Distribuție digitală și piraterie


În introducere trebuie să spun că toate informațiile pe care le voi releva mi-au fost transmise de către anonimi cu proxy prin Wikileaks. Eu nu m-am atins în viața mea de așa ceva, iar până în secunda în care m-am hotărât să scriu asta, singurii pirați de care știam erau Johnny Depp și Orlando Bloom. A, și îmi propun ca de acum articolele să fie mai scurte de 600 de cuvinte. Voi vorbi la cel mai general mod cu putință, pentru a-mi prezenta perspectiva asupra fenomenului, fiindcă nu prea văd rostul scrierii unui articol mamut, greu de citit, când știu că nu scriu foarte bine și pot să fac multe mai mici.

Unul dintre cele mai importante motive ale popularității pirateriei stă în gratuitatea actului, din mai multe puncte de vedere. Asta este la mintea cocoșului. Problema vine însă la corelarea numărului copiilor piratate cu o pierdere fictivă de profit. Ceea ce dacă băieții care se ocupă de asta, din orice industrie că toate au probleme, ar recunoaște drept fals, apoi și-ar asuma răspunderea pentru proasta administrare a unor factori, iar în final ar lucra pentru ameliorarea lor și îmbunătățirea experienței clientului, în final ar face mult mai mult bine atât industriei cât și consumatorilor. Numărul imens de copii piratate(o cifră exactă nu vă pot da pentru că mi-e lene să caut ceva recent) vă va trezi suspiciuni și vă va face să vă întrebați, cum poate cineva să joace atâtea jocuri, să se uite la atâtea filme și seriale, să citească atâtea benzi, în alea șase ore pe care, tehnic, le mai are libere. Iar răspunsul este că nu poate. Descărcările alea sunt făcute în mare parte de elevi și studenți, în mare parte din Europa de Est, unde tocmai din cauza asta vitezele de Internet sunt atât de ridicate comparativ cu alte regiuni, iar acești pirați oricum nu ar avea putere de cumpărare. Pe deasupra, descarcă foarte mari volume de informație pur și simplu pentru că pot,  fără a o consuma complet sau chiar deloc.

Să amintim unul dintre cele mai importante avantaje ale procurării digitale a unui produs, fie pe care legală sau ilegală. E ușor. E o tranzacție la distanță de câteva clickuri, care îți permite în general să capeți exact secvența de informație pe care o dorești. Modularitatea este un lucru importante, iar Appel a înțeles asta și o duce foarte bine. La fel și TellTale cu jocurile lor episodice. La fel și Dark Horse cu viitoarea lor aplicație pentru iPad care prevăd că va face concurență serioasă lui comiXology. Iar asta o poți face de oriunde ai acces la o conexiune decentă, mai ales dacă nu este vorba despre jocuri sau filme. Din anumite puncte de vedere, domnii pirați se achită din start mai ușor de asta, pentru că nu ești nevoit să îți lași identificatori personali și detalii financiare, în același timp, dată fiind natura operațiunilor, siteurile dedicate distribuirilor ilegale sunt mult mai puțin vizibile și accesibile.

Însă ce ar putea face o distribuire organizată și legală, iar pirateria nu ar putea? Pe lângă faptul că este suținută industria. Tehnic, o mai bună calitate a produsului achiziționat comparativ cu cel sustras. Ceea ce din păcate, cel puțin la jocuri și benzi este fals, spre deosebire de muzică și filme, acesta fiind motivul pentru care o duc un pic mai bine aici. Așa că notă pentru distribuitori: ”nu îmi băga DRMuri tâmpite în joc, scanează dracului pozele alea la o rezoluție seriosă și nu îmi băga tot felul de artificii de DX10 în viewer pentru că nu la ele mă uit”. Asta vă transmit acei oameni care nu au cum altfel să se bucure de entertainmentul lor preferat și vor să vă bage bani în buzunare.

Alt lucru pe care îl poate face descăracarea legală, coparativ cu cea ilegală, este crearea unei comunități un pic mai critice. Teoretic pare contraintuitiv, din moment ce companiile sunt interesate să promoveze tot ceea ce este vandabil și prin extensie probabil mediocru. Dar, pe lângă problema vârstei și a educației celor care se bucură neinvitați navigând interneții pe nave împodobite cu cranii, mai apare și interesul consumatorului de a se simți satisfăcut, hotărându-se asupra celor ce vor fi procurate, după un scrutin mai intens.

`tui; depășit de mult limita autoimpusă și n-am zis nici jumate din cele ce vroiam să le zic. Aștept înjurăturile voastre.

PS: Poate nu se înțelege, dar nu vreau să vă ard toate copiile solide ale lucrărilor voastre preferate, așa cum pare să fi înțeles domnul kyubival. Departe de mine acest gând. Vreau pur și simplu să existe și opțiunea asta.

7 gânduri despre „Distribuție digitală și piraterie

  1. Pingback: Tweets that mention Distribuție digitală și piraterie « Razvan Van Firescu -- Topsy.com

  2. Arată-mi unde am zis că nu vreau să existe distribuţia digitală(asta se subânţelege cu fraza de mai sus cel puţin)? O zic pentru ultima oară, nu am nimic împotriva distribuţiei digitale atât cât e doar o alternativă pe lângă modalităţile deja existente de distribuţie. Şi că pefer copiile solide a lucrurilor ce-mi plac faţă de cele doar digitale, dacă am posibilitatea să mi le iau. E clar acum?

    • ” La fel poate fi şi în multe alte cazuri, nu am încredere în distribuţia digitală şi nu-mi place, o accept doar ca o soluţie alternativă, în pas cu timpurile de a distribui ceva. Nimic mai mult.”
      Asta arată că ai ceva cu ea.

  3. Doamne deja mă disperi. Păi normal că am ceva cu ea, am zis clar şi tare că prefer copiile solide. Dar nu am zis că-s total împotrivă şi nu vreau să fie deloc, am zis că o accept ca şi alternativă, dar nu ca şi înlocuire totală a copiilor solide 😐 Deja am senzaţia că vorbesc altă limbă sau că ceea ce zic e înţeles mereu altfel şi nu aşa cum trebuie 😦

Lasă un răspuns

