Calea samuraiului astăzi – Ghid de comportament pentru secolul XXI


Click pe poza si cumpara carte! Transport gratuit 😉

Calea samuraiului astazi de Yukio Mishima
My rating:  3 of 5 stars

De ce m-am apucat să citesc această carte? Pentru că pur și simplu mi-a picat în mână.

Am terminat-o de citit într-o benzinărie, la o cafea, în jurul orei 5 dimineața după ce am dus-o pe bunica lui Vlăduț la gară.

Așa cum îi spuneam unui prieten, gândul morții a început să mă bântuie pe când citeam cartea lui Mishima, pentru că autorul s-a sinucis la trei ani după publicarea prezentei cărți. De unde morbiditatea? De unde aceste gânduri întunecate? Din senzația că viața pe care o trăiesc nu este suficient de ordonată moral. Că eu nu sunt suficient de strict cu mine însumi, că-mi lipsește o anumită disciplină și corectitudine față de mine, de cei din jurul meu, de viață…

Da, această carte poate fi al naibii de deprimantă dacă ajungi să devii introspectiv. Însă, în același timp, te poate ajuta să te prinzi de ciuful capului și să te ridici în picioare. Din punctul meu de vedere, Calea samuraiului astăzi este un manual de comportament pentru tinerii de astăzi, manual care i-ar ajuta extrem de mult în aprecierea pașilor pecare urmează să-i facă cât și pentru aprecierea corectă a felului lor de a fi. Dar despre asta, altă dată.

Calea samuraiului astăzi este interpretarea extrem de personală a lui Yukio Mishima a codului Hagakure, un cod de etică și conduită a samurailor. Plecând de la diferite citate sau porțiuni din Hagakure, Mishima începe să creioneze o societate în care tinerii par debusolați datorită lipsei de conduită morală și disciplinei.

Alternând observații din Hagakure cu propriile idei, Mishima reușește să construiască un nou cod, o nouă cale, o dată prin denunțul comportamentului tinerilor și a doua oară prin cererea și sfătuirea acestora de a îmbrățișa vechiul cod al samurailor. De ce? Pentru că tinerii bărbați se transformă. Tinerii bărbați au uitat vechea orânduire și sunt mai ocupați să-și calculeze averile, să-și numere femeile cu care au făcut sex, să-și laude aventurile rușinoase și, eventual, ilegale în loc să se ocupe de a trăi o viață organizată și morală. Observațiile pe care Mishima le face în anii 70 în Japonia se aplică cu brio tinerilor din România contemporană.

„Am descoperit că destinul samuraiului este moartea” – este citatul pe care-l vei vedea de fiecare dată când vine vorba de Calea samuraiului astăzi. Și pe mine m-a pus pe gânduri această observație, însă până la sfârșitul cărții am reușit să văd altfel această idee. Toți suntem datori cu o moarte și moarte este destinul tuturor până la urmă. Însă cum te prezinți în fața morții? Cum te uiți în urmă când moartea îți taie calea? Ce lași în urma ta?

Da, este foarte ușor și atrăgător să minimalizezi, să simplifici remarca lui Mishima. Este la îndemână să o iei așa cum e rostită. Moartea pentru un samurai care trăiește conform codului este capătul de drum și încununarea vieții sale corecte, este ultimul laur, este piedestalul final, este scrijelirea în istorie cu litere de sânge a poveștii pe care sufletul său a desenat-o de-a lungul existenței sale.

Recomand această carte pentru că se poate citi oriunde, de către oricine și oricine poate să culeagă indicii despre moralitate, comportament în societate și disciplină.

De ce 3 stele: pentru că pe măsură ce pătrundeam în carte mi-am dat seama că Mishima poate mult mai mult și că învățăturile sale au foarte mult de oferit dar, parcă pierdut pe drum, a ezitat să dezvolte mai mult subiectele discutate. Mi-au crescut foarte mult așteptările, fapt care i-a scăzut nota finală acordată.

10 gânduri despre „Calea samuraiului astăzi – Ghid de comportament pentru secolul XXI

  1. Interesant. Am sa ma gandesc de doua ori daca sa o citesc sau nu, daca spui ca este deprimanta. Pardon, poate fi deprimanta. Sunt suficient de batran ca sa stiu de acum ca e bine sa evit anumite carti, oricat de interesante arvputea sa fie 🙂

    • Ma gandeam eu ca s-ar putea sa sperii pe cineva daca folosesc cuvantul deprimant 🙂
      De asta am insistat mai apoi ca acea moarte ca destin este, de fapt, un mod de a privi viata astfel incat in fata mortii sa nu pleci privirea pentru ca ai dus o viata corecta, disciplinata si morala 🙂
      Se poate citi cartea, fara nicio problema, nu este mai deprimanta decat oricare alta carte. O carte proasta este infinit mai deprimanta 🙂

      Eu ti-o recomand. Sunt sigur ca vei gasi sfaturi pe care ti le vei interioriza. 🙂

  2. Sa traiesti. Ma bucur ca te-am „descoperit”. Greu de gasit recenzii si recomandari de carti bune in zilele astea ale Internetului. De cand nu mai sunt in Romania imi lipsesc teribil librariile (bune!) si recomandarile de carte ale librarilor (buni!). De acum te citesc 🙂
    A, si ma mai bucur ca esti „in viata”. Incepusem sa cred ca toate blogurile si site-urile romanilor sunt intretinute de roboti.. Nici o reactie a unui humanoid, pe nicaieri! Cum spuneam, ma bucur ca te-am gasit 🙂

    • Alive and kicking, as putea spune 🙂
      Mai iau pauze, dar incerc sa scriu despre orice carte citesc, indiferent de e buna sau rea.
      Si eu ma bucur ca m-ai descoperit si, mai ales, ca primesc feedback-uri. Statisticile sunt imbucuratoare, dar feedback-uri ioc…
      Faptul ca primesc comentarii ma bucura enorm pentru ca cifrele din statistici se transforma in oameni. 🙂
      Te mai astept 🙂

      • Aha, credeam ca numai mie mi se intampla, dar cred ca e ceva ce tine de mentalitatea romanilor. Nu prea comunicativi, adicatelea. Nu ma incalzesc statisticile deloc, sa fiu sincer. As da linistit 100 de view-uri pentru un singur comentariu (si acela nu de trol, va rugam).
        Tare rau imi pare, sincer. Ma uit la olandezi cat sunt de uniti si ce mult incurajeaza creativitatea – e minunat sa ii vezi. La noi, romanii, ioc. Sau nu stiu eu unde sa caut?

      • Da’ de unde! Romanii sunt comunicativi. Chiar foarte comunicativi. Doar ca, zic eu, textele mele de exemplu nu le sunt pe plac.
        Or daca ceva nu-ti place sau te lasa indiferent, nu te opresti si-ti pierzi timpul lasand un comentariu. 🙂
        Sunt bloguri care se bucura de foarte multe comentarii pentru ca trezesc interesul romanilor.
        Ceea ce subliniaza faptul ca acest blog este si va fi unul de nisa si care nu va fi niciodata de interes pentru internautii din Romania. De niciunde, de fapt.
        Tu si cu alti cativa, putini, vizitatori si abonati care ma urmaresc, mai dau un like, un share si, ocazional, lasa si un comentariu.
        Sincer, eu ma bucur pentru acesti putini cativa care ma urmaresc cu obstinatie. Ma fac sa ma simt mai fericit pentru ca, desi putini, imi lasa impresia ca mi-s apropiati. 🙂

      • Ha, de acord cu unele, cu altele am alte idei. Iti trimit email (multumesc, eram pe cale sa te intreb eu daca nu vrei sa citesti cartea) cand ajung inapoi acasa (din motive de setari de email), sambata sau duminica (suntem in vacanta acum, in Germania) cu detalii si continuam si discutia despre comunicarea la romani. Poate scrie cineva (tu?) o carte de sa se cheme Calea romanului astazi – Ghid de comportament pentru Internet 🙂

      • :)))))

        Ma bucur ca mi-ai primit mail-ul – nu eram sigur ca merge pentru ca mi s-a parut ciudata adresa.

        Nu prea cred ca-s suficient de intelept ca sa scriu o „Cale”. Dar mi-ar placea sa reusesc sa scriu o carte care sa se regaseasca pe majoritatea blogurilor din Romania.

        🙂

Lasă un răspuns

