Gottland – Mariusz Szczygiel – mozaic cehoslovac


Click pe poza si ia cartea

Gottland by Mariusz Szczygyel
My rating: 4 of 5 stars

 

 

Două SMS-uri trimise de Elena m-au făcut să citesc Gottland:

Această carte este pură ficțiune. Faptele care s-au întâmplat sunt mult mai groaznice.

Dar nu vă este frică (de nemți)? De ce să-mi fie frică? Se miră sincer și continuă: În plus, stimată doamnă, omul nu poate muri decât o singură dată. Iar dacă moare puțin mai devreme, nu face decât să fie mort ceva mai mult timp.

Mariusz Szczygiel este polonez și scrie despre Cehoslovacia. Începe cu istoria fabricantului de pantofi Bata, trece prin idila lui Goebbels cu Lida Baarova, nepoata lui Kafka ș.a.m.d. pentru a termina cu Karel Gott, un muzician care a trecut cu succes prin comunism și a ajuns să aibă chiar și un muzeu care dă și numele volumului de față.

Mariusz Szczygiel și Cehoslovacia anilor 1900, 1940, 1950, 1960, 1970, 1980, 1990, 2000.

Gottland te întâmpină de pe copertă cu statuia lui Stalin proiectată de arhitectul Otokar Svec. Cel care … …  pentru că un taximetrist îi spune că dintr-un anumit unghi se vede cum proletara sovietică pune mâna pe șlițul bravului soldat din Armata Roșie.

Absurdul te așteaptă în paginile acestui volum în care sunt adunate articole despre Cehoslovacia cea pângărită de naziști și siluită timp de aproape jumătate de veac de comuniști. Szczygiel nu cunoaște clemență pentru personajele alese spre povestire în anchetele sale. Mușcător, sarcastic, acid, crud dar foarte bine ancorat în realitate datorită unei lucidități și inteligențe ascuțite care nu iartă promiscuitatea și nici nu o lasă să se odihnească în patul plutitor al phanta rhei-ului atât de frumos mlădiat de oamenii ridicați întru reamintire și neuitare.

Pe măsură ce pătrunzi în mozaicul creat de autor, începi să-ți dai seama de unde s-a inspirat Kafka și că fără Cehoslovacia este posibil să nu fi avut niciodată o Metamorfoză sau un Proces.

Nu știi dacă să le plângi de milă cehoslovacilor sau să-i acuzi de absurditate. Pentru că foarte multe întâmplări redate de Szczygiel par rupte din lumea absurdului imaginată de Kafka, iar unele dialoguri copie fidelă după Eugen Ionescu.

Un complex de articole superbe, excelent scrise, foarte bine construite, cu personaje și evenimente demne de cioplit în piatră. Szczygiel este exact cât trebuie de acid și mucalit, combină perfect sarcasmul critic cu umorul, neuitând să empatizeze cu personajele care merită înțelegere și să sensibilizeze cititorul, astfel încât cel din urmă să nu uite niciodată fețele nedumerite ale celor care nu au reușit să priceapă vreodată lumea văzută prin ochii tulburi ai comuniștilor.

Am rămas cu impresia că și România are o nevoie disperată de, cel puțin, un polonez pentru a ne putea lumina și face să vedem ce am fost și suntem cu adevărat.

8 gânduri despre „Gottland – Mariusz Szczygiel – mozaic cehoslovac

  1. Văd că ești tare pasionat de istorie. Mie nu mi-a plăcut materia asta în școală, în schimb prefer să o descopăr prin literatură, unde-mi trezește interesul și-o înțeleg mai bine.
    Pare interesantă cartea de care vorbești, dar nu am ajuns încă la istoria Cehoslovaciei. 🙂 Deocamdată mă învârt prin Albania, mulțumită lui Kadare. Ba chiar mă gândeam să citesc ”Sinistra Doamnă, văduva dictatorului albanez Enver Hoxha” a lui Fahri Balliu, pentru a continua ceea ce doar am întrezărit în ”Spiritus”.
    O observație: mă bucur că te-ai decis să folosești spații între paragrafe, am vrut să îți sugerez și eu acest lucru, dar m-am abținut.

    • :))))) WordPress sau goodreads, depinde unde public, intrepretează uneori paste-ul din word şi nu mai am chef să urmăresc aşezarea în pagină după ce dau paste. Dar am să o fac dacă oferă o lejeritate la citit. Sunt deschis criticilor constructive şi observaţiilor care mă pot ajuta să comunic mai bine cu vizitatorii blogului, deci, chiar te rog să nu te abţii dacă ai alte sugestii. 🙂

      De istorie sunt pasionat, fără să exagerez, de mic copil. Chiar nu ştiu cum am ajuns la filosofie dacă stau bine să mă gândesc.

      „Sinistra doamnă” mi-a părut şi mie interesantă însă nu am citit-o.

      Chiar îţi recomand Gottland. Sunt foarte bine scrise articolele şi e o
      experienţă plăcută pe care nu ai să o uiţi degrabă. Merită pentru că arată într-un mod cât se poate de simplu cât de absurdă şi ireală este
      societatea pe care o propune comunismul.

      Chiar sunt curios să-ţi aflu opinia cu privire la volumaşul lui Szczygiel.
      Nu este neapărat o carte de istorie în sensul strict al cuvântului ci, mai
      degrabă, o carte despre istoriile unor oameni captivi într-un timp şi
      spaţiu delimitat istoric fără, însă, a fi timpul şi spaţiul cel universal
      acceptat: timpul şi spaţiul comunist sunt în afara lumii şi al legilor
      reale.

      • Ah, deci a fost cu totul întâmplător! :)) Da, este mai ușor de citit textul cu spații între paragrafe, în opinia mea. Eu scriu direct în caseta de blogger, sunt dependentă de aranjat și spațiat, dar asta îmi mănâncă mai mult timp, recunosc. Este ciudat, dacă stau să mă gândesc, că sunt o persoană foarte dezordonată, în schimb am mania aranjării textului. 🙂

        Hai că m-ai convis, îmi trec Gottland pe wishlist-ul virtual de pe Goodreads. Vara aceasta n-o să mai am buget pentru cărți, dar spre iarnă sper să o cumpăr. Cu această ocazie îl recitesc și pe Kafka. 🙂

      • Cine stie, poate-ti fac o surpriza. 🙂
        Am in minte un proiect si daca-mi iese, poate intri in posesia unui exemplar din Gottland 😉
        Revin sambata, adica maine, cu detalii.

    • Of, tot uit să menționez: sunt foarte curioasă care este părerea Elenei despre romanul lui Mo Yan, poate mă țineți la curent. Scrie și Elena despre cărțile citite, sau se rezumă la sms-uri? 🙂

      • A promis ca o sa faca recenzie la Broaste pentru blog. 🙂
        Are multe recenzii restante dar poate reuseste sa se mobilizeze intr-un final.
        🙂

Lasă un răspuns

