Elena prezintă: Ce-ți pasă ție de părerile altora? – Richard P. Feynman


Click pe poza si cumpara cartea! Transport gratuit 😉

My rating: 3 of 5 stars

Mi-a plăcut nespus prima carte de memorii a lui Richard Feynman, Vă ţineţi de glume, domnule Feynman!. Mi-a plăcut atât de mult încât, atunci când a trebuit să încropesc un top al biografiilor şi autobiografiilor am plasat-o direct în frunte, lăsând în urmă la distanţe considerabile cărţi care m-au implicat mult mai profund şi care mi-au stârnit nostalgii sau sentimente intense precum seria Casa Regală de la Humanitas, acea mult aclamată cărţulie pe care nu mă satur să o recomand – Ȋntre femei, Nostalgia nu mai e ce-a fost şi altele.

Vă ţineţi de glume m-a ţinut la orele cele dintâi ale dimineţii prinsă ca de un thriller de calitate. Nu ştiu încă dacă este scrisă de Feynman cartea sau dacă e redactată după interviu, deci după viul grai, dar are o lejeritate şi un umor inteligent care m-au cucerit ireversibil. Bombe atomice, seifuri sparte, carnavalul de la Rio câte şi mai câte. Ce face un om de ştiinţă în timpul liber? Nici nu vă poate trece prin cap. Dar farmecul nu stă în aventurile acestui personaj curios, cum ne spun editorii, ci în observaţiile inteligente, în modul în care de multe ori nu te-ai fi gândit să pui problema.

Cu lectura asta în spate m-am avântat asupra noului titlu, Ce-ţi pasă ţie de părerile altora?, de îndată ce a intrat în librărie. Ba chiar am scos-o din cutie încă de la uşă, nelăsându-i pe librari să îşi recepţioneze corespunzător cărţile. Am ignorat cu cea mai mare seriozitate faptul că trebuia să termin de studiat ceva relativ important în săptămâna cu pricina şi mi-am început lectura. Când colo ce să văd? Că Feynman nu se mai ţine de glume. Nu mi-a mai venit să râd, nu tu ironie fină, nu tu sarcasm, nici acea capacitate fantastică de a depista prostia în orice ascunziş şi de a o flutura până îşi leapădă metehnele.

Trei sferturi din carte priveşte investigaţia comisiei de analiză a exploziei navetei Challenger, iar sfertul rămas conţine căteva epistole, dar şi povestea primei căsnicii a fizicianului – poveste tristă, despre care aflasem câte ceva din prima carte. M-am încăpăţânat să urmăresc atent toată descrierea pe mai bine de 100 de pagini a modului de funcţionare a navetei spaţiale de la inginerie până la avionică-informatică, de la fizică la management. Am aflat cum crede Feynman că a funcţionat sistemul decizional NASA care s-a făcut vinovat de lansarea rachetei într-o zi în care temperaturile erau mult sub cele testate şi, se pare, în ciuda recomandărilor inginerilor care ştiau că, de fapt, racordurile inelare etanşe, fiind confecţionate din cauciuc, nu ar fi fost suficient de elastice la temperaturile din 28 ianuarie 1986.

Am aflat şi câteva lucruri interesante, cu siguranţă cam toate au fost noi. Ce nu mi-a plăcut e că, de data asta, Feynman se justifică prea mult, se plânge, dă vina, ceartă pe toată lumea, de parcă întreaga carte a fost scrisă ca să arunce o lumină bună asupra activităţii pe care a avut-o în acest proiect, sau, mai rău, că să scape de orice critică ce i-a fost vreodată adusă. E acel gen de carte de memorii care justifică fiecare acţiune şi, prin asta, se adresează adversarilor autorului, pentru a le arunca, din tren, ultimul cuvânt.

Dacă nu aş fi citit prima carte, poate că mi-ar fi plăcut şi aceasta. Aşa, rămâne doar o dezamăgire de toamnă… Totuşi, ultimul capitol, un eseu privind moralitatea şi valorile ştiinţei, o mai salvează. Câteva pagini pentru care a meritat să citesc intreaga carte şi care mă fac să nu mă mai îndoiesc niciodată că Richard Feynman chiar merită citit.

Lasă un răspuns

