Seria Stephen King: Blaze


Nu ştiu voi cum sunteţi dar eu am prostul obicei de a citi mai multe cărţi deodată.

Acum de exemplu citesc Pământul de sub tălpile ei de Rushdie, Monstrul din prag de Lovecraft, Istoria corpului vol.1 şi Blaze de Stephen King.

Am terminat ieri Blaze aşa încât am să chinui cu o recenzie la cartea lui King (mai am câteva pagini din Lovecraft şi am să vă chinui şi cu ea).

După cum ştiu cei ce au mai trecut pe la mine, sunt un fan declarat al lui Stephen King. Am citit şi cărţile scrise sub pseudonimul Richard Bachman (nu ştiu când am să reuşeşc să scriu o serie completă despre cărţile lui, măcar cele traduse în română pentru că le-am citit de mult şi nu prea m-aş apuca să le recitesc). După cum spune şi autorul, Blaze este cel mai bun roman al lui Bachman însă îl consideră slab pentru Stephen King. Mie mi-a plăcut. Poate pentru că am o slăbiciune pentru personajele psihopate şi/sau schizofrenice.

Blaze e un individ mai prostuţ, nu chiar retardat, chiar dacă îi merge mintea mai încetuţ aşa, care are însă inima mare, cam cât cei doi metri şi zece pe care îi măsoară. Blaze nu are deloc înfăţişarea unui tip de care să vrei să te ataşezi: ditamai malacul, cu pumnii cât capul tău dacă eşti mai pişpirel şi cu o gaură în frunte în care ţi-ai putea ţine liniştit canea de cafea în cazul în care ai avea curajul să-l inviţi în casă şi să-i propui să ţină loc de măsuţă de cafea.

Blaze nu a avut noroc în viaţă. Minte puţină, carne multă, tată beţiv care i-a lăsat drept amintire gaura din frunte când la împins pe scări de mai multe ori, crescut la casa de copii şi bătut pentru că nu se descurca la matematică, etc. Din fericire Blaze a avut prieteni. La leagănul de copii Hetton se împrieteneşte cu John iar mai târziu cu George. Dar John moare. Din cauza lui Coslaw sau Legea, după cum îi era porecla prin rândurile copiilor. John moare după ce fug împreună la Boston şi petrec timpul vieţii mergând cu autobuzul până la destinaţie, apoi la mecuri de baseball, mâncând friptură şi dormind la hotel. Însă John moare. Cum o să facă şi George.

Cine este Blaze fără George?

Ce mai ştie să facă Blaze fără George?

Cine este George?

George este cel care a avut grijă de Blaze, care l-a învăţat cum să înşele oameni şi să scape, cel care l-a învăţat cum să se comporte, cel care nu l-a părăsit niciodată. Nici măcar mort. George a fost cel care i-a descoperit lui Blaze singurătatea şi că e urât să fii singur când i-a spus: aşa procedăm noi. George a fost cel care i-a spus Blazeişor.

Însă George e mort. Ce rămâne de făcut? Trebuie dată lovitura cea mare, lovitura pe care George şi-o dorea atât de mult şi pe care o plănuiau de mult să o dea. Şi Blaze o să o facă şi o să-l răpească pe micuţul Joe. Blaze el răpeşte însă fără ajutorul constant al lui George o dă în bară rău de tot. Deşi cu micuţul Joe este din nou noi, totuşi Joe nu îi poate spune ce să facă. Dar Blaze îl iubeşte şi ştie că poate să aibe grijă de el şi că după ce va lua banii el şi cu Joe vor face lucrurile aşa cum procedează ei.

Deşi Stephen King este cam dur cu acest roman mie mi-a plăcut destul de mult şi personajul Blaze nu ai cum să nu te ataşezi. Cartea este scrisă destul de bine şi nu o să îţi pară rău dacă te hotărăşti să o citeşti, ca să nu mai spun că istoria lui Blaze precum şi dilemele pe care le trăieşte sunt (nu îmi să cred că spun asta) de-a dreptul înduioşătoare. Nu ştiu dacă romanul poate fi considerat thriller sau horror pentru că mie îmi aduce foarte mult a dramă existentială sau socială. Am văzut comparaţii cu Of mice and man, însă eu aş îndrăzni să o compar cu Idiotul lui Dostoievski pentru că mi se pare că Blaze este un prinţ Mîşkin postmodern. Drama lui Blaze este dată de dimensiunea bunătăţii lui şi a capacităţii de a iubi necondiţionat.

Nota cititorului: după ce am citit Blaze m-a (re)lovit o dilemă: oare oamenii cu adevărat buni sunt cei ce au o viziune bruiată şi oarecum lipsită de raţionament asupra realităţii? Adică oamenii inteligenţi pierd capacitatea de a rezona sentimental şi ajung a reacţiona cinic?

N.B. formularea de mai sus nu trebuie considerată generală. Am avut în minte anumite personaje şi evenimente când am spus asta, însă din respect pentru timpul cititorului şi pentru că autorul postului nu se vrea un om care să revoluţioneze nici psihologia, antropologia sau filozofia minţii, nu va dezvolta aceasta idee şi se rezumă la a-şi face publică dilema. Dacă voi fi vreodată iluminat, promit să anunţ.

4 gânduri despre „Seria Stephen King: Blaze

  1. Suna interesant. Chiar ma gandesc sa o iau in curand, cat mai exista Nemira. Mai am cateva pe lista pe care trebuie sa le iau, din pacate inca nu s-au tradus si la noi. Astept sa vad cum ti s-a parut Lovecraft.

  2. Uite, am realizat ca tu esti cel de la care trebuie sa cer un sfat.
    Nu imi place Stephen King. Nu am reusit pana acum sa citesc nimic scris de el. Daca ar fi „sa ma convingi” ca merita citit, ce mi-au recomanda ca prima carte a lui?

    • Sincer? Nimic! Daca nu-ti place, daca nu esti „pe felie” cu genul, nu are rost sa-ti bati capul. Nu are rost sa-ti pierzi timpul si sa te chinui.
      Da, este adevarat, ai de invatat despre cum sa scrii astfel incat sa-ti pastrezi cititorul in priza. Prin urmare, daca este vorba de lectii, merita sa citesti Shining, Apocalipsa, Orasul Bantuit sau, mai degraba si mai indicat, Misterul Regelui – un „how to write” foarte util.

      Tie ti-as recomanda Ochii Dragonului. Doar atat. La fel oricui care nu este un fan al genului horror. Stephen King face parte din acel gen de scriitori care este riscant ca si recomandare datorita „extremismului” sau literar.
      🙂

      Concluzie: Poate Shining merita citit dar daca nu-ti place, mai bine nu te chinui.
      Nici macar James Joyce nu se merita sa-l citesti daca te chinuie in loc sa te satisfaca/fericeasca.

Lasă un răspuns

