Filme nominalizate la Oscar 2013 – Filmul anului – 2 – Amour


Amour – Michael Haneke

Un film precum o carte. Un altfel de Haneke. Alegerea mea pentru Oscar.

Povestea: dragostea a doi bătrâni soți este testată în momentul în care Anne, soția, suferă un atac cerebral și paralizează pe partea dreaptă. Povestea este usor înfiorătoare, de fapt nu povestea ci deznodământul, care deși îl anticipezi datorită începutului, oricum te șochează și îți dă fiori. Dar când nu a făacut Haneke asta? Soțul are grijă de nevasta paralizată până când la un moment dat clacheazâ și o ucide.

Regia: nu aș numi-o genială însă este fără doar și poate spectaculoasă. Imaginile statice cu personajele care discută te lasă să admiri în voie camerele apartementului celor doi bătrâni și începi să te atașezi de ei și de acea locuință, fapt pe care-l observi abia după ce genericul de final începe să ruleze. Imaginea cu porumbelul care intră în casă este extrem de grăitoare pentru viața pe care cei doi o duc, având în vedere că nu mai ies afară, apartamentul devenind lumea întreagă, porumbelul pare a fi un strigăt al naturii, al vieții aruncat în fața lui Georges, Georges care preferă să-l sufoce la fel cum a făcut-o și cu Anne. Camerele de filmat nu sunt foarte active, sunt statice însă înregistrează tot. Spre suprinderea mea nu am avut senzația de intruziune în viața celor doi, senzație pe care de obicei o resimt mai ales când sunt scene filmate în spații închise care se repetă, nici senzația de spectator, ci mai degrabă de cititor sau ascultător. Foarte ciudată senzație, adevărat și nu știu cum a reușit Haneke să o inducă însă este plăcut de terifiantă.

Scenariul: sfârșitul este previzibil, dar cui îi pasă!? Povestea este foarte frumos construită, c u grijă, cursiv, elegant, duios. Când genericul de final începe să curgă ai impresia că o parte din tine a murit. Superbă conlucrarea între scenariu și regie.

Dialoguri: nu îmi aduc aminte nici măcar o scenă în care să fi simțit un cuvânt spus în plus, replici de umplutură, clișee melodramatice de doi bani care trebuie să apară într-un film doar ca să de senzația că cel ce vede filmul va ieși din sala de cinematograf nițel mai înțelept datorită unui panseu coehlian. Dialogurile curg natural, elegant, nimic de prisos, incredibil de simplu și de real.

Personaje: excelent construite, atent creionate, cu excepția fiicei celor doi, fapt oarecum normal datorită rolului episodic pe care-l are. Caracterul Annei se poate observa ușor și îți este foarte ușor să empatizezi cu ea chiar dacă de la jumătatea filmului rolul ei este de bălmăji sau striga cuvinte disparate. Georges are momente în care-și descoperă adevărata fire însă este fin ținut sub control de Haneke până la final.

Actori: cei doi bătrâni sunt extraordinari. Nu știu dacă Jean-Loui Trintignant și Emmanuelle Riva au făcut în Amour rolurile vieții lor de actori însă sunt clar pentru mine cei mai interesanți și fascinanți actori care au reușit să facă din personajele lor chipuri înfiorător de reale. Standing ovations!

Soundtrack: sincer, habar nu am dacă există. Însă la un astfel de film, soundtrack-ul nu mă interesează absolut deloc.

Impact: nu mă aștept ca americanii să guste acest gen de film, ei fiind mult prea fricoși ca să aibe curajul să arunce o privire nevoalată în întunecimea sufletului uman. Filmul este simplu, nu sunt răsturnări idioate de situație, nimeni nu își bate joc de nimeni, nu sunt urmăriri și nici teroriști, e viața simplă așa cum industria americană de film se străduiește să nu o reprezinte. Mă miră că a fost nominalizat, dar sunt sigur că nu va fi premiat și oricum Palme d`Or este mult mai elegant și oferă o companie mult mai selectă acestei capodopere.

Concluzie: un film care merită văzut, încă nu pot să-mi dau seama dacă și revăzut, însă oferă clar o senzație nemaintâlnită de mine până acum: un film precum o carte.  Nota: 9.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s