Seria Rushdie: Harun şi Marea de Poveşti


Sunt un fan declarat Rushdie. Este printre singurii autori contemporani pe care îi citesc cu ardoare şi nerăbdare şi aştept cu interes următorul roman.

L-am descoperit pe Salman Rushdie nu datorită Versetelor satanice ci Copiiilor din miez de noapte. Am citit cartea într-o lună, o lună jumătate şi mă rugam să nu se termine. Dar despre asta am să vă povestesc altă dată.

După Copiii din miez de noapte m-am decis să iau la rând toate cărţile lui. Prima carte care mi-a căzut în mână a fost Harun şi Marea de Poveşti. Cred că a fost prima dată în nu ştiu câţi ani în care m-am simţit din nou copil şi am zâmbit cu adevărat senin.

Harun Khalifa are un tată (aşa cum au majoritatea băieţeilor) de profesie povestitor (aşa cum nu prea se mai au nici băieţeii nici fetiţele din zilele noastre) pe care îl cheamă Raşid Khalifa. Admiratorii îi spun Raşid Noianul de cuvinte iar duşmanii Şahul de Bla. Tatăl lui Harun este cel mai talentat povestitor din Caşmir şi chiar din toată zona dacă nu chiar toată India ăsta fiind un motiv mai mult decât suficient pentru a fi foarte iubit dar şi foarte urât. Raşid Khalifa era plin de poveşti şi niciodată nu se repeta. Micul Harun se întreba mereu de unde poate să ştie tatăl său atâtea poveşti, însă tatăl său niciodată nu îi dădea un răspuns mulţumitor ci îl lua oarecum în râs zicându-i că el bea din Marea de Poveşti şi că aşa le ştie.

– Hai serios, spune-mi de unde vin? Insista el, la care Raşid dădea misterios din sprâncene şi făcea cu degetele în aer semne de vrăjitoare.

– Din întinsa Mare de Poveşti, sosea răspunsul. Beau din Apa caldă a Poveştilor şi după aceea mă simt plin de abur ca o locomotivă.

Lui Harun această afirmaţie îi părea teribil de iritantă.

– Dacă-i aşa, atunci unde ţii apa asta caldă? întrebă el odată cu şiretenie. În sticle de apă caldă, mă gândesc. Ei bine, încă n-am văzut nici una pe aici.

– Apa curge dintr-un Robinet invizibil instalat de unul dintre Duhurile Apei, spuse Raşid cu o expresie foarte serioasă pe chip. Trebuie să fii abonat.

– Şi cum te poţi abona?

– Oh, spuse Şahul de Bla, asta e mult Prea Complicat De Explicat.

– Oricum, zise Harun bosumflându-se, nici vreun Duh al Apei n-am văzut vreodată.

Raşid ridică din umeri.

-Nici pe lăptar nu eşti niciodată treaz ca să-l vezi, îi atrase el atenţia dar nu te deranjează să bei laptele. Şi acum slăbeşte-mă, te rog,cu toate aceste Dacă-uri şi Dar-uri şi mulţumeşte-te să te bucuri de poveştile astea.

Şi puse astfel punct discuţiei.

Doar că într-o zi Harun exageră cu întrebările şi după aceea se dezlănţui dezastrul.

Şi dezastrul se dezlănţui cu o furie cum numai în poveşti se poate întâlni, căci doar dezastru poţi numi momentul în care marele Şah de Bla şi-a pierdut darul de a mai povesti şi poveştile. Iar iubita lui soţie l-a părăsit la fel cum au făcut-o şi poveştile: pe nesimţite. Însă ce nu a ştiut Şahul de Bla este că Harun, băieţelul băgăcios şi plin de întrebări are marele dar al imaginaţiei şi că poate fi un adevărat erou.

Cartea este o adevărată desfătare, atât pentru adulţi cât şi pentru copii. Recomand să fie citită copiilor pentru că sunt singur că pruncii or să pună o mulţime de întrebări (şi nu este deloc necesar să se numească Harun pentru a face aşa ceva) şi cu ocazia asta, poate că şi adulţii vor înţelege mai bine cartea.

Salman Rushdie umple acest basm de fantezie şi oniric iar Marea de Poveşti îşi uită deschis robinetul şi desenează paginile acestei cărţulii cu creioanele uitate în culorile copilăriei. Exerciţiul lui Rushdie este spectaculos lingvistic iar imaginile te transportă pe tărâmurile fantastice şi pline de neprevăzut pe care Harun poposeşte.

Nota cititorului: basm, feerie, umor, scrisă foarte-foarte bine, Rushdie.

6 gânduri despre „Seria Rushdie: Harun şi Marea de Poveşti

    • Copiii din miez de noapte e mult mai buna decat Verstele satanice, insa asta i-a atras condamnarea la moarte si de aia se face atata tapaj.
      Dar cred ca stii asta deja. 🙂

Lasă un răspuns

