Recenzie – J. Ființa sexuală – Kenzaburo Oe

Click pe poza ca sa cumperi cartea! Transport gratuit 😉

J. Ființa sexuală de Kenzaburo Oe

Am un prieten virtual, Valeriu Gherghel, care m-a făcut curios de Kenzaburo Oe. Atât de curios încât am vânat, la propriu, aparițiile de la Polirom.

Din cele trei cărți apărute până acum la editura mai sus pomenită, J mi-a plăcut cel mai mult.

J este un individ la vreo 30 de ani hiper activ sexual și cu ceva aplecări înspre partea întunecată și bolnavă a sexualității. Romanul debutează cu o gașcă de tineri care vor să facă un film experimental într-o căbănuță care se află într-un oraș uitat de timp. Pe drum observă cum locuitorii orașului pedepsesc o femeie, care este posibil să fi avut o aventură extraconjugală, stând tăcuți dar acuzatori în fața casei acesteia. Odată ajunși la cabană, tinerii se dedau la beții și orgii sexuale, fiind observați de un copil care aduce orășenii la poarta tinerilor. Un conflict este pe cale să se nască.

În a doua parte a romanului facem cunoștință cu partea și mai întunecată a lui J, cea de chikan. Chikan-ii sunt acei indivizi care se masturbează în public și care ating femeile. J, împreună cu un prieten chikan mai în vârstă, salvează un puștan de la arest și-l iau sub aripa lor. Tânărul le dă o lecție de viață și de mod de a trăi cu adevărat chikan-esc, exemplu care-l tulbură peste măsură pe J și care-l prăbușesc definitiv în torentul vieții ascunse, ilegale și bolnave a perversiunii sexuale.

Kenzaburo Oe nu are nevoie de multe cuvinte ca să transmită ceea ce are de spus. Caracterul personajelor sale și profilul psihologic al acestora este trasat din câteva tușe, suficiente însă cât să le facă veridice și clare. Evenimentele în care acestea se găsesc sunt contruite fără prea multe pregătiri prealabile, totul este schițat, dezvoltate fiind doar anumite puncte cheie care au rol decisiv în evoluția personajelor și a narațiunii.

J este un roman complex, atât prin structura sa cât și prin problemele pe care autorul le atacă. Diferența dintre generații, moralitatea tinerilor contemporani, libertatea sexuală excesivă care, lasă impresia, că poate duce la perversitate, întârzierea maturizării și incapacitatea de a-și stabili un scop pe termen lung în viață sunt temele centrale pe care Kenzaburo Oe le pune în cârca personajului J.

Romanul trebuie citit cu mare atenție pentru a prinde mesajul pe care Oe vrea să-l transmită și ar fi păcat să se treacă prin carte ca prin brânză. După ce-l citești o dată, ar fi indicat să-l reiei imediat pentru a înțelege mai bine ce a vrut autorul să transmită. Satisfacție garantată!

Kenzaburo Oe este un adevărat scriitor de romane haiku. Un prozator haiku. Recomand J: ființa sexuală și sunt sigur că nu va dezamăgi pe absolut nimeni.

De ce 5 stele: pentru că Oe nu face risipă de cuvinte, reușește să construiască un personaj complex din câteva mișcări. Romanul este suficient de compelx cât să te facă să-ți pui întrebări asupra cărora să meditezi și să te facă să vrei să-l reiei. Excelent structurat, cartea nu are timpi morți iar personajele, chiar dacă nu au deloc caractere plăcute, își găsesc rapid loc în inima ta.

3 gânduri despre „Recenzie – J. Ființa sexuală – Kenzaburo Oe

• 1 – altceva-ul ramane de descoperit de fiecare cititor in parte, bineinteles 🙂 Fiecare rezoneaza in si cu propriul suflet.

2 – eu am intalnire constanta cu intunericul din mine si, mai ales, cu intunericul din personajele pe care le intalnesc in carti. Ca si scriitor de versuri poate ca o intalnire cu un scriitor de haiku-uri in proza nu ar fi de lepadat. 🙂