Curcubeul gravitatiei – T.P. – 49 – 103


secventa 6 – pag.49 – 54

Roger + Jessica = Love

Roger franeaza pe strada blocata de o multime de genisti, pompieri, vecini in paltoane negre aruncate peste pijamale albe, babe in ale caror ganduri nocturne pompierii au un loc special, nu, te rog, doar n-o sa folosesti Furtunul ala mare… o , nu… nici macara nu-ti scoti cizmele alea oribile de cauciuc… dada, asaa…

secventa 7 – pag. 54 – 61

Pointsman, Jessica, Roger (Mexico), un vas de toaleta, un caine si nelipsita bomba.

pierdut pe undeva printre randuri, subliminal, minimal, Pavlov.

poate si putin Freud. doar putin. mai mult mai incolo.

Mirosul e acela al eterului si emana din persoana domnului Edward W.A. Pointsma, membru al Colegiului Regal al Medicilor. In momentul acela in care cainele dispare dupa ramasitele surpate ale unui perete, chiar in clipa in care varful leganator al cozii se face nevazut, doctorul calca in gatlejul alb, cascat, al unui vas de toaleta, pe care, atent doar la prada sa, nu l-a observat. Doctorul se apleaca neajutorat, tragand afara vasul din molozul inconjurator, blestemandu-i pe toti neatentii, ceea ce nu inseamna ca nu se refera la sine, ci la proprietarii apartamentului in ruine (daca n-ar fi fost ucisi in explozie) sau la oricine n-a luat de acolo vasul, care pare de altfel bine strans pe picior…

secventa 8 – pag. 61 – 67

Pointsman, Spectro, Pavlov, Slothrop (despre Slothrop, de fapt), despre caini, o caracatita, dar mai ales o vulpe. despre copii doriti, dorinta de copii, experimente si avantaje.

Imagineaza-ti un proiectil pe care-l auzi apropiindu-se doar dupa ce explodeaza. Ce inversare! O bucata de timp excizata curat… cativa metri de pelicula rulati inapoi… explozia rachetei cazuta mai repede decat sunetul – apoi, crescand din launtrul ei vuietul propriei caderi, ajungand din urma ceea ce e deja mort si incendiat… o naluca in vazduh…

Pavlov era fascinat de „idei ale contrariului”. Sa luam, de pilda, un grup de celule, undeva pe cortexul cerebral. Care ne ajuta sa distingem placerea de durere, lumina de intuneric, dominarea de supunere… Dar cand, intr-un mod oarecare – le infometezei, le traumatizezi, le supui unui soc, le castrezi, le impingi intr-una din fazele transmarginale, dincolo de granitele sinelui lor treaz, dincolo de faza „echivalenta” si de cea „paradoxala” -, slabesti aceasta idee a contrariului, te pomenesti dintr-odata cu pacientul paranoic care ar vrea sa fie stapan, dar se simte sclav… care ar vrea sa fie iubit, dar sufera de indiferenta lumii sale si „cred”, ii scria Pavlov lui Janet, „ca tocmai faza ultraparadoxala constituie baza slabirii acestei idei a contrariului la pacientii nostri”. Nebunii nostrii, paranoicii, maniacii, schizoizii, imbecilii morali…

cum cad bombele. pe cine cad bombele. unde cad bombele. experimente si, din nou, copii.

secventa 9 pag. 67- 76

Roger Mexico – statiscian. bun. foarte bun.

Edward W.A. Pointsman – pavlovian si membru al…… bun. in sensul psihotic. foarte bun ca si paranoic. excelent.

Jessica – femeia lui Roger. statiscian. bun. foarte bun. ea il intelege si il iubeste. poate din cauza razboiului. a bombelor. a casei unde stau. sau a tigarilor. sau doar pentru ca-l cheama Roger Mexico, este singur si timid. ha, ha.

Stiu amandoi cat de ciudata pare legatura lor. Daca a existat vreodata un Anti-Pointsman, acela e Roger Mexico. Nu atat din cauza cercetarilor in domeniul parapsihologiei, admite doctorul. Tanarul e devotat matematicii si metodei, nu batutului in tablia mesei si reveriilor. Dar in domeniul dintre zero si unu, dintre non-ceva si ceva, Pointsman nu poate poseda decat cifrele zero si unu. Nu poate supravietui, ca Mexico, undeva intre ele. Urmandu-l pe maestrul I.V. Pavlov, isi imagineaza cortexul cerebral ca pe un mozaic de elementa minuscule care sunt fie active, fie inactive. Unele se afla mereu intr-o excitatie luminoasa, altele intr-o inhibitie intunecata. Contururile de lumina si intuneric se tot schimba. Dar fiecarui punct i se permit doar doua stari: trezie sau somn. Unu sau zero. „Insumarea”, „tranzitia”, „iradierea”, „concentrarea”, „inductia reciproca” – toata mecanica pavloviana a creierului presupune prezenta acestor puncte bi-stabile. Insa Mexico detine domeniul dintre zero si unu – mijlocul pe care Pointsman l-a exclus din convingerile sale – probabilitatile. O sansa de 0.37 ca, la sfarsitul numaratorii, un anumit patrat de pe harta sa sufere o singura lovitura, 0.17 pentru doua…

secventa 10 pag. 76 – 88

nota de subsol: pag. 76: Kenosha este un orasel in Wisconsin, locul de nastere al lui Orson Welles. The Kenosha Kid e o nuvela pulp de Forbes Parkhill, publicata in revista Western Rangers in 1931. Referinta a fost descoperita abia in 2005 (cf. Larsson).

Rezumat:

Burroughs

Marquez

Welsh

realism magic? inclin spre realism narcotic. Sky of Diamonds si tropism. neurotropism? tropism inversat? tropism inversat. scato-tropism?

sunt 12 pagini superbe! nu stiu ce substanta a ingerat Pynchon cand a scris aceste randuri dar au facut o treaba extrem de buna. nu e un delir, dar este delirant. cuvintele nimicesc eventualele imagini ce vor sa prinda contur in minte cu ajutorul senzatiilor amestecate, naucitoare, colcaitoare, nascatoare de o ireala excitatie catatonica. textul pulseaza precum un buboi puruios, un cos gigantic, galben, incins cu clasicul colier rosu, dureros si nevrotic. cravaseaza ratiunea cu aceste pulsatii infectate subcutanat, insa nu te aduc la climaxul spargerii pungii infectate ci te lasa undeva inaintea pragului, prostit, pierdut, claustrofob.

pare mult? in cazul de fata, mult e prea putin…

spus

secventa 11 pag. 88-90

„Kryptosam” este un tip de tirozina dezvoltat si patentat de catre IG Farben ca parte a unui contract de cercetare cu OKW. Contine si un agent activator care, in prezenta unei anumite componente a lichidului seminal, pana in prezent {1934} neidentificate, favorizeaza conversia tiroizinei in melanina, pigmentul pielii. In absenta lichidului seminal, „Kryptosam” ramane invizibil. Nici un alt reactant dintre cei disponibili agentilor de teren nu altereaza „Kryptosam”-ul in melanina vizibila. In cazul aplicatiilor criptografice sugeram sa se includa si un stimul adecvat, care sa produca tumescenta si ejaculare. Cunoasterea amanuntita a profilului psiho-sexual al destinatarului pare a constitui in acest caz un ajutor inestimabil.

PROF. DR. LASZLO JAMF

„Kryptosam” (brosura publicitara), Agfa, Berlin, 1934

 

secventa 12 pag. 90- 103

Naluca Alba. batranul Brigadier. Geza Rozsavolgyi. etc. etc. etc. credeti ca am scris doar atat ca sa scap mai usor de atatea pagini? imi pare foarte rau sa va anunt ca raportul autopsiei a fost dat disparut la doar cateva ore dupa ce a fost redactat. mainile care au ajutat picioarele sa fuga cu el nu au fost identificate. desi s-au gasit niste amprente marimea 42.

– Nu sari! striga sergentul.

– Nici n-aveam de gand, raspunse Le Froyd, continuand sa priveasca in larg.

– Si-atunci ce faci aici? Ia zi.

– Am vrut sa vad marea, ii explica Le Froyd. N-am mai vazut-o niciodata. Stii, eu sunt ruda de sange cu marea.

– Aha, zice vicleanul Stuggles, apropiindu-se incet, ai venit in vizita la rude, ce dragut.

– Il aud pe Stapanul Marii! striga Le Froyd uluit.

-I-auzi dom’le, si cum il cheama?

Amandoi cu fete ude, striga in vant.

– O, nu stiu, tipa Le Froyd, ce nume i s-ar potrivi?

– Bert, sugereaza sergentul, incercand sa-si aminteasca daca trebuie sa-l apuce cu dreapta de mana stanga deasupra cotului sau cu stanga…

Le Froyd se intoarce si da cu ochii de el, de multime. Ochii i se rotunjesc bland.

– Bert suna bine, zice, si paseste in spate, in gol.

amestec. studii. soldati buni, soldati rai. naluca alba. africani sadea, Herero, in Germania. etc. etc. etc.

Radiografia completa:

Curcubeul gravitatiei, Thomas Pynchon, ed. Polirom, 2010, trad. Rares Moldovan, pag. 90-103

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s