Review: Moscova-Petuski

Moscova-Petuski
Moscova-Petuski by Venedikt Yerofeyev

Am citit multe cărți despre experiențe bahice, cu substanțe psihotrope sau halucinogene. Toate au fost interesante ca și experimente literare însă puține au, cu adevărat, o valoare literară. Oare unde să încadrez acest mic roman?
Moscova-Petuski a lui Venedikt Erofeev este un dezmăț bahic, un înec al sufletului în alcool, un bilet doar dus pe drumul neclar și nesigur al lumii văzute prin fundul unei sticle goale de votcă. Un adevărat poem în versuri dedicat tuturor bețivilor care au înțeles și supraviețuit bolșevismului cu ajutorul paharelor pline de tărie.
Venicika Erofeev este un bețiv dedicat. Suficient de dedicat și pasionat cât să inventeze și niscai cocktail-uri pe care ni le recomandă cu căldură. Am să vă dau doar un exemplu.
Lacrima comsomolistei:
– Lavandă – 15 gr.
– Verbină – 15 gr.
– Apă de colonie ”Apă de pădure” – 30 gr.
– Ojă de unghii – 2 gr.
– Elixir pentru dinți – 150 gr
– Limonadă – 150 gr.
Mai sunt câteva rețete foarte tari, însă vă las să le descoperiți, mai ales că este una extrem de interesantă care are în componență, printre altele, lichid de frână și insecticid.
În drumul său spre Petușki și spre iubita sa și copilul său, își face ascultătorii părtași la trăirile și gândurile sale filosofice sau sociale, literare sau politice.
Poemul lui Erofeev este amuzant și trist în același timp. Trebuie să recunosc că este foarte interesant scris și că ai impresia tot volumul că un bețiv stă chiar lângă tine și-ți vorbește cu un glas hodorogit vrute și nevrute. Mă gândec că și voi ați dat în tren, tramvai, metrou, în parc, autobuz peste bețivi care vă acostau și începeau să vă vorbească despre tot felul de lucruri care nu prea păreau să aiba sens, nu? Ei bine, cam asta este tonul cărții.
Întregul poem este, de fapt, un delirium tremens care devine din ce în ce mai intens pe măsură ce trenul se apropie sau îndepărtează de Moscova sau Petușki. Delirul de bețiv pe care Erofeev îl așterne pe hârtie este sarcastic și ușor nedrept la adresa rușilor pe care, deși statisticile sunt de acord cu autorul, îi consideră pe niște alcoolici notorii, acesta fiind și marele lor avantaj și singurul mod de trăi și face față patriei mamă. Scriitori ruși sunt buni pentru că sunt bețivi. Ceilalți scriitori sunt buni doar dacă sunt bețivi. Dacă ei, cumva, nu sunt bețivi, sigur au personaje bețive ca să echilibreze balanța universului.
Moscova-Petușki vorbeste nu doar despre delirul unui biet bețiv picat, probabil, într-un șanț ci despre delirul unei întregi națiuni forțate să-și înece visele și dorințele în aburii alcoolului. Sub masca unui personaj aflat în stare avansată de ebrietate, autorul expune problemele pe care o generație le trăiește. Autorul profită de momentele in vino veritas pentru a-și expune opiniile legate de viața din Rusia comunistă fapt care împinge automat romanul în samizdat. A circulat in samizdat și a fost foarte apreciata, fapt care subliniază veridicitatea celor scrise.
La început mă întrebam dacă acest volumaș este valoros și din punct de vedere literar sau este doar un experiment bahic împins la extrem. Probabil că nu este un experiment bahic dar are, categoric, valoare literară. Nu doar datorită modului în care este scris cât si datorită faptului că pare extrem de actual, cel puțin în societatea română contemporană, parcă începi să vezi din ce în ce mai mult astfel de Venedikți.
Recomand cu plăcere volumul absolut oricui, deși s-ar putea să nu fie pe gustul fiecăruia, merită citit și discutat, de preferat între prieteni la un pahar de vin sau tărie.