Review: În munţii nebuniei

În munţii nebuniei
În munţii nebuniei by H.P. Lovecraft

Lovecraft este unul dintre cei mai literați și educați scriitori care au existat vreodată. Apetența pentru știință, misticism și ocultism se îmbină perfect sub penița cu talentul scriitoricesc oferind, nu o dată, experiențe literare de neuitat fanilor genului fantastic-horror.
Lovecraft nu este un scriitor care să fie citit ușor și nici nu te invită cu brațele deschise în lumile create de el. Își permite luxul de a-și selecta cititorii precum un club privat de lux. Dacă nu te descurci în mrejele cuvintelor sale, atunci vede-ți de drum străine, caută-ți alt han cu alte povești.
Lovecraft este unul dintre puținii scriitori care pot să creeze atmosfera, nu să o descrie, așa cum fac majoritatea. Cuvintele te transportă pe tărâmul imaginat de autor, te împresoară, nu te mai lasă să faci diferența dintre real și imaginar. Fiecare detaliu adăugat pe hârtie se resimte și se vede în camera în care citești cartea, lumea autorului pătrunzând în intimitatea ta și făcându-te părtaș activ la evenimentele pe care le descrie. Frig și fiori de gheață îți brăzdează șira spinării, dulce chin de care nu vrei să scapi.
Lovecraft este unul dintre scriitorii zgârciți la vorbe. Niciun cuvânt nu este în plus, fiecare are rostul lui bine și clar determinat. Ținta lor este de fiecare dată atinsă, lumea imaginată se concretizează pe măsură ce înaintezi în povestire și totul prinde viață fără ca măcar să-ți dai seama. Deodată ești prins, biată muscă prizonieră, în plasa de păianjen măiastru țesută de scriitor… Te zbați ca să scapi dar cartea nu se lasă închisă și ochii nu prididesc, devorând propoziție după propoziție…
În munții nebuniei este scris sub formă de jurnal, mai bine zis, de avertisment la adresa unei viitoare expediții în Antartica din partea unui explorator care a dat ochii cu un mister omenirii ascuns de milenii. Descoperirea exploratoratorului este extraordinară și fascinantă, dar atât de înfiorătoare încât laurii gloriei nu se justifică, pentru cât de abominabil este adevărul ascuns în ghețurile și zăpezile. Acțitunea se desfășoară lent, stilul științific al jurnalului te împresoară și te face, uneori, să te întrebi dacă nu cumva ceea ce citești chiar a fost scris aievea de un explorator care chiar a fost acolo și a avut cu adevărat acele fantastice aventuri.
Să nu te apuci de această carte, de fapt să nu te apuci să citești vreodată ceva scris de Lovecraft, dacă nu ai răbdare și nu știi să te bucuri de un text bine scris și extrem de atent construit. Dacă vrei fiori de groază facili, atunci poți să te uiți la filme de groază, însă dacă-ți dorești teroare adevărată, atunci romanele și povestirile marca H.P. Lovecraft îți vor fi tovarăși de nădejde.
P.S. – excelentă traducerea! Parcă Mircea Pricăjan a stat aplecat asupra fiecărui cuvânt în parte, cântărindu-i impactul în forma propozițiilor finale. Traducerea mi-a lăsat impresia că acesta a stat la masa de lucru, cu textul în față așa cum un maestru ceasornicae stă aplecat asupra unui complex mecanism pe care vrea să-l facă să funcționeze perfect. Ei bine, rezultatul este o bijuterie! Nu mă crede pe cuvânt! Cartea se găsește-n librării.

4 gânduri despre „Review: În munţii nebuniei

1. Buna seara.
    Felicitari pt review. Imi doresc aceasta carte „În munţii nebuniei” si o caut de cateva zile pe toate librariile online..dar nu o mai gasesc pe stoc.
    Stie cineva unde se poate gasii? Stiu ca sunt sanse foarte mici…deoarece a trecut mai mult de un an si jumatate de la postarea acestui review.
    Va multumesc anticipat.

• M-am interesat si eu insa nu e de gasit volumul, din pacate. Mai astept vreo doua raspunsuri de la cateva persoane care v-ar putea ajuta insa sansele sa se gaseasca sunt destul de reduse. Daca reusesc, totusi, sa o gasesc pe undeva am sa dau de stire. Nici eu nu mai am volumul, l-am facut cadou, altminteri vi l-as fi oferit.

• Multumesc mult pentru raspuns.
        Astept si eu un mail de la 2 librarii cand vor avea cartea pe stoc. As vrea sa o am noua.
        Personal am inceput anul cu 2 comenzi de carti de pe net, din care am comandat deja 11 buc. iar 3 sunt “in asteptare”. Una din ele find desigur.. În munţii nebuniei.