Review: Vanatorii de zmeie: roman grafic

Vanatorii de zmeie: roman grafic
Vanatorii de zmeie: roman grafic by Khaled Hosseini

Sincer să vă spun, mi-a fost greu primele câteva pagini din acest roman grafic. Mi-a fost greu pentru că nu prea-mi place genul de grafică practicat de autori.
Dar parcă, într-un final, totul se potrivește perfect cu povestea lui Khaled Hosseini. Mi-au lăsat impresia de desene făcute în anii 80, cam ca cele comuniste. Deși ici-colo, desenatorul mai ratează să redea un sentiment, o mimică a personajelor, per ansamblu grafica chiar reușește să redea atmosfera din roman.
Din păcate eu nu prea sunt un fan al romanelor grafice care au în spate o poveste puternică și in care scenaristul ia decizia să mă văduvească de pătrățelele care vin cu detalii sau care construiesc fundalul bulelor de dialog. Romanul grafic Vânătorii de zmeie nu are parte aproape deloc de frazele adeasea încântătoare ale autorului. Romanul este redus, efectiv, la o înșiruire de imagini și la o redare automată a evenimentelor din carte, fapt care taie mult din savoarea și calitatea reală a volumului.
Din fericire narațiunea nu are de suferit. Firul poveștii curge coerent și personajele au parte de o creionare puternică a personalității. Întâmplările și momentele cheie prin care trec cei doi prieteni sunt foarte atent redate din punct de vedere grafic, panourile sunt meșteșugit creionate, acordându-se foarte mare atenție detaliilor care-și sensibilizează cititorul.
Nu i-am dat nota 5 din cauza celor enumerate mai sus. Din fericire romanul este destul de bine făcut astfel încât să atragă atenția asupra operei originale și sper să nu-i împingă pe cititori doar spre film.
Merită citit, păstrat în bibliotecă, recomandat și împrumutat. Nu numai datorită relației de prietenie care face subiectul romanului, cât și pentru că Hosseini face o prezentare obiectivă, concisă și pătimașă a societății și țării afgane – țară și oameni despre care foarte mulți dintre noi au auzit de la buletinele de știri și față de care avem o atitudine indiferentă.
Khaled Hosseini își dedică talentul oamenilor din țara sa. Din respect pentru literatura de calitate și pentru viața unor oameni care au căzut victime unor regimuri opresive, unul mai idiot și penibil decât celălalt, citiți cărțile lui Khaled Hosseini și gândiți-vă pentru o clipă că astfel de oameni chiar au existat și au avut parte de astfel de suferințe.