Recenzie: Săgeata lui Dumnezeu – Chinua Achebe

Click pe poza si cumpara cartea! Transport gratuit 😉

Săgeata lui Dumnezeu de Chinua Achebe

Chinua Achebe a devenit unul dintre autorii mei favoriți cu O lume se destramă. Săgeata lui Dumnezeu vine ca să-i întărească poziția de scriitor pe care am să-l urmăresc cu dedicaţie şi plăcere.

Ezeulu este Înaltul Preot al clanului Umuaro și se luptă să-și păstreze clanul neatins de regulile și credința omului alb. Își trimite fiul în sânul Bisericii ca să învețe și să-i spună cum gândesc și ce au de gând preoții care vorbesc despre Dumnezeu. Își face prieten guvernatorul care dorește să-l numească rege peste Umuaro doar pentru a-și ține dușmanii aproape și pentru a lupta în continuare pentru păstrarea legilor strămoșești. Însă cât timp va putea Ezeulu să ducă această viață dublă și care va fi deznodământul?

Chinua Achebe nu este genul de scriitor care să facă apel la metafore, la figuri stilistice inutile, nu dorește senzibilizarea cititorilor prin tot felul de scamatorii lingvistice. Achebe este un povestitor par excellence, un povestitor care știe cum să-și păstreze cititorul atent și în priză. Personajele sale sunt pline de viață, proiectate cu dragoste, parcă decupate din realitatea imediată a triburilor africane.

Săgeata lui Dumnezeu este mai „cult” decât O lume se destramă, atât datorită personajului principal cât și temei romanului. Ezeulu este inteligent, carismatic și pragmatic, jocurile puterii și ale diplomației nu sunt un secret pentru el. Forțat să joace pe două fronturi și hotărât să-și păstreze tribul în vechea credință fără a-și pierde prietenia cu omul alb, Ezeulu gândește mișcări îndrăznețe care-i aduc atacuri din partea tribului, dar îl ridică în fața omului alb și invers. Ca un arlechin pe sârmă, Înaltul Preot se joacă periculos cu tradițiile și semenii săi. Chinua Achebe ne introduce cu ajutorul lui Ezeulu în gândirea religioasă a triburilor africane și în cultura acestora. Lumea redată de Achebe este atât de superb povestită încât ai impresia că pășești direct în jungla africană și în mijlocul clanului Umuaro.

Achebe este genul de scriitor care te farmecă. Talentul său de povestitor te prinde ca-ntr-o plasă, iar lumea pe care-o zugrăvește, alături de oamenii care trăiesc în ea, devin un fel de a doua viață pe care tu, cititorule, începi să o trăiești.

Ca și O lume se destramă, pe măsură ce înaintezi, îți vine să citești din ce în ce mai încet pentru că nu vrei să se termine cartea. Ezeulu îți este deja unul dintre personajele favorite și evoluția poveștii sale te face să tremuri și să arunci ochiul la ceas ca să vezi cât îți mai permiți să stai treaz alături de Înaltul Preot și de clanul său.

O singură scăpare am văzut la Săgeata lui Dumnezeu: omul alb, reprezentat prin Winterbottom și Clarke, parcă nu este suficient de bine construit și rolul său în lumea omului negru este prezentat exagerat de academic. Chiar nu cred că așa vorbeau guvernatorii trimiși ai coroanei britanice despre cei pe care-i ocupau și pe care urma să-i educe în spiritul civilizației europene sau, de ce nu, să-i extermine dacă erau împotriva civilizării. Discuțiile dintre Winterbottom și Clarke sunt mult prea pretențioase pentru felul în care aceștia sunt prezentați. Exprimările pompoase sunt deranjante, chiar dacă africanii vorbesc natural, cursiv și plăcut, intervențiile albilor cad ca nuca-n perete și strică, uneori, plăcerea lecturii.

Cu toate acestea, recomand Săgeata lui Dumnezeu și cred că este unul dintre romanele apărute anul acesta care merită cu prisosință atenția cititorilor.

De ce 4 stele: pentru că-l știu pe Achebe din O lume se destramă și știu ce poate. Ușurința cu care a tratat construcția dialogurilor și a personajelor britanice i-a atras un minus destul de important la nota finală. Romanul e bine scris, interesant, fascinant și suprinzător – toate ingredientele necesare pentru un roman care să te țină lipit de fotoliu.

7 gânduri despre „Recenzie: Săgeata lui Dumnezeu – Chinua Achebe

1. Sună interesant, nu cred că am citit nimic despre triburi africane până acum. Și nici de Chinua Achebe. Atenție la unele scăpări de exprimare: scriitor ale căror* cărți, deznodământ final, ca și cititor, rolul… este prezentată. 🙂

• 1 – modificat, multumesc de atentionari, niciodata nu strica un ochi corector. 🙂 Apreciez in mod special astfel de atentionari.

2 – Iti recomand. Chiar merita, atat din punctul de vedere al scriiturii cat si al temelor pe care le discuta. Cultura triburilor africane este chiar interesanta, cel putin pentru mine. Talentul de povestitor pe care-l are Achebe il recomanda oricarui cititor care vrea sa se bucure de un roman bine scris si construit.
      🙂

2. Pingback: Săgeata lui Dumnezeu | Cărți și călătorii