CU HITLER PANA LA SFARSIT. Memoriile ordonantei lui Hitler

CU HITLER PANA LA SFARSIT. Memoriile ordonantei lui Hitler
CU HITLER PANA LA SFARSIT. Memoriile ordonantei lui Hitler by Heinz Linge

Am ezitat puțin înainte să notez acest volum de memorii și încă nu sunt sigur dacă să-i dau 3 sau 4 stele, ca să fiu sincer.
Motivele pentru care i-aș da 4 stele țin de valoarea istorică a volumului. Detaliile pe care Heinz Linge le oferă cititorului și istoricului în acest volum, indiferent că vorbim despre ultimele ore din viața lui Hitler, despre atentatul din 20 iulie 1944 sau despre relația dictatorului cu Eva Braun, aruncă o altă lumină asupra felului de a fi și acționa al Fuhrer-ului.
Unii istorici l-au demonizat pe Hitler pentru a justifica, mai mult sau mai puțin, acțiunile violente ale Aliaților împotriva germanilor de la sfârșitul războiului și pentru a-l transforma în încarnarea diavolului pe pământ,hotărând astfel înmormântarea ideologiei național-socialiste. Puțini sunt cei care au curajul să încerce să redea obiectiv acea perioadă fără a fi părtinitori pentru că există riscul să fii luat la ochi și admonestat public de tot felul de indivizi care te acuză că negi Holocaustul, printre altele. Linge, redând concepțiile rușilor despre Hitler, trece în revistă ideile comuniștilor victorioși despre personalitatea sa, idei care vor bântui precum niște fantome, tot restul secolului XX. Prizonier al rușilor Heinz Linge a tot încercat să le explice că nu a fost decât un om normal cu foarte multă putere la dispoziție, însă mitul Adolf Hitler a fost atât de bine construit, atât din interior cât și la nivel internațional, încât nu prea i s-a dat crezare.
Unii memorialiști au făcut și au contribuit, cu succes, la imaginea mitică și demonică a lui Hitler pentru a-și spăla din păcate și pentru a arunca pe umerii celui pe care l-au servit greutatea acțiunilor întreprinse ca și naziști. Heinz Linge își asumă senin rolul pe care l-a purtat, își recunoaște admirația pentru Hitler și respectul profund pe care i l-a purtat până când acesta a murit. Odată cu corpul lui Hitler transformat în cenușă, crezul nazist s-a disipat în Berlinul fumegând, precum fuminginea clădirilor incendiate și Linge s-a trezit la realitate: persoana care avea puterea să facă totul să se întâmple, nu mai e, suntem pe cont propriu. Acest sentiment, am eu impresia, a fost încercat de toți naziștii în momentul în care sfârșitul războiului se apropia din ce în ce mai mult iar victoria nu era de partea lor. Forța care până atunci a muncit să construiască o imagine a unui Fuhrer genial și indestructibil s-a întors împotriva acestuia creând imaginea unui individid dement, pierdut în fantezii schizofrenice, un ciudat sexual și un frustrat social.
Linge îi admonestează, pe rând, pe toți memorialiștii care încearcă să se scuze sau să-l prezinte pe Hitler altfel decât, spune Linge, acesta era. Cunoascand impresia generală din tabăra Aliaților despre Hitler, memoriile celor care-l demonizau și mitizau pe Hitler au sens pentru că asta era struna care trebuia cântată, riscul fiind, probabil nerealizat și neasumat atunci, de a creea un conducător de basm, mitologic chiar, cu puteri și trăsături aproape demiurgice. Linge îl așează pe Hitler înapoi pe pământ printre muritorii de rând.
Motivele pentru care i-aș 3 stele țin mai mult de modul în care este construită cartea. Este adevărat că modul repezit și fără pauză în care sunt redactate memoriile dau o puternică senzație de veridicitate, mai ales că mulți editori i-au spus lui Linge că volumul său de memorii va fi, indiscutabil editat și modificat. E foarte greu de urmărit evoluția istorică a evenimentelor pe care Linge le redă. De multe ori trebuie să te gândești, asta doar dacă ai cunoștințele necesare, când s-a întâmplat un anumit eveniment, care a fost cadrul și ce a urmat mai apoi, pentru a înțelege cu adevărat rolul și rostul amintirilor autorului.
Pe măsură ce scriu această recenzie mă îndrept către nota 4 pentru că Heinz Linge este nu om simplu și sincer care nu are nimic de câștigat sau de pierdut de pe urma acestui volum. Nu-și dorește salvarea și crearea unei imagini precum Speer și nici refacerea imaginii liderului pe care l-a servit timp de 10 ani. Heinz Linge își scrie memoriile din dorința de a arăta adevărata fața a Fuhrer-ului pe care el l-a cunoscut, asta pe lângă faptul că niciodată nu strică niște bănuți de pe urma vieții de nazist dusă alături de Adolf Hitler.
Explicațiile pe are Linge le dă cu privire la diferite mituri legate de Hitler sunt coerente și decente si mult mai credibile decât fantasticile descrieri hiperbolizate pe care rușii le-au comandat și lansat în lume după înfrângerea celui de-al Treilea Reich.
O recomand împătimiților și cunoscătorilor istoriei celui de-al doilea război mondial pentru că, altminteri, această carte s-ar putea să pară plictisitoare și lipsită de înțeles.