Review: Pecetea lui Stalin

Pecetea lui Stalin
Pecetea lui Stalin by Gheorghe Onisoru

Am luat Pecetea lui Stalin la pachet cu Propaganda Politică a Oanei Ilie și la pachet le-am și citit, lucru pe care îl recomand celor asemeni mie – împătimiți autodidacți în domeniu.
Lucrarea profesorului Gheorghe Onișoru se adresează, în primul rând, specialiștilor însă asta nu înseamnă că nu este accesibilă și cititorului de rând, dacă este pasionat de istorie în general și istoria comunismului în România, în special. Îndrăznesc să compar volumul cu Procesul de la Nurnberg, Eichman la Ierusalim sau cu Afacerea Kravcenko, cu specificația că Pecetea lui Stalin este mult mai mult decât o simplă trecere în revistă a unui proces. Cazul Vasile Luca este disecat pe îndelete de autor, acesta oferind detalii și nuanțând activitatea comunistului în cadrul mișcării și, mai târziu, în cadrul partidului și aparatului de stat comunist. Gheorghe Onișoru face tot posibilul ca viața lui Vasile Luca să fie prezentată cititorului ca o privire de ansamblu, dar detaliată, asupra rolului acestuia în Partidul Comunist Român. Evoluția și declinul fostului Ministru de Finanțe care, printre altele, a participat la marea reformă monetară din anul 1947 este foarte atent și scrupulos redată. Notele de subsol stufoase alături de observațiile și legăturile pe care Gheorghe Onișoru le face cu privire la relația dintre Vasile Luca și conducerea sovietică, precum și poziția acestuia pe măsură ce Gheorghiu-Dej începe să-și arate pornirile de dictator, oferă o perspectivă obiectivă și extrem de folositoare pentru înțelegerea modului de lucru și de relaționare între comuniști în cadrul tânărului partid impus la conducerea României.
Mi-aș fi dorit ca autorul să-și lase mai mult amprenta asupra lucrării și aș fi vrut să fie mai multe opinii personale sau chiar reintepretări ale evenimentelor importante care au avut loc când se pregătea decapitarea lui Vasile Luca, precum și asupra procesului efectiv și interogatoriilor acestuia. Din păcate, domnul profesor Onișoru este foarte scump la vorbă și preferă să scrie mai mult în genul didactic decât critic sau interpretativ. Păcat, eu chiar aș fi vrut să citesc și opinii personale intercalate în evoluția volumului, opinii care sunt sigur că nu ii lipsesc domnului profesor.
Din punct de vedere al noutății prefer să fiu cât se poate de rezervat deoarece pentru mine foarte multe detalii pe care autorul le scrie sunt noi. Troika Pauker-Georgescu-Luca se bucură de o descriere atentă, atât prin reluarea declarațiilor acestora în cadrul interogatoriilor la care au fost supuși, cât și prin sublinierea diferitelor poziții pe care sus-numiții le-au luat în diferite situații și congrese. Pentru mine, repet, foarte multe detalii au avut caracter de noutate.
Interogatoriul la care a fost supus Vasile Luca de către Securitate este redat cu lux de amănunte, rezultatele terorii fiind de-a dreptul înfiorătoare. Astfel, rezultă încă o imagine a teribilului aparat care a înspăimântat aproape jumătate de secol populația unei țări.
Volumul a fost ușor de lecturat chiar dacă este o lucrare cu caracter științific ceea ce mă face să o recomand cu încredere și celor care nu vin din domeniu. Așa cum am spus și mai sus, eu am citit acest volum în paralel cu lucrarea Oanei Ilie – Propaganda Politică, fapt care m-a ajutat foarte mult în avea o privire de ansamblu asupra acelei perioade din punctul de vedere al formării și al perspectivei partidului și, mai ales, asupra impactului pe care căderea troikăi Pauker-Georgescu-Luca a avut-o asupra aparatului de propagandă și a poporului.