de yuppies țopăie ca tâmpiții după curul șefilor pentru a-și permite să se angajeze la rate imposibile și să le dea acces la femei suficient de superficiale cât să nu-și bată capul nici măcar cu simularea orgasmului – de unde a venit asta?

Deși are minusuri pe ici-colo, romanul lui Bogdan Costin merită toată atenția cititorilor români, indiferent de vârstă și gust. Pentru că, în primul rând, reușește să facă cu Primul milion ceea ce a făcut Coupland cu Generația X pentru o generație de oameni care au uitat ce înseamnă, de fapt, viața, blocați fiind în clădiri imense de sticlă, abuzați de mașini luxoase, amețiți de metrii pătrați nemăsurați ai caselor de vânzare, secătuiți de femei rapace precum mlaștinile din filmele de groază și antrenați în curse de viteză contra unui cronometru care este tot timpul dat înapoi de marii păpușari ce flutură teancuri de bancnote nou-nouțe care rânjesc cu subînțeles și promit îndeplinirea tuturor viselor.

De ce 4 stele: pentru că mă bucură enorm că am citit un român, care putea foarte bine să fie american, francez, neamț, canadian, australian, care poate fi citit și savurat fără nicio problemă de un american, francez, neamț, canadian, australian.

4 gânduri despre „Un BEE de România și al său Bucharest Psycho – Bogdan Costin si Primul milion

  1. Am vazut pe Goodreads ca citeai cartea si ma pregateam sa te intreb ce te-a apucat sa citesti carti de genul „how to” si, mai rau, despre cum sa faci bani. Apoi am zis sa mai astept si bine am facut. Dupa cum vad nu era acel gen de carte. M-ai facut curios sa o citesc doar pentru ca Bogdan este roman si i-ai dat 4 stele.

  2. Pingback: Prin blogosfera literara (27 octombrie – 2 noiembrie 2014) | Recenzii filme si carti

  3. Pingback: Interviu Firesc cu Bogdan Costin a.k.a. BEE-ul mioritic | Razvan Van Firescu

  4. Pingback: Sfârșitul a fost aproape de Bogdan Costin | Colț Firesc de refugiu

Lasă un răspuns

