Amintirea – Boris Vian


Amintirea

Click pe poza ca sa cumperi cartea

Amintirea de Boris Vian
My rating: 3 of 5 stars

Trebuie să recunosc că nu am citit nimic de Boris Vian până acum și că Amintirea este primul contact cu proza acestuia. Am luat-o pentru simplul motiv că era la raftul de noutăți și pentru că nevastă-mea nu m-a lăsat să-mi cheltui banii la Bookfest-ul de anul ăsta pe ”intregrala” de la editura Univers.
Cartea am topit-o în 40 de minute când am luat o pauză de țigară și de Ulise-le lui Joyce.
Prima impresie: plăcută. Scriitură ok. Sigur fascinantă pentru minți cu tendințe schizoide și pentru adolescenții teribiliști. Must-read pentru simandicoși.
A doua impresie: un galop nesănătos pe marginea limbajului și a imaginației. Imaginile propuse de Vian nu sunt ușor de structurat și așezat în pagină. Greu de perceput. Imposibil de înregimentat. Imposibil de înțeles dacă Vian pur și simplu se joacă cu ceea ce limba îi oferă sau are mesaje ascunse. Poate ambele. Din fericire pentru el, s-a născut și scris în secolul potrivit pentru astfel de experimente.
Scriitura lui Vian, cel puțin din aceste trei povestiri care sunt puse la dispoziție în acest volumaș, te lovește violent în tâmplă cauzându-ți, cel puțin, o vânătaie urâtă și un cucui zdravăn care o să te țină câteva zile bune.
Experiența cu Povestea pentru adormit oamenii obișnuiți poate fi comparabilă cu senzațiile pe care le ai când ai pe limbă o folie de LSD. Marele atu al acestei povestiri este umorul. Umor care m-a luat atât de tare prin suprindere încât m-am trezit râzând cu poftă.
Poate că nu este cea mai bună construcție literară a scriitorului francez dar, categoric, m-a convins că merită să-i citesc și restul cărților. Orice scriitor care-mi pune la încercare intelectul și-mi scurtcicuitează sinaspele cu propoziții care te obligă să le recitești, alături de construcții narative complexe și absurde ajunge pe raftul meu de cărți/scriitori favoriți.
Nu recomand Boris Vian pentru că, am eu impresia, se recomandă singur tuturor cititorilor, indiferent de sex sau abstinență, vârstă sau coșciug/urnă, intelect sau eutanasiere, relația de coordonare ochi-mână-creier.

 

Lasă un răspuns

