Tabăra – Louis Sachar

Tabăra
Tabăra by Louis Sachar

Citesc cărți de genul în primul rând la recomandare Elenei și, de obicei, în nopți când vreau o pauză de la lectura curentă.
Tabăra mi-a fost recomandată foarte insistent. Și bine a făcut.
Stanley e acuzat că a furat o pereche de adidași și ajunge într-o tabără de reeducare ca să nu ajungă la închisoare. Aici trebuie să sape gropi. În fiecare zi. Și fiecare groapă e mai grea decât precedenta. Asta înseamnă că-și modelează caracterul. Acesta este scopul acestor gropi. Sau, cel puțin, așa susține Directoarea care-și dă cu venin pe unghii. Stanley sapă alături de alți băieți care-și modelează caracterul ca și el. Ce nu știe Stanley este că el nu are de modelat doar caracterul său ci și caracterele strămoșilor săi. Strămoși care-l privesc din gropile pe care le sapă așteptând momentul să iasă la suprafață pentru a-și salva sufletele și răscumpăra datoriile.
Louis Sachar a reușit să scrie un thriller/roman polițist pentru tineri așa cum unii maeștri ai genului nu reușesc să scrie. Povestea este foarte bine ticluită, foarte atent construită și excelent dezvoltată. Deși este ușor previzibilă, cartea te ține în suspans și, odată luată în mână, nu mai ai cum să o lași până nu o termini. Spre deosebire de alte cărți de gen, Sachar chiar îți dă pe tot parcursul poveștii indicii care să te ducă înspre deznodământ, ceea ce dă dovadă de foarte mult curaj având în vedere că mulți scriitori preferă să scoată din mânecă câte un as ascuns în ultimele pagini ca să te surprindă și să te dea pe spate. Sachar nu face asta. Nu jignește inteligența cititorului, ba dimpotrivă, îți pune atenția și mintea la contribuție de la început până la sfârșit, presărând constant indicii. Ești nevoit să fii atent la detalii dacă vrei să înțelegi evoluția poveștii, altfel o să ți se pară că nimic nu are sens.
Există riscul să citești această carte fără a-i acorda cu adevărat atenție și atunci ai pierdut din start toată frumusețea construcției. Și poți să ajungi să crezi că nu este nimic de capul ei. Ei bine, de data aceasta nu este nimic de capul tău… Nu am văzut o poveste atât de bine construită, atât de atent echilibrată, perfect așezată. Romanul lui Sachard este un puzzle perfect. Nimic nu se întâmplă gratuit. Nimic nu este exagerat. Totul curge natural. Toate personajele par reale și toate evenimentele juste.
Elena a comparat cartea cu Shawshank Redemption și sunt perfect de acord cu ea.
O carte care trebuie și merită citită de absolut oricine vrea să se joace cu un puzzle literar cu toate piesele perfect tăiate și desenate.

O alta recenzie aici:

Lecturile Emei

4 gânduri despre „Tabăra – Louis Sachar

1. Ai zis foarte bine că romanul este „ca un puzzle literar cu toate piesele perfect tăiate și desenate”, te-am citat și la mine cu afirmația asta. :)) Oricum, ca adult ești mult mai atent la indiciile din carte, dar un copil s-ar putea să treacă cu vederea multe dintre ele și surpiza de la final să fie mult mai mare. Un plus al cărții este că rezistă cu bio la o recitire, tocmai datorită micilor indicii și povești care se leagă.

Ce-aș vrea să fiu din nou copil și să am la dispoziție cărțile de acum! Eu m-am întreținut cu romane polițiste, de-acolo mi-am luat doza de fiori și mister, dar noroc că mă pot bucura și acum de unele cărți pentru adolescenți. Cred că o să pun mai multe pe lista mea de lecturi de acum încolo, deși ștacheta se ridică destul de sus cu cartea lui Sachar. 🙂

• 🙂
      Exact aceleasi ganduri le am si eu: cat de mult mi-as fi dorit sa fie aceste carti pe cand eram si eu pustan. Insa, pe de alta parte, bine ca sunt si acum pentru ca ma pot, totusi, bucura de ele chiar daca am o varsta destul de inaintata. Din fericire varsta nu stirbeste absolut deloc senzatiile placute pe care le ai cand citesti astfel de carti si e si mai fain ca sunt carti care te pot prinde indiferent de varsta. Asta este cu adevarat extraordinar. Ma bucur ca ai avut „curaj” sa citesti doua carti pentru adolescenti recomandate de mine si ma bucur enorm ca ti-a placut. Poate ai sa dai si tu, astfel, in mintea copiilor si ai sa vezi cat ii de fain o sa mai iei razna uneori. 🙂

• Haha, dar eu n-am părăsit în totalitate mintea de copil, am o parte a creierului care funcționează încă bine-mersi pe această frecvență. :)) Am mai citit cărți pentru copii și adolescenți de-a lungul timpului, dar uneori n-am nimerit prea bine, așa că le-am mai rărit. E mult mai ok dacă merg la sigur cu unele recomandări, cum sunt cărțile citite de tine și de KJ Mecklenfeld. Apropo, după o discuție cu KJ, mi s-a făcut un dor nebun să recitesc Materiile întunecate ale lui Pullman, așa că am lăsat totul deoparte și m-am apucat de prima carte din trilogie. :))
        (comentez cu contul de WordPress, pentru că Blogspot-ul face fițe astăzi – am tras o spaimă azi dimineață că mi-a dispărut o recenzie, nu vrei să știi!)

2. Pingback: Bookfest 2015: Plan de lectură | Colț Firesc de refugiu