Glumiţe la un pahar de votcă – Putin de Stanislav Belkovski


Putin – biografia interzisa de Stanislav Belkovski
My rating: 1 of 5 stars

Cât am stat după cartea asta ca să o citesc, vai de capul meu! De fiecare dată când vroiam să o iau, ba nu mai erau, ba mai erau două care erau rezervate. Când, într-un final am reușit să pun mâna pe ea, m-am și apucat să o citesc. Cu o cană mare de cafea în brațe și cu un weekend în față, m-am făcut confortabil în casa scării cu o țigară în mână.

Dezastrul total…

În mod normal prefețele scrise de oameni inteligenți te pregătesc pentru nenorociri. Hurezeanu m-a pregătit, într-o oarecare măsură, în momentul în care, în prefața nu prea laudativă la adresa cărții, trage o comparație parcă scoasă din revistele gen Can-Can – am să citez din memorie, nu am chef să mă uit în carte acum: blocuri care aveau mai mulți locatari decât băi… Mda… În anul 2014, în democrație, în România, stat european, aproape toți oamenii și toate blocurile și casele pe care le cunosc, băile sunt mai puține decât oamenii… Excepție fac niște prieteni de-ai noștri care stau la casă și au trei băi, ei fiind doar doi.

Bun, trec peste asta, ajung la cuvântul înainte al lui Belkovski. Care este înfiorător. Deși pozează într-un erudit și-și cravașează simțul umorului ca să screamă când și când o glumă stupidă, nu-i iese absolut nimic. Belkovski îmi aduce aminte de un critic literar de pe la noi căruia i s-a dus buhu că este extrem de amuzant dar, săracul, este înfiorător de plictisitor şi neinspirat, glumele sale aducând cu poantele care se făceau prin birturile din județul meu natal, Suceava, de către bețivii formolizați în Vorona sau Scandic, bețivi care mai-mai că se identificau cu mușamalele jegoase și rupte ce acopereau mesele birturilor mizere.

Dar hai să vedem de ce este interzisă această biografie. Păi, se pare că KGB-ul are simțul umorului și nu trece ușor cu vederea când o persoană încearcă să fie amuzantă și ajunge enervantă și, mai ales, se pare că are cultură literară, sunt educați în critică literară și sunt foarte sensibili la scriitura proastă către idioată. Cică acest Belkovski este urmărit și și-a riscat viața publicând această carte. Oricine ar scrie o astfel de oroare despre orice persoană de pe această planetă ar fi riscat să fie linșat în public de către cititorii care au început să-și smulgă părul din cap în urma nervilor cauzați de stupiditatea autorului.

Ce mi se pare extrem de ciudat este că, totuși, Rusia se pare că-l acceptă pe acest clovn, Belkosvki și pe-ale sale aberații. De ce? Pentru că Putin iese șifonat, însă doar la suprafață. Belkovski nu vine cu nimic concret, toată cartea este o simplă bârfă, răutăți spuse la colț de muncitorii din fabrică supărați pe maistrul șef care a plecat cu blonda de la contabilitate la o cafea și n-a lăsat-o să le dea cartelele la timp. Atât și nimic mai mult.

Sincer, cât de credibil poate fi un individ care scrie despre un lider al unei mari, bine, foste mari puteri că umblă în căutarea unei figuri paterne și că de asta a ajuns președinte? Că mai toți conducătorii ruși au probleme cu figura paternă? Că Putin era în căutarea unui frate, l-a găsit pe Abramovici, pac-pac, chimie maximă de unde rezultă relații excelente cu oligarhii care-l vor susține la conducerea țării? Aberații sunt multe dar am ales să le redau doar pe cele pe care le gășești la începutul cărții, pe restul am să te las să le descoperi singur dacă ești suficient de masochist încât să mai vrei să citești cartea.

Belkosvki scrie un text care s-ar preta drept un foileton pentru ziare precum Libertatea, Click! sau Can-Can. Glumele sunt proaste, concluziile și filosofia sa cu privirea la politică, la istoria Rusiei, la poporul rus sunt jignitoare și stupide dacă ai un minim bagaj de cunoștințe despre istoria Rusiei și despre cultura rusă. Deși pozează într-un elitist, Belkovsi aduce mai mult cu nu aparitcik spălat pe creier care are acum ocazia să plătească niște polițe maistrului care l-a supărat la un moment dat pentru că l-a certat public că nu și-a făcut norma.

De ce are atâta succes? Pentru că e în stilul OTV: flamboaiant, te lasă să înțelegi ce ai tu chef, glumele sunt familiare pentru că seamănă cu cele făcute de vecini în fața blocului, intepretările însoțite de exemple de evenimente și personaliăți istorice par a fi foarte deștepte și înțelepte dacă nu ai habar despre cât de complexe au fost situațiile, de fapt, ce să mai, un stil care nu are cum să nu prindă pentru că, sincer, eu nu-mi aduc aminte de rahat proaspăt, împuțit și aburind care să nu atragă muște.

De ce 1 stea: din cauza lui Hurezeanu.

5 gânduri despre „Glumiţe la un pahar de votcă – Putin de Stanislav Belkovski

  1. O să zici că sunt cârcotașă, da’ n-am ce face, sunt. 😀
    O stea din cauza lui Hurezeanu ar însemna că prefața lui a fost atât de proastă încât a stricat toată cartea. Dacă, însă, prefața aia e singura parte bună, atunci poate că e datorită lui Hurezeanu. 🙂

    În altă ordine de idei, am tot văzut coperta și pe la târgurile de carte, și prin librării și mi s-a părut amenințătoare. Deci, în contextul actual, măcar cei de la marketing au făcut treabă bună cu poza aia. :p

    • Era o gluma cu „din cauza lui Hurezeanu”.
      Recenzia cuprinde toate motivele pentru care am dat doar o stea cartii, de aia mi-am si permis sa scriu glumita de la sfarsit – e in spiritul aberant al scriitorului.
      🙂
      Marketing-ul de la Corint a facut o treaba excelenta. Jos palaria! Insa nu discutam despre marketing ci despre calitatea volumului. Cartea se vinde in draci, e mega bestseller deci toata stima catre departamentul de marketing – au stiut cum sa profite maxim de „potentialul” cartii.

      Era culmea sa nu profite de contextul actual – acesta a si fost motivul pentru care au facut ditamai tam-tam pe marginea publicarii volumului

      🙂

      • Aha, era glumă deci. 🙂

        Era să întreb așa, retoric, dacă cititorul nu se simte „înșelat” când citește cartea (un fel de dus cu sacul la pomul lăudat), dar mi-am dat seama că depinde de cititor și de așteptările lui. Până la urmă, și romanele de dragoste de duzină, și ziare precum Cancan și Libertatea au cititorii lor, care sunt chiar numeroși.

      • Daca ai asteptari si pretentii o sa te simti, clar, inselat. Daca nu, nu.
        Depinde de ce lecturi ai in specialitatea in discutie. Sunt sigur ca acest volumas o sa fie gustat de foarte multa lume.
        Pe mine m-a enervat si timpul acordat acestei lecturi este trecut la timp pierdut.
        Chestia e ca eu, de exemplu, am muscat-o pentru ca, de obicei, nu prea cad in plasele intinse de marketing-eri. Parte proasta e ca eu chiar am insistat in a citi cartea, nu m-am multumit cu dezamagirile din primele capitole sperand pana la sfarsit ca tonul se va schimba si ca informatiile se vor dovedi de calitate…

Lasă un răspuns

