De ce nu-i plac unui blogger transformer-cyborg 4×4 notele la filme


Pentru că sunt abonat la situl filme-cărţi.ro le citesc constant articolele, mai ales pentru că le respect efortul de a da o tură prin blogosferă pentru a aduna articole pe care ei le consideră interesante. Astăzi am găsit un articol (îl găsiţi în link mai sus) al unui Emil Călinescu care îndeamnă lumea să nu mai dea note filmelor.

Articolul este aici

Am început să-l citesc din curiozitate şi pentru că era recomandat de filme-cărţi.ro, însă imediat mi-a sărit ţandăra când am văzut ce abera studentul Călinescu.

Minunatul cu tracţiune faţă-spate se pare că nu pricepe utilitatea notei (în general, nu doar pentru filme) şi că unele chestiuni, precum box-office-ul sau numărul de spectatori sau premiile pe care un film le culege, chestiuni care se transformă, de obicei, în note pe care filmele le primesc şi care le reprezintă, până la urmă, în faţa cinefililor. Aceste note au un scop, un rost şi o utilitate pentru filme. La fel ca şi pentru oameni.

Dar mai bine să luăm punct cu punct discursul minunii off-road şi să începem cu:

De ce nu-i plac notele:

1. Un film nu poate fi redus la un numar (nu cifra, ci numar, pentru ca 10-le nu este cifra – aviz amatorilorrelevanţa acestei observaţii/butaforii îmi permit să o notez cu conceptul 0/zero).  Uneori te chinui degeaba sa mai explicit ce si cum. Cititorul tau a ramas cu nota: in opinia ta e un film de nota 4. Si gata.  – punctul domnului ARO se termină mirobolant cu o concluzie scoasă din nimic, considerând atât autorii de recenzii de film cât şi cititorii de cronici de film, nişte tâmpiţi care nu înţeleg dintr-o cronică dedicată unui film altceva decât nota. Uau! pentru acest argument venit din puţul gândirii aveţi nota 1 (cu indulgenţă).

2. Cu aceeasi unitate de masura sunt judecate filme apartinand unor genuri diferite. Ce relevanta are ca pe blogul tau a primit nota 7 atat o comedie cat si un SF? Sunt filme comparabile? – domnule Subaru Forester habar nu ai ce vorbeşti: un regizor – Stanley Kubrick – 4 filme: a. Portocala mecanică – 8,5 ; b. The Shinning – 8,5; c. 2001: A space odyssey – 8,4; d. Full Metal Jacket – 8,4. UAU! Cât de apropiate sunt aceste filme ca şi note! O fi o conspiraţie mondială sau vine sfârşitul lumii pentru că sunt puse la un loc 4 genuri diferite! Mind blowing!

3. Cel mai naspa e atunci cand articolul incepe cu nota. Daca mie mi-a placut filmul si vad ca a fost notat cu 4 ies repede de pe acel blog. Mai ales daca acel articol este citit la cald, imediat dupa ce am venit de la film. Se intampla, destul de des, si situatia inversa: un film care m-a enervat profund este notat foarte bine. Enervarea este mult mai mare ca-n primul caz. Si uneori e pacat: dupa un timp citesc acel articol si-mi dau seama ca el in sine nu e chiar rau. Pot fi de acord partial cu el. Pacat insa ca-l strica cifrele alea (nu numai inutile, ci si deranjante). –  faptul că domnul maşină de teren tratează atât de superficial un articol şi preferă să nu-l mai citească doar pentru că filmul la care a fost şi i-a plăcut e notat cu 4 înseamnă că domnia sa se mulţumeşte cu propriul univers facil în care argumentele dumnealui câştigă întotdeauna şi nici nu doreşte să-şi cizeleze sita cu care filtrează/critică un film. Nu citeşte şi nu este dispus să vadă ce argumente aduce un articol care-i notează un film pe care el îl place, dar îşi permite să scrie despre filme, ba chiar să traseze un modus operandi pentru alţi cronicari de filme. WTF?

4. Nota totala vine de obicei din media mai multor note. Sa reducem nota la media a doar 2 note: scenariul si coloana Sonora. Si sa ne gandim ca am avea 2 cazuri (didactic, ca tot suntem la note): filmul X are un scenariu de nota 7 si o coloana de nota 10 (media: 8.5), iar un alt film are scenariul de nota 9 si coloana Sonora de nota 8(media, surpriza, tot 8.5). Nota totala la ele este egala, insa filmele sub nicio forma nu vor fi nici macar echivalente. – aha! deci, dacă un film e prost, dar are o coloană sonoră superbă, coloana sonoră ar trebui dată uitării, la fel şi compozitorul şi orchestraţia, doar pentru că regizorul/scenaristul/actorii au futut-o big time. De fapt, stai niţel, nota finală e o medie, medie care este prezentată defalcat, frumos, pe înţeles, pe criterii, ori, dacă acest lucru este prezentat, de ce mama naibii nu te-ai uita la un film care are scenariul şi regia foarte bună dar coloana sonoră slabă?!? Despre ce drac discutăm dom’le?

Şi continuăm cu:

De ce crede ‘mnealui că dau bloggeri note:

1. Se viseaza IMDB. Sunt cu totii niste mici IMeDeBei. “Dragul meu, ce vrei sa te faci cand vei fi mare”. “Eu vreau sa devin IMDB”. – horror senzaţie… parcă l-am citit pe Badea… Totuşi, care-i baiul dacă aceşti bloggeri se cred imedebei? IMDB nu este un sit de căcat şi este acum datorită, în mare parte, utilizitarilor imedebei. Care-i faza?

2. Se viseaza profesori.  Pe bune, eu imi amintesc ca-n scoala foarte multi visau sa ajunga profi pentru a putea da si ei note mici cand aveau chef.  – pe bune? Tu chiar crezi că poate fi considerat drept un argument acest crez al tău şi amintirile tale din copilărie? Mama ei de logică! Legat de asta, am 2 exemple care-mi vin minte:

– Prin scoala primara era la moda ca atunci cand invatatoarea pleca sa lase pe cineva la catedra. Acel cineva urma sa scrie pe o foaie elevii care n-au fost cuminti. Ce mandrie era sa stai acolo si sa le zici colegilor taci din gura ca te scriu pe foaie. In general erau niste abonati (1-2 persoane), insa tin minte ca am fost pus si eu la un moment dat. M-am simtit atat de bine. Iar de scris am scris si io acolo vreo 4 persoane, toate fete :) ) Bineinteles, niciun amic d-al meu, iar vreo 2 erau scrisi si taiati (se “cumintisera” intre timp). Nu puneam note, dar eram “bos”. – uau… argumentul ăsta este atât de complex şi de imposibil de atacat încât m-ai convins… nu am să mai notez niciodată filme…

– In liceu am patit o faza foarte misto. Avusesem lucrare la istorie si nu invatasem nimic. Strict pentru acea lucrare absolut nimic. Doar ca eu stiam istorie (mai stiu si d-astea). Lucrarea era din al II-lea razboi mondial. Dar eu invat istoria in stilul meu: nu tin minte date exacte si nici nume de generali.  – aha. La fel cum şi gândeşti în stilul tău, vezi lumea în stilul tău etc. tot în stilul tău. dar vezi că lumea se întâmplă şi funcţioneză nu datorită stilului tău. Asa ca am povestit razboiul exact cum s-a intamplat fara aceste detalii. Initial profu’ imi daduse 9, dar apoi a vazut alte lucrari, s-a enervate si mi-a pus 10. Si mi-a zis: tu nu ai invatat pentru azi dar stii istorie. Ulterior, cand eram de serviciu pe scoala, mi-a povestit o chestier tare: cica atunci cand era in facultate isi dorea tare mult sa ajunga profesor si sa dea 4 tuturor tocilarilor; cand a ajuns prof si-a dat seama ca nu poate face asta, insa poate macar sa dea 10 celor care nu tocesc ci invata logic. Ma simteam atat de bine dupa faza asta. – stai aşa, nu ai primit 10 pentru că ai fost cu adevărat bun, ci pentru că au fost ceilalţi slab pregătiţi… nu-ţi spune nimic? Mie îmi spune că eşti superficial, domnule tracţiune 4×4…

Per total cam asta e explicatia: multi dintre noi ne visam profesori si asta doar pentru a ne putea razbuna si noi pe niste plozi nevinovati. Setea de razbunare era mare. Pe niste plozi sau pe niste filme, dupa caz. – clar asta este explicaţia. Ca să vezi cât de uşor se pot rezolva dilemele… Amintirile din copilărie de obicei sunt cheia. Şi Freud a spus asta, nu oricine.

3. Considera ca cititorii lor nu sunt capabili sa tina minte explicatiile lor, asa ca au nevoie de un numar. Nu vor tine minte ca bloggerul X a scris despre un film ca e INSIPID SI INUTIL, insa vor tine minte ca l-a notat cu 5. Cine stie, or avea dreptate. – să înţeleg că tu dai doar peste cronici care nu conţin text ci doar note. Nasol. Schimbă-ţi anturajul şi aşteptările, ce să zic. Dacă vrei, îţi recomand ceva blog-uri şi situri.

4. Mai exista unii care fac medii date unui film prin blogosfera si considera ca aia e nota care trebuie data filmului. Prin asta practice incurajezi bloggerii sa dea note filmelor. Tot un fel de IMDB, pentru nota de pe IMDB este tot o medie. – pe imdb.com este o medie a unor note date de mai mulţi utilizatori, pe când bloggeri fac o medie după ce au ales să noteze diferite criterii (scenariu, regie etc.). Realizezi, oare, că faci o confuzie enormă?

Concluzia domnului transformerminunatcălinescu: Apropo de asta, si cu asta inchei, stiti cata incredere am in medii si in statistici? Fix cat zice urmatoarea zicala (nu e banc, e realitate):  statistica este acea stiinta care atunci cand stai cu un picior intr-o galeata cu gheata si cu celalalt intr-o galeata cu apa fierbinte iti va spune ca in medie te simti bine. – ceea ce mă face şi pe mine să trag concluzia că este extrem de bine că există şi oameni cu o inteligenţă şi o capacitate de înţelegere a realităţii cât se poate de raţională pentru că altfel am mai fi încă în epoca de piatră…

Si sa ma si prezint: Emil Calinescu ma numesc, blogger 4×4. Posed 2 bloguri in proprietate, http://emilcalinescu.eu/ si http://www.minunat.eu/ , unul in chirie, http://emilstudentulminune.wordpress.com/ , dar mai scriu si pe unde se mai nimereste. Cum am scris astazi la Ioana, careia ii multumesc pentru ospitalitate 

Scrisoare deschisă către domnul 4×4 din partea lui Răzvan van Firescu, blogger simplu, care cu nesimţire notează filmele cu cifre:

Domnule E.C.minunat sau mirean, faptul că în încheierea unui articol vă treceţi CV-ul asta nu înseamnă că textul dvs. o să aibe greutate sau va fi mai coerent sau logic (faptul că sunteţi doctorand sau că aveţi doar 26 de ani sunt două lucruri care nu vă ajută absolut deloc, ba dimpotrivă, arată cât de trist poate fi sistemul românesc de învăţământ dacă un doctorand nu este în stare să-şi construiască un discurs argumentativ, cel puţin mediocru, pe o temă atât de simplă). Oricum, din câte am observat eu, nu vă interesează să fiţi nici logic, nici coerent, ci doar să vă vărsaţi năduful acolo unde cineva, nu înţeleg sincer de ce, vă permite. Textul dvs. este îngrozitor de slab. Nu are niciun argument valid, nu are nicio construcţie logică care să susţină ofticarea dvs. şi nici nu oferă o soluţie la problema pe care dvs. consideraţi că o semnalaţi. Faptul că ceva nu vă place, nu înseamnă în mod automat că-i rău sau că nu este natural, însă nu este vina dvs. ci a profesorilor pe care i-aţi avut şi au fost nedrepţi cu dvs. când v-au dat de înţeles că sunteţi o inteligenţă specială care-şi permite să înveţe după cum îl duce capul doar pentru că ai lui colegi sunt idioţi. Vina că un semidoct a ajuns să trăiască cu impresia că este doct nu este, de obicei, a persoanei în cauză cât a educatorilor. Vă scuz.

Păreri poate să aibe oricine, majoritatea, din care faceţi şi dvs. parte, au opinii stupide şi concluzii ilare, însă nimeni nu-i opreşte sau le interzice dreptul la opinie, tocmai pentru că avem impresia că toleranţa faţă de inepţii ne face mai buni. Îmi permiteţi să nu fiu de acord cu această toleranţă pentru că astfel ne scade capacitatea de a gândi cât mai raţional şi corect şi ajungem să colcăim ca nişte viermi pe tărâmul fascinant de roditor al presupoziţiilor şi impresiilor.

Nu am înţeles de ce blogul care v-a publicat textul a fost dispus să publice această stupiditate de articol, politica acelui blog nu mă interesează totuşi, la fel cum nu înţeleg nici de ce Can-Can sau Click sau mai ştiu eu ce alte tabloide publică articole care frizează fantasticul absurd kafkian.

În concluzie, domnule minunat de modest şi mediocru eşti încă tânăr şi mai ai şanse să faci ceva cu adevărat revoluţionar în şi cu viaţa ta. Eu îţi recomand să încerci un loc de muncă într-o fabrică unde semidoctismul flamboaiant pe care-l afişezi o să te facă să te simţi cine crezi sau ai vrea să fii.

P.S. să nu ai încredere în profesori mai ales când îţi aduc daruri. Datorită lor eşti unde eşti acum şi, prieteneşte vorbind, nu cred că este în interesul tău.

11 gânduri despre „De ce nu-i plac unui blogger transformer-cyborg 4×4 notele la filme

  1. Pentru că sunt abonat la situl filme-cărţi.ro le citesc constant articolele, m-ai ales

    dupa acest M-AI ALES ar fi trebuit sa ma opresc din lectura acestui articol. Totusi, iti voi raspunde punctual, fara sa reiau deloc argumentatia:

    1. La sfarsit ma prezint pentru ca nu am scris la mine. Asta e scopul guest-postingului: sa te prezinti in fata altor cititori. Si sa lasi link-urile tale pentru a le vedea si google. Ah nu, am uitat: scriem guest-posturi de amorul artei. Pentru placerea de a scrie. Yeah right.

    2. Efectul e vizibil cu ochiul liber: scriu constant despre filme insa niciodata n-am fost recomandat pentru site-uri gen filme-carti. Cand am scris la Ioana am primit imediat recomandarea. Oare de ce? 🙂

    3. Au fost cativa care mi-au dat dreptate cu privire la articol. La fel cum alti cativa NU mi-au dat dreptate. Libertate de exprimare.

    4. Ioana m-a gazduit pentru ca ea respecta libertatea de exprimare. In felul ei probabil i-a placut articolul, la fel cum a placut si celor de la filme-carti (ei de ce or fi recomandat asemenea mizerie?). Si apropo: Ioana da note filmelor insa mi-a gazduit acest articol. Oare de ce?

    5. Eu am scris un articol din perspectiva unui cititor care nu doreste sa citeasca asa ceva pe blogurile cinefile. Asa scriu eu: articole din perspectiva proprie. D-aia intra cititorii la mine, sa afle perspectiva mea. iar cand scriu „in deplasare” scriu la fel. Imi pastrez stilul, cine ma citeste constant imi recunoaste un articol dintr-o mie.

    In nu mai am nimic de spus. Mersi de link-uri si salutari 4×4 😉

    • Dragă Emil,
      Nu recomandăm neapărat articolele cu care suntem de acord, ci câteodată articolele care nasc discuții, așa cum este și al tău (de altfel, acel articol nu a fost recomandat de mine, ci de colegul meu, Dan).

      Punctul meu de vedere l-am exprimat la Ioana, dar încerc să mă explic și aici, poate nu ai înțeles de acolo: mie nu mi-a plăcut articolul și nici nu sunt de acord cu el, iar replica lui Răzvan am înțeles-o perfect și achiesez la aceasta. Nu oricine este și poate fi blogger cinefil și nu oricine înțelege filmul sub toate aspectele sale. Așa cum am spus și la Ioana, sunt foarte puține bloguri de film la noi care să merite să fie citite din scoarță în scoarță, chiar dacă nu ești de acord cu părerile celor care scriu acolo. Acolo se face critică de film, asta e esențialul.

      Așa cum nu sunt nici eu blogger cinefil sau critic de film, ci doar un om care iubește filmul și își scrie impresiile despre acesta sau un om care citește cărți multe și scrie despre ele, din perspectivă personală.

      Dar și de la filme-carti până la blogulețe care scriu că Scary Movie e un film mare e iar distanță foarte mare, iertată-mi fie lipsa de modestie. Sincer, dar asta nu e treaba mea, nu înțeleg cum distribuitorii de filme trimit invitații la gramadă, fără a vedea lipsa de cultură generală sau neștiința limbii române. Ba chiar acceptă să le fie puse și logo-urile pe unele dintre acestea. Mie mi-ar fi rușine dacă aș fi PR la nu știu ce distribuitor.

      Ca să schimb topica, ar trebui să scrie fiecare despre ce se pricepe sau despre ce și-a dovedit în timp cunoașterea. Că altfel e lumea plină de bloguri, iar tinerii se duc în prăpastie. Și pot da exemple…
      Tu o faci?

      • M-a pus naiba si am intrat pe blogul minunatului ca sa vad si eu prezentarea pe care a facut-o la Scary Movie.
        Poti sa imi explici, te rog, de ce astfel de indivizi primesc invitatii la filme? Ca sa spuna tampenii?
        Rar ma lovesc de astfel de indivizi care scriu sub orice critica, poate ca am bafta ca nu cunosc decat oameni destul de inteligenti, dar individul asta este de-a dreptul minunat pentru ca se pare ca prinde undeva! Are priza la public destul de bine daca are parte de invitatii la filme si-si permite sa scrie o cronica care nu arata, nu este si nici macar nu aduce a cronica de film.
        Incredibil…

      • Nu mă mai provoca, Răzvan, că azi sunt cu tunurile pe distribuitorii de filme.
        Pur și simplu, nu îi interesează decât banii și succesul unor filme mediocre. Știu bloggeri f. buni care nu primesc invitații, din simplul motiv că sunt sinceri cu filmele recenzate. Articolele cu note proaste (sau cu păreri proaste) nu sunt promovate și treptat acei bloggeri sunt eliminați din listele de invitații.
        Dacă vrei să te mai distrezi, poftim: http://devoratoriidefilme. blogspot. ro/ (intentionat am pus pauze, nu merita un link :D)

      • Mda… tocmai ce am suferit un soc si sunt la un pas de depresie… NOT! 🙂
        Pe bune, ala este un sit care este considerat bun din punct de vedere al recomandarii de filme?
        Mie mi se pare o umplutura, un melanj de prost gust si cocalareala din care nu ai cum sa-ti faci o idee despre ce film merita vazut si care nu.
        Sunt chiar asa de multe bloguri/situri care sunt atat de groaznice dar vizibile si care se bucura de atentia distribuitorilor de filme?
        Cat de inocent am putut sa fiu pana acum. Eu chiar credeam ca in blogosfera sunt apreciati cei care au ceva de spus si scriu bine, nu rahaturi de umplutura dupa cum am vazut zilele trecute…
        Nu mai inteleg nimic….

    • Cata onoare pe pagina acestui blogusor sa fie vizitat de o mirobolanta entitate.

      1. Acel M-AI nu a fost singura greseala din text. Am nenorocitul obicei de a publica mai intai un text si abia apoi sa-l corectez. Din pacate pentru dumneata, daca tot voiai sa-mi dai o palma morala pana la capat, ar fi trebuit sa-mi atragi atentia asupra tuturor greselilor. Si ai fi fost tare. Din nefericire pentru tine, pentru ca nu ai dus lucrul la bun sfarsit, tot te consider superficial. Si tu ai destule greseli in text, dar nu o fac pe politistul gramaticii tocmai pentru ca ma simt cu musca pe caciula si graba nu e niciodata o scuza pentru o greseala gramaticala.
      2. Motivatia ta e treaba ta. Felul in care ti-ai facut prezentarea a parut ca un argument care ar fi trebuit sa fie decisiv in razboiul argumentelor pe care l-ai inceput. Ori, dat fiind faptul ca discursul tau a fost ridicol de stupid din punct de vedere argumentativ, concluzia mea nu are cum sa nu fie considerata altfel decat onesta. Sincer, nu ma intereseza de ce scrii tu guest-post-uri şi de ce iti place sa te prezinti intr-un mod atat de bombastic, singurul lucru concret care ramane este acela ca textul tau este ingrozitor de ilogic.
      3. Da maistore… esti mare… Scuza-mi ipocrizia, nimicnicia şi josnicia de care dau dovada, atacand marsav un mare om si o inteligenta superioara, eu, mic ingrat plin de frustrari şi tristete. Eu am o banuiala de ce au ales articolul tau, dar nu-mi permit sa vorbesc in numele lor.
      4. Ti-am raspuns in articolul meu la aceasta problema. Faci parte din marea majoritate care este, ca si tine, mediocra. De ce nu citesti cu atentie? Si de ce imi ceri sa-mi pierd timpul ca sa-ti explic un text pe care te lauzi ca l-ai citit?
      5. Nu ma intereseaza aceasta problema. Asta nu face ca textul tau sa fie mai bun. Ai reusit sa intelegi pana acum ca textul tau este slab?
      6. Stimabile, asta nu-ti permite sa scrii prost. De ce tot incerci sa cauti scuze pentru un text care este clar execrabil?
      7. Nu dau doi bani pe faptul ca ai pe blogul meu nu stiu cate link-uri si ca-ti fac reclama. Sunt sigur ca cititorii mei sunt suficient de inteligenti incat sa discearna intre un text coerent si o aberatie.

      Domnule, pricepe ca scrii prost. Nu ai structura argumentativa logica. Ce spui dumitale in punctele alea de care te tii cu atata ardoare sunt puerile. Intelege, te rog, ca este un text slab, stupid de simplu si penibil de caraghios, un text pe care si un scolar de gimaziu il putea scrie. Nu te certa cu mine, fa-ti un bine si te cizeleaza.
      Atentie: nu sunt eu tartorul tartorilor, dar atat timp cat ti-am defalcat argumentele si ti-am aratat motivele pentru care sunt stupide si tu nu ai facut nimic altceva in afara de a repeta cat de mare si tare esti tu pentru ca cineva ti-a dat atentie, nu inseamna ca ai dreptate. Plus ca nu ai raspuns deloc la nicio observatie (ti-e clar ce vreau sa zic, da?).

      • Eu ti-am semnalat doar prima eroare din text. Ar fi trebuit sa opresc lectura articolului acolo. Nu am facut pe politistul, dar o eroare asa grava in chiar primul rand al articolului chiar deranjeaza. Iar acum cand imi atragi atentia asupra acestui lucru scrii vRoiai.

        Legat de textul in sine nu am nimic de adaugat. Eu am o argumentatie proasta, stupida si insipida care are atatea vizualizari si a fost citata pe 2 bloguri. Pe langa faptul ca a fost gazduita de un al III-lea.

        Ce ar mai trebui sa adaug? Ma bucur ca stupizenia mea a starnit atata valva. Atat si nimic mai mult 🙂

        Salutari PLINE DE PROSTIE tie si tuturor cititorilor tai 🙂

      • Bine maistore. Nu mi-am dat seama pana acum ca gradul de vizibilitate al unui text face ca acel text sa fie mai bun si persoana mai inteligenta.
        Permite-mi te rog sa inchei aceasta polemica cu tine pentru ca nu ma pricep sa fiu nici simpatic, nici diplomat si nici foarte rabdator (tot respectul Jovi 🙂 ) si nu vreau sa spun lucruri pe care mai apoi sa le regret.
        Cat despre VROIAI – am eu impresia sau incerci sa ma dai jos de pe un piedestal pe care m-ai ridicat sau incerci sa-ti dregi imaginea sifonata?
        Vezi ca eu nu am ce imagine sa salvez si nici nu reprezint vreo super entitate menita sa salveze umanitatea.

  2. Pingback: Nu mai dati note filmelor | blogger CU GREUTATE pe un blog CU DE TOATE

Lasă un răspuns

