Legalizarea prostitutiei sau Je m’en fiche-ul regal


Butonând telecomanda am ajuns aseară (17.03.2011) pe Realitatea TV unde era difuzată emisiunea Ultima oră. Invitaţii (Adrian Cioroianu, Florin Iaru, Ion M. Ionita şi Cristian Pârvulescu) discutau pro şi contra legalizării prostituţiei. M-am oprit pentru că tocmai ce se perinda pe ecran textul domnului Cioroianu publicat în Dilema (pe care-l puteţi citit aici) şi mi s-a părut uşor conservatorist şi puritan. După ce au curs fragmente din text au avut cuvântul invitaţii care, cu excepţia lui Florin Iaru, erau toţi împotriva legalizării.

Ce m-a şocat pe mine a fost discursul celor care erau împotriva legalizării făcând apel la pseudo-argumente şi semi-idei filosofico-sociale, pentru că nu se poate pune problema că au fost nişte discuţii profesioniste din punct de vedere economic sau social. Impresia cu care am rămas a fost aceea că oamenii care vorbeau acolo erau speriaţi de eventuala legalizare a prostituţiei mai ales pentru că ar fi distrus valorile morale pe care cu atâta îndârjire şi creativitate românii şi le-au construit şi interiorizat în ultimul timp. Imediata senzaţie a fost aceea că invitaţii mai sus amintiţi trăiesc pe o cu totul şi cu totul altă planetă şi că ţara România este o utopie în care lucruri se întâmplă ori s-au întâmplat printr-o simplă rostire de cuvinte. Discursurile au fost demne de şcolile ateniene de filozofie mai ales dacă erau ţinute în cadrul unui banchet udat din plin cu vin. Nu văd rostul argumentelor de tip ontologic sau axiologic în momentul în care problema care este supusă discuţiei este una extrem de delicată din punct de vedere social, legal şi economic. Ce să mai zic despre factorul uman care este implicat direct… (adică femeile şi bărbaţii obligaţi să se prostitueze şi care trăiesc sub tirania forţei brute violente).

Domnul Adrian Cioroianu s-a declarat împotriva legalizării prostituţiei în primul rând pentru că istoria statului care se termină în coadă de peşte nu a demonstrat că se merită o astfel de legalizare şi în al doilea rând că de ce am vrea să-i facem pe peştii din ziua de azi oameni respectabili directori sau administratori de firmă. Eu sunt de acord cu domnul Cioroianu. Istoria României a demonstrat că noi putem fi complet diferiţi faţă de tot ceea ce se întâmplă în restul Europei şi totuşi să supravieţuim cumva. Ce contează că pe la sfârşitul secolului XIX şi începutul secolului XX prostituţia era legalizată şi că nimeni niciodată nu s-a plâns de acest lucru (nici nu prea era cum, pentru că pe atunci exista o înţelegere a unui anumit tip de ideologie politică şi emancipare socială). Plus că am învăţat de-a lungul timpului că Biserica este extrem de importantă pentru statul român, indiferent dacă este comunist sau aşa vrut democrat. Însă cel mai important lucru este următorul: de ce să facem din ţiganii şi cocalarii laţi în ceafă oameni respectabili care să plătească taxe şi impozite ca noi toţi, de ce să-i obligăm să înveţe să citească şi să cunoască legea pe care să o şi aplice, de ce să-i învăţăm să-şi respecte mâna (sau altceva…) de lucru şi să se comporte ca nişte manageri pe care îi mai şi poţi trage la răspundere pentru că se află direct sub ochiul legii din eventualele lor birouri şi nu ascunşi prin subsoluri şi guri de canal sau apartamente mizere, de ce să-i ţinem sub litera legii şi să ne atragem de partea noastră nenorociţii care muncesc fie că vreau fie că nu pentru ei sub ameninţări şi lovituri? Nu mai bine îi lăsăm să trăiască în continuare ca nişte şobolani, ne comportăm faţă de ei de parcă ar fi nişte şobolani iar traseistele/traseiştii să fie în continuare priviţi ca nişte scursuri ale societăţii? Dar nu mai bine ar fi să construim ceva lagăre sau ghettouri în care să-i înghesuim pe toţi şi să-i extirpăm? Oricum indiferenţă se cheamă, doar cu altă faţă.

Ion M. Ioniţă a avut o replică, singura pe care am înteles-o de altfel, spunea că problema principală este eradicarea curvăsărelii din viaţa de zi cu zi. Există un personaj al lui Woody Allen din Whatever Works care o ia razna de fiecare dată când aude clişee. Cam aşa sunt şi eu. Dacă curvăsăreala din stradă, ziare şi internet poate fi ţinută sub control cu ajutorul legii, curvăsăreala clasică românească niciodată nu va putea fi eradicată sau controlabilă, ori zicerea domnului Ioniţă este o zicere doar ca să zică ceva în loc să tacă. Înţeleg că aşa procedează jurnaliştii, de multe ori vorbesc doar ca să nu tacă, indiferent dacă au ceva de spus sau nu, dar totuşi… un redactor-şef ar trebui să gândească ce spune. Dumnealui lucrează într-un super trust la un super cotidian. Este cel mai în măsură să ştie că dacă nu ar fi românul curvar politic, social, moral, economic, atunci nu ar mai exista marele trust la care lucrează.

Ideile domnului Cristian Pârvulescu m-au făcut să mă gândesc că cei de acolo habar nu aveau ce înseamnă societatea românească contemporană şi că din globul lor de sticlă elitist i-a transformat într-un fel de observatori semi-miopi care se uită de pe Olimp spre oamenii obişnuiţi. Domnul Cristian Pârvulescu are o încredere extrem de mare în oameni şi în români în special pe care-i consideră nişte oameni morali care trăiesc într-o societate care şi-a interiorizat valorile morale contemporane, valori pe care le aplică şi după care îşi modelează viaţa. Pentru prima dată în viaţă mă gândesc serios să mă mut la Bucureşti, pentru că e clar că oamenii de acolo sunt mult mai civilizaţi decât în Timişoara dacă domnul Pârvulescu a observat o astfel de schimbare extrem de benefică şi, de fapt, nemaiauzită şi întâlnită în societatea românească de după ’89. Omul de rând din România este un actor educat, cu bun simţ, cu capacităţi ridicate de a emite judecăţi de valoare in limita legii, care se simte ofensat de încălcarea legii şi a codului de conduită civică şi care ia atitudine imediat când observă că drepturile sale cetăţeneşti şi umane sunt puse în pericol. ??????? No comment…

Domnul Pârvulescu mai spune de asemenea că prostituţia trebuie complet interzisă (şi nu este?) pentru a fi eradicată, mai ales că în alte ţări, S.U.A. de exemplu, unele state au reuşit cu brio reducerea copulării pe bani. Ce vrea domnul Pârvulescu să spună este că trebuie negată natura hedonistă a omului cumva cu ajutorul legii. O idee extrem de bună! Eu propun ca de fiecare dată când este prins un individ la curve să i se taie macaroana născătoare de ieşiri necuvioase şi mârşave care îl îndeamnă la cheltuit bani pe femei în loc să-i dea pe mâncare, bilete la operă sau Critica raţiunii pure. Dacă alte ţări au putut, noi de ce nu putem? Oare chiar au reuşit alte ţări să reducă libidoul sexual exacerbat al cetăţenilor lor? Dacă da, atunci s-ar putea să existe acolo o problemă care are legătură cu drepturile omului… şi s-ar putea numi bromură de calciu sau un substitut al ei…

Deşi domnul Florin Iaru a avut câteva intervenţii destul de decente, ceilalţi invitaţi râdeau pe sub mustaţă la ideile dumnealui ceea ce ilustrează extrem de bine atitudinea contemplativ-conservatoare de care “elitele” noastre suferă. Această stare de contemplativ-prostatic este starea ideală a poporului român. Asta a făcut dintotdeauna, aşa o să facă şi de acum înainte. Mi-am dat seama că societatea română funcţionează şi încă mai există pentru că mintea românului trăieşte cu totul şi cu altceva decât ceea ce i se întâmplă de fapt. Stare superbă de non-acţiune şi negare a realităţii precum şi calmul desăvârşit cauzat de “trăirea” contemplativ-prostatică a evenimentelor ne ajută să supravieţuim istoriei şi intemperiilor economice şi sociale externe pentru că noi suntem complet anesteziaţi din naştere. Acest lucru mă face să îmi dau seama că noi vom fi ultimii oameni care vor rămâne pe Terra însă nu o vom putea repopula pentru că nu mai avem ce parazita…

Înainte să public acest articol am avut o discuţie cu cineva care mi-a spus că acest text este o pierdere de timp. În primul rând pentru că niciodată nu o să fie legalizată prostituţia pentru că indiferent de patron, fie că e peşte ţigan sau manager român tot va încerca să fure statul şi să-l ţepuiască pe cât posibil. Ceea ce mi-a spus persoana respectivă mi-a lăsat un gust amar pentru că are dreptate, pentru că aşa gândesc atât oamenii de rând cât şi patronii de firmă, mică sau mare, ori dacă asta este gândirea unui om, după cum a spus domnul Cioroianu, respectabil, atunci ce pretenţii poţi să ai de la un individ care este certat cu legea de când se ştie el? Mă întristează acest lucru pentru că arată impotenţa instituţiilor statului şi a diferitelor organizaţii care ar trebui să “educe” populaţia în spiritul legii. Mă întristează faptul că oricine e pus pe furat şi înşelat statul şi instituţiile sale pentru că nu oferă nimic ci doar iau, ori asta nu înseamnă altceva decât că nu prea este nicio diferenţă între peştele de la colţ de stradă, traficantul de droguri şi patronul unei companii. Mă întristează că nimeni nu mai are încredere în nimeni şi preferă să înfiereze de la depărtare sau să se prefacă că nu se întâmplă nimic. Mă întristează faptul că formatorii de opinie sunt prefabricaţi în uzinele distopice mogulesciene încărcaţi cu discursuri constipate, adevăraţi vânzători de iluzii. Şi ce e şi mai trist şi înfricoşător: singurul discurs bine construit, abil, manipulativ şi persuasiv, practic şi suficient de raţional şi axat pe realitatea imediată, este singurul discurs capabil  să prindă rădăcini în mintea românului şi vine din gura mogulilor…

Ce ne doare mai rău? Faptul că elitele îşi subţiază gândirea şi puterea argumentelor? Faptul că singurii care par că mai pot să ajungă la sufletul şi mintea masei sunt mogulii? Faptul că oricine are posibilitatea să fure statul, îl va fura fără să stea pe gânduri? Faptul că preferăm să ignorăm anumite situaţii neplăcute faţă de care ar trebui să luăm o atitudine imediată şi nu o facem pentru simplul motiv că suntem prea plini de prejudecăţi?

Cineva mi-a spus că eu vorbesc despre lucruri de parcă am pierde sau am pierdut ceva extrem de important din punct de vedere naţional, social şi politic şi m-a întrebat ce anume am putea pierde. I-am zis că noi nu avem ce pierde, pentru că nu am avut niciodată, după anii ’90, nimic concret, palpabil, nu am avut niciodată senzaţia măcar că vom construi ceva sau că ne vom definic ca o naţiune cu o personalitate politică clară, bine definită, ci dimpotrivă, ne-am lăsat în voia sorţii, am luat pomană şi am dat din coadă la plocoanele troiene venite din stânga sau dreapta. Nu am pierdut încă nimic şi nici acum nu avem încă ceva de pierdut, însă nu avem nimic de câştigat şi nu vom avea nimic de câştigat atâta timp cât gândirea noastră se blochează undeva pe la mijlocul secolului trecut, secol aproape la fel de întunecat ca şi evul mediu, dacă nu chiar mai smolos din unele puncte de vedere. Nu problema pierderii se pune de acum încolo, ci problema futilităţii unui câştig care să ne ofere şansa unei revoluţii (ştiu că sună învechit, dar cât de noi suntem noi acum la început de secol XXI?) industriale, agrare, sociale, legislative, politice. Nu este o declaraţie politică, este declaraţia disperată a unui tânăr care nu vede posibilitatea creşterii unui copil în propria-i ţară.

Care este legătura dintre ce am spus mai sus şi legalizarea prostituţiei? Nu vreau să fiu condus, nu vreau ca viitorul meu copil să fie condus de o elită care a pierdut contactul cu realitatea în stilul clasic al tiranilor şi dictatorilor, pentru că, după cum se ştie, asta nu duce la nimic bun.

4 gânduri despre „Legalizarea prostitutiei sau Je m’en fiche-ul regal

  1. Na si acum mai serios.
    Am urmarit si eu subiectul, ca orice mascul prevazator, care, atunci cand il vor parasi „farmecele” personale, va trebui sa apeleze la astfel de servicii.

    Primul pe care l-am vazut si eu era articolul lui Cioroianu. Argumente ca ale lui sunt de tot cacatul. Din cate stiu eu, acum 3000 de ani nu exista Bucurestiul. De ce ar exista acum? Sa dispara. Cam asa.

    Ceilalti 2 sunt si mai penali. Atunci cand scopul principal este sa respingi ce face celalalt cu orice pret apar deformitati din astea. Adica: legalizarea a fost propusa de Prigoana. Prigoana e PDL. Realitatea duce niste muppeti acolo care taie si spanzura, iar contra, ca sa nu zica lumea ca nu sunt impartiali, il duc pe omul de paie Iaru. Ceilalti ataca un lucru impotriva caruia nu au de zis decat argumente de 2 lei. Cum dracu sa fii liberal si sa ai ceva cu prostitutia? Trebuie sa ai ceva cu capul. Unul dintre ceilalti indivizi cica e absolvent de filosofie. No comment, vorba ta.

    Eu cred ca ei au atacat proiectul de lege dintr-un motiv politic. Ca altfel tind sa cred ca prostia (a se citi inalte standarde morale romanesti, in erectie) crunta e motivul pentru aceste atitudini.

    Poate daca vin liberalii la putere, dupa ce au prestat in „stanga” si „dreapta” politicii, isi vor legaliza meseria. Ca doar au fost exploatati de 2 pesti si si-au calcat toate principiile posibile si imposibile, orizontal si vertical.

  2. Trebuie sa le dai credit la politicienii astia : au scos la produs o tara intreaga, si drept urmare, toata lumea ne fute ! Dar meritam rankul de prostituate, pt ca acceptam o asemenea tiranie .. pe vremuri, ii trageau direct in tzapa !

Lasă un răspuns

