Flori pentru Algernon – Daniel Keyes


Click pe poza si cumpara cartea! Transport gratuit 😉

Flori pentru Algernon de Daniel Keyes
My rating: 5 of 5 stars

 

Florin pentru Algernon era de foarte mult timp atât pe lista mea de de-citit, cât și pe cea a Elenei, însă abia când m-am hotărât să dau gata toată colecția Young Art de la Editura Art mi-a ajuns și mie în mână.

Am devorat cartea. M-a ținut lipit de paginile ei deși, trebuie să recunosc, aveam impresia, greșită, că este o altă mânăreală scriitoricească în care cititorul este șantajat sentimental. Ei bine, nu e deloc așa.

Charlie este un retardat mintal care are marele noroc de a participa la un eveniment care-l transformă într-un geniu. Însă, o dată devenit extraordinar de inteligent, începe să realizeze lumea din jurul său, comportamentul agresiv și răutăcios la adresa lui din partea celor pe care-i considera prieteni, problemele pe care familia lui le-a avut din cauza condiției sale, precum și certurile și bătăile pe care le isca între părinți și sora sa. Problemele cu care Charlie începe să se confrunte îl pun în fața lui Charlie cel vechi, copilul care nu reușea niciodată să înțeleagă ce se întâmplă în jurul său  și care-l urmărește îndeaproape pe Charlie cel genial. O luptă va începe între cei doi Charlie și niciunul nu vrea să cedeze…

Nu este o carte extraordinar de profundă sau superb construită, astfel încât să intre-n istoria scriiturii deosebite. Este o carte extraordinară pentru că Daniel Keyes reușește să-și construiască personajul astfel încât să nu cadă în extreme, în sensul că-l păstrează plauzibil, deși evenimentele care-l fac pe Charlie pe care-l vom urmări un roman întreg sunt evenimente implauzibile. Criza existențială a personajului este plauzibilă, credibilă, înduioșătoare (nu-mi place deloc să folosesc cuvântul ăsta). Trăiești și suferi alături de Charlie. Marele atu al lui Keyes este că personajul său e palpabil, se simte, se trăiește. Un act la fel de dificil de creație precum profundele incursiuni dostoievskiene în psihologia poporului rus.

Scriitura e cursivă, rapidă, personajul trece de la evenimentele care se întămplă în prezent la amintiri fără greutate natural și cartea te prinde în vârtejul trăirilor de nu-ți mai dă drumul până la sfârșit. Keyes nu face apel la tertipuri ieftine pentru a impresiona, povestea pe care o spune este cât se poate de simplă, fapt care-i permite cititorului să pătrundă foarte ușor în lumea lui Charlie și să-l iubească.

Flori pentru Algernon te poate schimba. Te vei uita altfel la oamenii mai slabi de minte, indiferent cum îi priveai înainte. Chinul pe care Charlie cel nătâng îl trăiește nu-ți este clar decât în momentul în care celălalt Charlie începe să realizeze mizeria în care eu-ul său cel mai puțin înzestrat se zbate. Remarcile și gândurile genialului Charlie sunt precum loviturile de ciocan, lovituri care te izbesc direct în suflet, lovituri ce te vor măcina, dacă-ți bați capul să-ți aduci aminte cum ai chinuit vreun alt copil mai puțin luminat în copilărie. Eu am făcut-o și, recunosc, nu-mi aduc aminte cu plăcere de acele momente.

Flori pentru Algernon trebuie și merită citită și recitită de fiecare dată când viața îți pare nedreaptă cu tine, cititor normal, care-ţi permiţi luxul de a înțelege ce se întâmplă cu tine și cu viața ta și care poţi lua decizii în cunoștință de cauză. Romanul nu vorbeşte despre condiția umană cea normală, ci despre cât de deplorabilă și lipsită de subtanță poate fi aceasta în momentul în care este pusă în fața unor anomalii. Cât de penibile sunt complexele de superioritate în fața unei minți care nu are capacitatea nici măcar de a conștientiza că se află într-un loc sau altul, într-o perioadă de timp sau alta. Îți este greu să înțelegi? Și mie. Tocmai de asta merită să citești măcar o dată-n viață Flori pentru Algernon.

De ce 5 stele: pentru că autorul construiește un personaj complex, profund, credibil, sensibil și pe care nu ai cum să nu-l îndrăgești.

7 gânduri despre „Flori pentru Algernon – Daniel Keyes

    • Nu prea are treaba, de acord, insa se potriveste cumva cu felul in care e gandita colectia.
      Probabil ca au vrut sa faca colectia mai stufoasa, acesta fiind si motivul pentru care au bagat Svejk in colectie, cine stie.
      Conteaza, zic eu, faptul ca este o colectie reusita de care, eu unul, chiar m-am atasat. Desi cartile pentru adolescenti nu sunt neaparat pe gustul meu, am descoperit ceva bijuterii care mi-au mers la suflet.

  1. Am înțeles că această carte se studiază la școală (nu la noi, evident), deci probabil că de aici vine legătura cu YA (pe Goodreads e trecută și la YA, și la Adult). O aveam și eu pe listă, laolaltă cu ‘enșpe mii de alte titluri, sper să ajung și la ea cât de curând… Mă temeam să nu fie prea lacrimogenă, bine că ai precizat că autorul nu recurge la tertipuri pentru a-și sensibiliza cititorul.
    Mă pui în dilemă, ce să aleg mai întâi? 😛 Cred că rămân, totuși, la ”Războiul ciocolatei”. 🙂

    • Este foarte bun volumul datorita modului in care este construit personajul – am spus asta si-n recenzie.

      Ambele volume merita in mod egal – timpul petrecut cu ele este o adevarata placere.

      🙂

      Sfarsitul este sfasietor insa nu in acel mod fortat specific scriitorilor in pana de idei cu privire la finalizarea unei povesti.

  2. Pingback: Află cine a câștigat concursul de recenzii! |

  3. Mai este ceva de mentionat si anume ca a fost pentru prima data publicata in 1959. Daca imi aduc bine aminte am citit-o intr-unul din Almanahurile Anticipatia de prin anii 80 in Romania (buna lectura pe acele vremuri!) si am tinut-o minte. Precum spui si tu Razvan, dupa ce am citit-o am privit altfel oamenii mai speciali, sa le zicem. Multi ani de atunci si este inca una dintre preferatele mele. Cred ca e o idee buna sa fie studiata in scoli, cum spune Ema. Si, nu, nu este lacrimogena deloc. Este bine scrisa.

Lasă un răspuns

