Pastorala Americană – Adevărată Americana

Pastorala Americana

Click pe poza si ia cartea! Transport gratuit 😉

Pastorala Americana by Philip Roth

Am citit Pastorala Americană aşa cum studenţii lui Vladimir Tismăneanu citesc Demonii lui Dostoievski: bucurîndu-se de frumuseţea scriiturii, dar fără a reuşi să înţeleagă toate profunzimile, necunoscând istoria continentului şi fiind lipsiţi moştenirea culturală necesară pentru decriptarea personajelor şi a dialogurilor.
Philip Roth are capacitatea extraordinară, specifică marilor scriitori, de a încapsula tragedia unei ţări într-un singur personaj.
Suedezul Levov este personajul care reprezintă societatea americană din anii 1960, ani în care SUA era implicată în războiul din Vietnam.
Suedezul vrea să facă totul bine. Are un plan bine delimitat, fiecare pas care urmează este extrem de clar. Viitorul pentru Suedez nu este o surpriză. Ştie ce va urma, unde va avea casă, cine îi va fi nevastă. Totul este sub control. Tot ce poate controla este bine ţinut sub control. Însă fiica sa bâlbâită, izbucnirea războiului din Vietnam şi încurajarea fetei pentru a-şi exprima opiniile politice şi a lupta pentru credinţele sale, îi dau peste cap viaţa şi felul de a vedea viaţa, familia, lumea.
În nicio carte despre America şi americani nu am regăsit şi simţit acea Americana aşa cum am găsit-o în cartea premiată a lui Philip Roth. Fără a căuta o vânare de comori şi vechituri, amintiri şi alte elemente de colecţie, am fost, totuşi, pus în faţa unei vitrine care a strâns cele mai importante evenimente şi trăiri americane din anii ’60 al secolului XX. Roth îşi transformă cuvintele în obiecte de colecţie pe care le prezintă precum un anticar cititorului, transformat în vizitator/cumpărător, spre desprăfuire şi admiraţie.
Un adevărat tur de forţă înlăuntrul spiritului american. Roth nu tranşează, nu autopsiază, nu face experimente şi nici nu interpretează – mai degrabă îşi asumă un rol de cronicar. Cum se fac mănuşi, cum decurge un concurs de frumuseţe, ce înseamnă să ai grijă de o fermă, cum este organizată o mişcare teroristă şi cum se face o bombă sunt piese din puzzle-ul care formează America anilor ʼ60, Americă ce se află la un punct de răscruce, la momentul în care se vede forţată să aleagă între păstrarea vechii ordini şi acceptarea lumii noi.
Nu este un roman uşor de citit sau de înţeles. Nici nu este vulgar din cale afară, chiar dacă unii s-ar putea simţi ofensaţi de anumite scene din volum. Chiar nu-mi aduc aminte o redare mai onestă vieţii aşa cum o face Philip Roth. Dacă ai pretenţii la mai mult şi vrei să fii ţinut în priză cu evenimente care se succed rapid şi cu o acţiune trepidantă, această carte nu este pentru tine, pentru simplul motiv că viaţa aşa cum este ea şi aşa cum o descrie Roth nu e o aventură în care adrenalina îţi pulsează constant prin vene.
Atacurile teroriste din America din anii 1960 sunt foarte bine redate, cel puţin aşa spun unele recenzii. Evenimentele nu-mi sunt cunoscute în detaliu, iar ăsta este unul dintre motivele pentru care nu am cum să înţeleg adevărata valoarea a Pastoralei Americane. La fel cum un american nu are cum să înţeleagă în esenţă discursurile lui Stavroghin, la fel nici eu nu am să reuşesc vreodată să pătrund şi să simt cu adevărat drama familiei Levov. Datorită diferenţelor culturale, trebuie să recunosc că, pentru mine, Pastorala Americană este posibil să rămână pentru totdeauna un diamant neşlefuit, dar la care mă voi uita mereu cu deosebită plăcere.
Recomand cartea drept o carte foarte potrivită pentru un concediu la munte sau la mare, în special pentru drumul dus şi întors. E o carte care se potriveşte cu drumul aşa cum doar o pastorală o poate face.