Review: Propaganda politica. Tipologii si arii de manifestare

Propaganda politica. Tipologii si arii de manifestare
Propaganda politica. Tipologii si arii de manifestare by Oana Ilie

Când am văzut volumul Oanei Ilie, nu am stat nicio secundă pe gânduri și l-am luat imediat acasă. Propaganda regimurilor totalitare, modul de abordare, construcție și aplicare a mârșavei invenții dusă la cel mai înalt nivel de către naziști m-a fascinat întotdeauna. În sfârșit am acces la primii ani de propagandă comunistă datorită unei lucrări de doctorat care arăta promițător.
Nu m-am apucat de volum decât după câteva zile bune, însă noaptea de vineri în care am început să o citesc s-a dovedit o noapte extrem de lungă… pe la 4 dimineața am crezut de cuviință că ar fi cazul, totuși, să închid cartea și să mă culc.
Am numai cuvinte de laudă pentru această lucrare de-o complexitate extraordinară. Sunt trecute în revistă toate organizațiile care au avut un aport la propaganda comuniștilor români, toți oamenii care au făcut parte din acestea de-a lungul deceniului studiat, organigrama, punctele de interes ale organizațiilor și rolul lor în marea mașinărie.
Se vede că lucrarea este una de doctorat și că autoarea este încă la începutul carierei de cercetător mai ales în structurarea acesteia și în lipsa, dacă-mi permiteți, de discernământ când vine vorba de enumerare, detaliere și explicare a anumitor organizații sau evenimente. Din păcate unele capitole sunt extrem de greu de parcurs datorită stilului obositor și incredibil de greoi specific unui student român: purcoi de informații adunate și turnate în zeci de pagini pentru impresionarea comisiei de doctorat care pune mai mare preț pe o astfel de abordare decât pe spiritul critic al studentului. Acesta este singurul, dar mare, dezavantaj, care stă în calea acestei lucrări de a deveni un bestseller în categoria sa.
Trecând peste aceste neajunsuri, lucrarea, per total, este foarte interesantă. Oana Ilie susține fiecare decizie propagandistică cu spicuiri din discursurile și conferințele liderilor comuniști, fapt care oferă o imagine cât se poate de utilă cititorului simplu care vine din afara sistemului. Structurarea capitolelor este, din nou, în favoarea noastră pentru că se urmărește o evoluție cursivă a evenimentelor, atât din punct de vedere istoric cât și social, deși autoarea a fost nevoită, normal, să mai includă ici-colo momente care urmează să se întâmple, însă nu te năucesc de cap. O astfel de lucrare ar trebui, în mod normal, să te panicheze, să-ți dea aprige dureri de cap și să te facă să vrei să o arunci cât colo dacă nu ai nevoie de ea pentru un studiu științific. Or, tocmai aici este marele atu al autoarei care folosește o scriitură când științifică, când vivace, cursivă, frumos construită care te ține, greu de imaginat, nu? sub imperiul curiozității și al maniei de a vedea ce-ți rezervă următoarea pagină.
Am savurat efectiv capitolele 3 (Ariile de manifestare a propagandei) și 4 (Impactul Propagandei. România Reală). Campania electorală și efectul acesteia asupra populației, propaganda Canalului Dunăre-Marea Neagră (sub-capitol în care sunt studiate în detaliu articole și cărți dedicate acestei mari construcții comuniste), manifestările comuniste și politica acestora, precum și, de departe cea mai savuroasă parte a volumului, zvonurile și glumele pe seama conducerii comuniste – două subiecte care nu fac parte, de fapt și de drept din mașina propagandistă a regimului ci sunt, mai degrabă, reacții la adresa sa.
Concluzia este că Oana Ilie are mare potențial de a deveni un istoric creator de volume-bestseller, acest volum inclusiv, dacă reușește să depășească și să se dezbare de canoanele pe care învățământul dinozauresc român le inculcă studenților. Sunt sigur Propaganda politică are toate șansele să devină un volum cu priză la publicul mare dacă este refăcut și rescris pentru a fi mai ușor de digerat de marea majoritate, dacă se inserează mai multe imagini, dacă se renunță la capitolele greoaie pline de date și detalii ușor nesemnificative pentru mulți, dacă se dezvoltă puțin mai mult implicarea politicului în partea culturală și, mai ales, dacă se adaugă mai multe ”bârfe, șmenuri, șușanele” atât despre cei din conducere cât și despre reacția poporului la adresa propagandiștilor comuniști.
Ca și lucrare științifică, eu o consider o lucrare de 5 stele. Ca și posibilitatea de prindere la publicul larg, o consider o lucrare de 3 stele datorită unor capitole extrem de greoaie și a prețului prohibitiv practicat de editură. Ca și volum de interes pentru cei ca mine, o consider demnă de 5 stele pentru că este o lucrare care poate isca discuții între prieteni, discuții care se pot lungi până dimineața, mai ales dacă sunt prezente și câteva sticle de vin, și-și merită cu prisosință locul în biblioteca mea.
O recomand cu plăcere și aștept cu interes următoarea lucrarea care să poarte semnătura Oanei Ilie.