Berlin, Vol. 2: City of Smoke – Un roman grafic excelent

Berlin, Vol. 2: City of Smoke
Berlin, Vol. 2: City of Smoke by Jason Lutes

A doua parte din trilogia Berlinului este puțin mai profundă decât precendenta. Jason Lutes decide să-și implice activ personajele în politicul care începe să fie din ce în ce mai violent și mai prezent pe străzi.
Berlin – City of Smokes este de-o complexitate remarcabilă. Lutes este foarte dedicat studiului acelei perioade și reface cu o atenție de ceasornicar societatea de atunci, acordând în mod egal atenție atât politicului cât și vieții de noapte din Berlinul anilor 20.
Din punct de vedere social avem de-a face cu scenele cluburilor de jazz care au explodat și în Germania interbelică, cluburi în care au început să cânte formații formate din jazzmeni negri de peste Ocean și care au prins la publicul neamț. Cluburile de homosexuali în care orgiile și abuzurile de droguri erau la ordinea zilei. Locațiile secrete erau foarte bine ascunse și se intra, de obicei, doar pe bază de parolă sau ca și invitat al unui membru mai vechi. Cluburile de homosexuali erau una dintre petele de pe obrazul Germaniei care era încă destul de conservatoare, pată pe care propaganda nazistă nu va ezita să o scoată în evidență și pe care o va șterge cum va ajunge la putere.
Pe de altă parte avem viața grea a șomerilor, a muncitorilor care nu câștigau suficienți bani pentru a pune ceva pe masă, a copiilor ajunși orfani datorită ciocnirilor violente dintre extemiști și organele statului. Șomerii trași la față care dormeau pe străzi erau victime sigure atât pentru naziști cât și pentru comuniști care nu ezitau să-i racoleze și să-i arunce în războiul de stradă unde, adeseori, mureau.
Personajele principale ale lui Lutes sunt în continuare Marthe Muller și Kurt Severing. Însă, de data aceasta, li se adaugă și Silvia, fata care și-a pierdut mama în timpul paradei interzise de 1 Mai organizată de comuniști, un copil dintre cei mulți care sunt strânși de aceștiai de pe stradă, îndoctrinați și educați în manevre de luptă corp la corp. Deși nu este o fire violentă, suferința și foamea o transformă pe Silvia într-o sălbăticiune însetată de sânge. Silvia este imaginea degradării umane în care Berlinul se afundă din ce în ce mai mult.
Severing începe să se îndoiască de munca sa și de ideologia pe care o susține iar Marthe se pierde în cluburile promiscue lesbiene. Fumul din titlul volumului este perdeaua groasă necesară să ascundă mizeria umană care începe să dea pe dinafară din una dintre cele mai frumoase capitale europene.
Din punct de vedere grafic, Lutes se axează de această dată pe panouri care sunt dedicate mai mult clipelor tragice prin care trec personajele alese spre a fi descrise. Panourile sunt excelente, pline de suspans și sensibilitate, panoramele berlineze fiind lăsate deoparte pentru a-și transporta cititorul direct în miezul acțiunii pentru o înțelegere profundă a trăirilor oamenilor din acea perioadă.
Complexitatea romanului lui Jason Lutes poate fi înțeleasă doar dacă cititorul cunoaște foarte bine istoria Germaniei interbelice. Inserarea uciderii lui Horst Wessel precum și a discursului lui Goebbels la moartea acestuia nu este deloc o chichiță menită a face romanul mai interesant. Moartea lui Wessel a fost un adevărat impuls pentru partidul nazist care și-a intensificat atacurile și propaganda împotriva comunismului și a forțelor de ordine al statului. De asemenea, din unele puncte de vedere, uciderea lui Wessel a însemnat și eliminarea opticii socialiste care a fost, la un moment dat, o parte integrantă a partidului nazist. Goebbels însuși susținea comparația lui Hitler cu Lenin (den bessen Lenin), comparație care a fost ștearsă din istoria partidului nazist.
Abia aștept partea a treia trilogiei lui Jason Lutes chiar dacă vor fi câțiva ani de așteptare. Romanele sale sunt cu adevărat inteligente, bine scrise, excelent desenate și sunt, până la urmă, adevărate lecții de istorie la îndemâna tuturor.
P.S. – nu am acordat foarte multă atenție formației de jazz Cocoa Kids pentru că nu mi s-a părut chiar atât de importantă apariția lor în Berlinul anilor 20, un Berlin care încă nu era total sălbăticit și închis în ideologia nazistă.