Elena prezintă: Din cuprinsul logicii – Dragan Stoianovici


Click pe poza si cumpara cartea! Trasnport gratuit 😉

Din cuprinsul logicii de Dragan Stoianovici
My rating: 3 of 5 stars

Cuvânt înainte de R van F:

hai să vă explic supărarea Elenei pe editura Curtea Veche: familia noastră este cititoare și fană declarată a editurii Curtea Veche. Avem mai toate cărțile din colecția Byblos, destul de multe cărți de filosofie și câteva cărți de istorie pe care editura a binevoit să le scoată. Din punctul amândurora de vedere, la beletristică Curtea veche rulz. Pe filosofie este decentă iar pe istorie e ok, dar se poate și mai bine. Elena este și o monarhistă convinsă, convingeri politice pe care eu nu i le împărășeșc, dar nah, nu trăim într-o lume perfectă. Ei bine, în momentul în care stabilești o relație de prietenie și respect, așteptările cresc. Și cresc destul de mult. Or în momentul în care dezamăgești, ștacheta fiind ridicată extrem de sus, e normal ca atunci când cazi să te lovești destul de rău. De aici și supărarea Elenei: de unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere. Dar când ai de unde cere, atunci să te ferești de cerul care-ți poate cădea în cap. Trebuie să recunosc că am cenzurat recenzia pe ici-colo și am temperat-o puțin pe Elena pentru că supărarea i-a fost mare, mare și justificată. Deci, dragă editură, încearcă, pe cât posibil, să-ți păstrezi fanii mulțumiți – Ai voștri van Fireștii. 🙂

Dacă ar fi să aleg o singură editură care să răspundă la apelativul de „cea mai ingrată“, aceasta ar fi Baroque Books, dar nu înainte de a aminti că m-am gândit mult înainte de a acorda acest calificativ, pentru că şi Curtea Veche se potrivea de minune. O dată pentru propaganda pe care au
ajuns să o facă monarhiei, propagandă mascată şi ingrată, după cum spuneam, dar despre asta, altundeva. Au reuşit din nou să mă scoată din sărite prin modul în care au gestionat apariţia cărţii Din cuprinsul logicii. Cum lucrările de logică sunt rare în limba română, m-am bucurat
ca un copil care aştepta continuarea la Busola de aur, atunci când am vazut o carte de Dragan Stoianovici în pregătire. În studenţie am mers la
ceva seminarii de-ale dumnealui şi m-a surprins nu doar faptul că studenţii ştiau logică (ceea ce printre colegii mei era tare rar spre
inexistent) ci şi faptul că, la sfârşitul seminarului, le-a dat cărţi „premiu“ câtorva studenţi mai pricepuţi. Nu mai ştiu ce cărţi erau, asta
pentru că probabil nu am ştiut nici atunci, dar mi-a plăcut enorm gestul.

Anyhow… m-am bucurat ca un logician care primeşte cadou Principia, spuneam. Şi am aşteptat cartea. Şi am aşteptat cartea. Şi am aşteptat cartea etc. Asta pentru că, având un tiraj limitat, din care o parte probabil că a fost rezervată autorului, în librării au ajuns puţine exemplare. Dar ce a făcut departamentul de vânzări al editurii Curtea Veche? A trimis cartea în lanţurile de librării, pentru că au obligaţii şi că aşa e mai uşor, astfel că în Timişoara Din cuprinsul logicii a poposit doar la Cărtureşti, astfel că, dacă preferi să eviți cu orice preț Cărtureștiul ca mine, nu aveai nici o şansă să dai peste carte fie că erai student sau profesor universitar de filosofie.  În schimb, centre universitare cu tradiţie în filosofie şi îndesebi în logică precum Piatra Neamţ, Râmnicu Vâlcea, Braşov sau Sibiu, au primit cartea, pentru că… pentru că.
Până la urmă am ajuns în posesia cărţii, fapt care, până la urmă, mă putea entuziasma mai mult de atât. Nu cred că are rost să prezint cartea:
pasionaţii de logică şi-au luat-o deja, sau le e suficient că ştiu de apariţia unei cărţi de eseuri (articole) de logică specializate, iar cei
care nu au nici în clin, nici în mânecă cu logica nu o vor lua şi bine vor face, pentru că riscă să dea cu ea de toţi pereţii.
Mi-au plăcut articolele despre Quine, bineînţeles, deşi cred că autorului îi lipseşte o doză de ordonare şi de umor, dar cine sunt eu să spun asta? Mi-au plăcut şi articolele de clarificare a unor probleme elementare de logică insuficient tratate în şcoli, dar nu mi-a plăcut modul în care autorul le justifică importanţa. Impresia e că se joacă un fotbal pe principiul „eu centrez, eu dau cu capul“, care poate îndreptăţi apariţia unor eseuri în Analele Universităţii.. şi în CV-ul autorului, dar care nu scoate în evidenţă ineteresul sporit cu care ar trebui tratate anumite probleme.
Mă bucur nespus de apariţia cărţii, cu toate acestea. Mă bucur mai ales în condiţiile în care editura All a tradus de curând o carte minunată a lui Smullyan, 5000 îHr şi alte fantezii filosofice, carte pe care am citit-o cu aviditate chiar în ziua în care autorul împlinea 95 de ani de gândire limpede şi clară, semn că sănătatea mentală este şi ea un indiciu al longevităţii ca şi cea fizică.

Lasă un răspuns

