Review: INTAI L-AU OMORAT PE TATA. Povestea unei fetite din Cambodgia

INTAI L-AU OMORAT PE TATA. Povestea unei fetite din Cambodgia
INTAI L-AU OMORAT PE TATA. Povestea unei fetite din Cambodgia by Loung Ung

Acest volum de memorii contine intreaga paleta de sentimente care-l pot face pe cititor sa treaca prin toate starile sufletesti posibile. Ura, frica, tristete, induiosare, speranta etc. Toate aceste sentimente se traiesc alaturi de autoarea Loung Ung care povesteste cu o voce clara, de scriitoare educata si talentata, viata ei de la cucerirea Cambodgiei de catre khmerii rosii pana la invazia vietnameza si fuga ei in Statele Unite ale Americii.
Trebuie sa recunosc ca nu am mai citit de mult un volum atat de „greu” si apasator de memorii precum acesta. Nimic din ceea ce Loung Ung scrie nu pare si nu lasa senzatia ca este fortat. Desi este scris de o femeie matura, vocea care ne vorbeste despre vicisitudinile si teroarea la care i-au supus khmerii rosii pe membrii familiei sale, este o voce de copila. Limbajul simplu si brutal, sentimentele redate abrupt si fara infloriri stilistice fac ca acest volum sa ne arate un copil, ce pare, este adevarat, mai mare de 5-6 ani, care sufera intr-o „minunata lume noua” o viata pe care nu o intelege.
Pentru Loung Ung de atunci sistemul politic al lui Pol Pot nu inseamna mai mult decat ruperea si distrugerea familiei sale, a universului in care se simtea in siguranta, anularea lumii de copil si anihilarea inocentei acestuia.
Foamete, crime in masa, teroare constanta asupra familiei, batai groaznice, frica si lipsuri, refuzul de a considera o familie drept parte a speciei umane: asta este ceea ce traieste Loung Ung si asta este revolutia comunista, marea schimbare „in bine” pe care o vrea Angkar-ul pentru populatia Cambodgiei.
Fetita, de doar 5 ani la momentul in care khmerii rosii ii alunga familia din apartamentul in care a crescut, se maturizeaza fortat. Obligata sa munceasca ca sa poata manca, chinuita constant de foame si de frica ca oricand membrii familiei pot fi ucisi, Loung Ung se trezeste, deodata, un om matur cu o viziune asupra vietii de om impovarat de greutati la o varsta la care basmele inca ar trebui sa fie credibile si sa faca parte din realitate.
Momentul in care tatal este luat si ucis de catre khmerii rosii este definitoriu pentru schimbarea caracterului lui Loung Ung. Ura incepe sa-si faca loc in sufletul de copil si dorinta de a-i ucide pe cei care i-au distrus familia incepe sa devina din ce in ce mai acuta, la fel ca si senzatia constanta de foame. O dorinta care nu o va parasi nici in momentul in care este spectatoare la o executie publica a unui khmer rosu.
Nu stiu daca as putea sa recomand o astfel de carte pentru ca ceea ce are de indurat o fetita de 6 ani este inimaginabil. In acelasi timp, astfel de experiente nu trebuiesc date uitarii si ar trebui citite si rascitite cu lacrimi de sange si tatuate pe cortex astfel ca niciodata sa nu mai permitem asemenea orori sa se intample. Pentru ca astfel de tragedii si vieti distruse nu trebuiesc ignorate niciodata, ci reamintite constant, acesta fiind unul dintre modurile de a impiedica dementa unor indivizi precum Pol Pot si alti „prieteni” de-ai sai sa reapara si sa-si faca mendrele pe aceasta planeta.
Asadar, consider ca aceasta carte ar trebuie citita de oricine, fara a fi nevoie de recomandari pentru ca acest volumas de memorii se autorecomanda tuturor celor care doresc la un moment dat sa se implice, intr-un mod sau altul, in oprirea atrocitatilor de acest gen si in salvarea de vieti nevinovate si suflete inocente.