Ulise – James Joyce


Click pe poza si cumpara cartea! Transport gratuit;)

Ulise de James Joyce
My rating: 5 of 5 stars

Aproape o lună i-a luat acestui text ca să se nască. Ce-a ieşit? Vezi mai jos.

 

1 – Ce aș putea eu să spun despre o carte care a născut atâtea și atâtea discuții?

Că nu o recomand. Nu, domʼle. Nu o recomand nicicum. Așa cum nu recomand Curcubeul gravitației, nu am să recomand nici Ulise.

2 – Păi de ce aș recomanda o carte, așa cum excelent a subliniat mama Elenei, scrisă de un individ pentru el însuși? Pentru el însuși și ca să arate cât e de deștept, aș adăuga eu.

3 – De ce aș recomanda un roman de aproape 800 de pagini care povestește despre cum își petrec doi oameni o zi în Dublin? Ce naiba se poate întâmpla într-o singură zi ca să poți umple 800 de pagini? Eu nu gândesc 800 de pagini într-o zi. Nici măcar două sute. Într-o zi grea, poate dau 50-60 de mail-uri, dar nu cred că reușesc să gândesc 100 de pagini, darămite 800.

4 – Ei, de aia există grecii antici. Ca să ne inspire monotonia, plictisul, nimicul care ne-nconjoară zi de zi și să ne motiveze să-i copiem într-un mod inedit (sic!) și să lăsăm impresia celor din jur că…

5 – Mi-am pierdut ideea. Oricum, chestiunea cea mai importantă pe care trebuie să o înțelegi este că Ulise se citește greu, al naibii de greu, dar îți poate oferi momente de extaz mistic. Momente care ar putea sau nu să merite, depinde de timpul pe care vrei să-l pierzi dedicându-l lui Joyce. Joyce care e un înfumurat. Atât de înfumurat încât decide că e în stare să stoarcă limba engleză la o presă atât de puternică încât aceasta să picure miere. Miere după ce, în prealabil, a picurat tot felul de bâzdâgănii nedigerabile. Mai multe onomatopee, ca să fiu sincer, doar așa, de amorul artei, zic eu. Dar eu știu ce mai zic…

6 – Dacă-ți plac ghicitorile tare, dar taretaretaretaretaretaretare, atunci poți să citești Ulise. Indicat ar fi să nu ai lustre, funie și săpun în casă.

7 – Concluzia e una: nu citi această carte! Oricum este epuizată. E și depășită. Vezi filmul! Vizitează pagina de facebook! Vezi wikipedia! Ascultă audiobook-ul în lectura lui Eminem care durează 3 ore!

8 – Mai bine mergi la KFC și mănânci. Sau la Mall. La food-court. Să te uiți la alții cum mânăncă și să-ți faci poftă de mâncare. Mai bine mănânci decât să citești Ulise. Să mănânci mult, mult, mult, pănă te saturi de mâncat odată pentru totdeauna. Dacă este posibil.

9 – Ulise nu trebuie citit. Trebuie păstrat în bibliotecă pentru că poate fi bun la înlocuit piciorul șifonierului dacă acesta se rupe, e la fel de gros ca și Biblia și este în regulă să fie păstrat aproape de evrei. Strivit între unghii ca un purice se va simți oricare alt roman între acești doi coloși. Ah, ah, ah focul palid al suliței agitate poate face ravagii – te poate chiar lobotomiza.

10 – Mai bine mergi la plimbare. Dacă nu ai Dublin la îndemână, poți alege liniștit Bucureștiul. Sau Timișoara. Sau Satu Mare. Sau oricare alt oraș. Dar să fie oraș și să fie, de preferat, undeva pe la începutul secolului XX. Orașele astea contemporane prea put a flori. Până și bețivii poartă cravată. Nu mai sunt amuzante. Nici măcar preoții din ele.

11 – Mai bine ți-ai urmări nevasta sau soțul decât să citești Ulise. Biblia, urmată îndeaproape de restul cărților care au fost scrise după ea, ne spune că e ceva necurat la mijlocul sexului sau înspre sfârșitul lui. Mai bine te-ai gândi la justificările femeilor care înșeală și la cât de greu de de-montat este monta odată montată. Da, se bate un apropo și la cai pentru că trec pe stradă. Dacă ți-ai ridica moaca din halba cu bere sau ce ficat, rinichi cu cartofi mănânci acolo, ți-ai da seama!

12 – Mai bine ai citi Ispirescu decât Joyce. Oricum Spânul e mai atrăgător. Și nici nu aruncă cu obiecte contondente după oameni, evrei în special, nici nu se vrea altceva decât este. Spânu-i spân. Și toată lumea știe care-i este planul. Nu are nevoie de niciun povestitor orb mort de când nici măcar nu era lumea care trebuie să fie și este ca să-i dea un rost și înțeles. Mai bine Ispirescu. De … (alege mandala care-ți este pe plac, o transformi într-o cifră și umple locul gol) ori.

13 – Mai bine te duci și-ncerci să cunoști persoane noi. Mai bine cunoști pe cineva, o față, sân, fund, sex alături de care să poți fantaza sănătos în intimitatea băii decât să citești Ulise.

14 – Sau mai bine faci un copil decât să citești Ulise. Sunt foarte interesante ecografiile. Iar senzațiile pe care le trăiești când îl vezi cum crește și crește și crește și se naște și-l iei în brațe nu se compară cu nicio curgere lingvistică oricât de ritualică și scorțoasă ar fi. Ce să mai, la pomul lăudat să te duci cu daruri, îți spun, că nu degeaba-i mare renumele.

15 – Mai bine te-ai chinui să-ți asculți nevasta pentru câteva zeci de minute. Undeva, pe parcurs, este o diferență. De construcție sau de limbaj, de pronunție sau de exprimare, categoric este o diferență. Dar în mare este același lucru. Delirul nu este mai elegant dacă este prezentat ca un teatru. Oricum teatrul a ajuns desuet. Antigone au început să fie la tot pasul. Flaubert zici? Păi nu el a scris Madame Bovary? Și eu când îți spun că Ulise e peste tot în jurul tău, mai bine nu-l citești! Joyce, pffft!

16 – Niciodată, dar niciodată, să nu subestimezi rolul unui săpun! NICIODATĂ! Dar ca să înțelegi asta nu trebuie să citești Ulise!

17 – Și nici oboseala de peste zi. Mirosul greu din așternuturi poate fi ignorat când ești foarte obosit. Indiferent de ce animale au poposit printre ele. Atâta timp cât nu s-au băligat cât să pută, e în regulă. Tu să te poți odihni. Curățenia capului contează foarte mult în astfel de situații, zic eu.

18 – Auzi, știi ce, eu zic că ar fi bine să citești doar ultima propoziție din Ulise. Dacă vrei să afli ceva despre femei, ar fi bine să citești ultima propoziție din Ulise. Toată lumea spune că femeile nu pot fi înțelese pentru că sunt de pe altă planetă. Joyce o ține pe a lui. Dar nu pentru că e semidoct. Pur și simplu pe atunci extratereștrii nu ne vizitau încă.

 

Note:

05/26 marked as: currently-reading 2 comments
05/26 page 5 0.0% „Aseara pe la ora 1 am inceput Ulise. 2 pagini de roman si o pagina si jumatate de nota am reusit sa citesc din care nu mai tin minte aproape nimic. Astazi, mai proaspat fiind, intru serios in el. :)” 2 comments
05/27 page 40 5.0% „Se recomanda hidratarea cu bere. Cand Ulise iti sta in gat mai iei o dusca. In cinstea Irlandei si a irlandezilor ridic paharul. Daca nu-i engleza sau irlandeza, atunci macar italiana sa fie, in spiritul lui Stephen.”
05/27 page 55 7.0%
06/01 page 79 11.0% „through the eye of the beholder the dubliners seems closer”
06/02 page 99 13.0%
06/04 page 150 21.0%
06/09 page 178 25.0%
06/22 page 202 28.0% „Chinuitor…” 6 comments
07/01 page 236 33.0% „Am scapat de Scila si Caribda si de cutremuratoarea sageata care mi-a vanturat pe la urechi. 19 povesti si un Dublin care se contureaza din ce in ce mai bine si mai clar in fata ochilor. Desfatare e cuvantul”
07/01 page 281 39.0% „scapat de sirene. Bloom chinuit de ora patru si imaginea unui adulter care se petrece in si pe si din note muzicale. 50 de pagini de invarteli Yoda.”
07/03 page 329 46.0% „Fugind de Ciclopul urland cu ochiul infierbantat de jarul trabucului turtit, m-am prabusit in bratele frivolei Nausicaa.”
07/12 page 383 53.0% „Cred ca sunt cele mai extraordinare pagini pe care le-am citit vreodata! Pur si simplu nu ma mai satur de ele!Trebuie sa recunosc ca originalul ma depaseste si ca ma bucur nespus de traducerea lui Mircea Ivanescu”
07/13 page 430 60.0% „Nu stiu cum ar mai avea cineva curajul sa se apuce de scris dupa ce citeste Joyce… Tocmai ce m-am pricopsit cu un complex joycian” 6 comments
08/12 page 447 62.0% „Gata, nu mai permit alte deturnari, Ulise pana la capat :)”

 

Coperta 4: După ce am terminat Ulise, am fost atât de entuziasmat, încât primul James Joyce peste care am dat, când am vrut să-mi aduc tributul printr-un gest de-o superficialitate extremă printr-un like pe facebook, a fost de fapt un birt… Și uite așa, Dublin-ul și dublinerii și-au făcut loc în mine și, fără ca măcar să-mi dau seama, am ajuns un pui de irlandez.

6 gânduri despre „Ulise – James Joyce

  1. Wtf, deci Eminem a citit Ulise? Pe mine m-a batut cindva gindul sa incerc audiobookul, dupa ce am abandonat varianta in romana, careia bag de seama ca nu-i venise inca timpul. Dar cred ca un audiobook l-ai asculta numai ca sa fie ascultat, nu cred ca poti citi/asculta romanul fara sa mergi la note sau alte explicatii.

    Finalul, da. I love it. Kate Bush, care e preferata mea dintre cintarete, are o piesa care se cheama The Sensual World, inspirata din monologul lui Molly. Recomand maxim!

    • :))

      Nu stiu daca Eminem a citit Ulise dar a intrat in Cartea Recordurilor pentru ca spune 4.28 cuvinte pe secunda, 1560 cuvinte intr-o piesa care este putin peste 6 minute. Acesta a fost si motivul pentru care am considerat ca ar fi cea mai potrivita persoana ca sa citeasca audio-book-ul. Ca sa nu stai jdemii de ore sa-l asculti. 🙂

      Editia ascultabila are 7 ore si ceva. In ritmul lui Eminem dureaza vreo 3 ore, cred. 🙂

      Recenzia e plina de jocuri si de ghicitori, in spiritul lui Joyce.

      Da, monologul lui Molly este unul dintre capitolele care mi-au placut cel mai mult si se poate citi fara nicio problema fara a fi necesara parcurgerea in totalitate a cartii.

  2. Monologul lui Molly e tot ce țin minte din Ulise, pe care l-am citit pe sărite, când l-am studiat la facultate. Îl am în engleză, stă cuminte pe raft în bibliotecă, nu cred că o să mă apuc foarte curând de el. 😀

    • 🙂
      E si una dintre cele mai usoare parti ale cartii dar, avand in vedere ca este la sfarsit, poate parea infiorator de grea si plictisitoare.
      Eu am reveni la monologul ei dupa ce am terminat cartea, cam la doua saptamani dupa ce am dovedit romanul, m-am intors la monolog pentru ca am avut impresia ca nu l-am citit cum trebuie.

      Si am avut dreptate. Monologul este unul dintre cele mai savuroase capitole. 🙂

Lasă un răspuns

