Black Swan – the darkness within


 

Recunosc că sunt foarte greu de impresionat când vine vorba de filme. Corzile sufletului meu rămân adeseori mute, prea puţine imagini reuşesc să mă zdruncine şi să mă sensibilizeze aşa cum a făcut-o ultimul film al lui Darren Aronofsky. De la Requiem for a dream şi Full Metal Jacket până la Dogville sau The boy in the striped pyjamas nu am mai simţit aşa de puternic latura întunecată a fiinţei umane. Ce face Aronofsky în acest film este o sondare atât de profundă şi curajoasă a întunecimii sufletului uman şi atât de bine şi curat redată încât poţi să rămâi pe veci marcat de uşurătatea cu care poţi aluneca în partea întunecată a propriului eu.

Regia: Darren Aronofsky are talentul de a-ţi da impresia că filmează cu sufletul. Camerele dansează, explorează, descoperă, plâng, suferă alături de personaje, completând trăirile lor şi oferindu-i astfel vizualizatorului o experienţă aproape mistică. Aronofsky se joacă cu spectatorul la fel cum se joacă pisica cu şoarecele: te înşfacă pe neaşteptate după care te păcăleşte cu diferite imagini simple şi care par că nu transmit nimic dându-ţi senzaţia că umbra sumbră a morţii care părea iminente la început este doar o idee paranoică de-a ta pentru ca deodată să-şi înfingă ghearele ascuţite în sufletul tău cu imagini rapide, puternic simbolizate şi prim-planuri expresive ale violenţei interioare trăite de personaje. Aronofsky construieşte drama personajelor sale uşor, tacticos, aproape patetic doar pentru a te amorţi şi a nu te pregăti pentru teroarea cadrelor scurte, tăioase, insidioase care transformă derularea ulterioară a filmului într-un carusel de senzaţii extrem de puternice pe care le trăieşti cu o intensitate maximă, fotoliul din care priveşti dându-ţi o senzaţie de plonjare în abisul întunecat al subconştientului personajelor de pe ecran. Camerele lui Aronofsky reuşesc întotdeauna să potenţeze tragicul povestirii şi drama personajelor jucându-se cu cadre scurte dar expresive care te fac să vezi dincolo de ce-ti spune povestea sau exprimă actorii. Asta este frumuseţea geniului lui Darren Aronofsky. Prim planurile pe care le ia regizorul sunt aproape de fiecare dată prim planuri cheie, imaginea actorului rămâne întipărită în memorie pentru a te face să exclami la un moment dat: Ahaaaa, deci asta-i faza! Tensiunea creată în film nu se datorează doar scenariului cât mai ales cadrelor scurte, rapide şi insidioase şi a prim planurilor care arată foarte minuţios previziunile unor evenimente de rău augur pe care le trăiesc personajele. Genial de atent, malefic de pătrunzător, crud de detaliat, regia lui Darren Aronofsky este, după mine, renaşterea şi readucerea naturii umane în filmul contemporan simplu, frumos şi eficient.

Actorii: pentru mine, un necunoscător, baletul este ars erotica par excellence. Energie sexuală stilizat descătuşată. Natalie Portman cu ale ei picioare mici şi subţiri, cu ale sale mâini tandru răsucindu-se, cu ai săi sâni micuţi şi obsedanţi întrevăzându-se, cu a sa privire de copilă rătăcită într-o lume vulgară, este balerina perfectă. Jocul pe care l-a făcut sub bagheta lui Aronofsky, după părerea mea este i-m-p-e-c-a-b-i-l! Ingenuă asemeni lui  Audrey Hepburn dar suficient de întunecată şi erotică cât să îţi ţină treaz interesul şi să câştige forever un loc în visele tale erotice, atât ca femeie cât şi ca bărbat, HA! După mine, partida de sex dintre cele două lebede este suficientă să-i aducă Nataliei Oscarul. Natalia nu ştiu dacă face rolul vieţii ei în acest film, dar este clar că are un joc care oferă privitorului o peliculă de care nu se va plictisi degrabă.

Scenariul: este scris de E.A. Poe? Superb, tragic, dramatic, patetic cât trebuie, înfricoşător, înduioşător, PALPITANT!

Concluzie: Dacă nu ai văzut filmul, pune bani deoparte şi cumpără-l! Nu este doar un film care nu te plictiseşte şi te ţine treaz pentru o oră şi jumate ci îţi oferă satisfacţia unui timp petrecut cu folos. Genial e puţin spus (Aronofsky), spectaculos e sec (povestea), superb e lipsit de substanţă (Natalie Portman).

Nota mea: 9.5

Opinie alternativă.

Anunțuri

4 gânduri despre „Black Swan – the darkness within

  1. Pingback: Black Swan « Razvan Van Firescu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s