Sase chipuri: Retardatul


0.          Retardatul

mi-au spus: prostule!

ṣi i-am crezut.

mi-au zis: eṣti prost?

ṣi nu am ṣtiut ce să le răspund.

am zâmbit.

Prostule!

Salut, eu sunt retardat. Tu cine eṣti?

Îmi place să mă legăn de pe un picior pe altul. Să mă joc cu degetele. Să desenez. Să stau cu copii. Să povestesc umbrei mele ce văd ochii mei interiori. Îmi place să tac. Îmi place să râd. Îmi place să visez. Îmi place să iubesc. Îmi place să cred. Cel mai mult îmi place să cred.

Ţie ce-ṭi place?

Nu îmi place să plâng. Nu îmi place să fiu bătut. Nu îmi place să mănânc dimineaṭa ṣi să dorm după-amiaza. Dar nu am mai făcut asta de când eram mic. Dar tot nu-mi place. Nu îmi place brâna cu smântână. Nu îmi plac oamenii răi. Nu îmi place mirosul din baie după ce faci treaba mare. Nu îmi place mirosul cucului când e murdar. Nu îmi place când mi se spune că sunt comun. Ştiu ce înseamnă comun ṣi nu îmi place deloc. Dar ṣtiu că sunt comun ṣi asta mă face să fiu trist. Sunt atât de comun încât dacă m-ai vedea pe stradă nu ai ṣtii că sunt eu. Ai crede că sunt altcineva. Şi dacă, totuṣi, te-ai opri să mă saluṭi crezând că sunt altcineva, m-ai uita chiar în clipa în care mi-ai întoarce spatele. Nu mă supăr pe tine să ṣtii, pentru că ṣtiu că asta e soarta omului comun. Dar mă doare ṣi mă face trist. Dar îmi trece, să ṣtii, îmi trece destul de repede chiar. Trebuie doar să văd ceva ce îmi place. Şi mie îmi plac multe lucruri. Să ṣtii că dacă crezi aṣa cum cred eu, îṭi plac foarte multe lucruri.

Să ṣtii că ṣtiu ce înseamnă comun. Să ṣtii că ṣtiu pentru că m-am interesat. M-am uitat în dicṭionar ṣi am aflat. Şi retardat ṣtiu ce înseamnă. Nici asta nu mă bucură. Mă întristează dacă îmi spui asta. Să nu îmi spui aṣa, bine?

Nu îmi place că sunt comun ṣi retardat. Nu mi-ar fi plăcut nici dacă aṣ fi fost doar comun sau doar retardat, să ṣtii. Nu îmi place pentru că sunt diferit. Lumea nu te place dacă eṣti diferit. Nu te place ṣi nu se apropie de tine. Dacă o fac, o fac doar pentru că alṭi oameni cred că aṣa trebuie să facă ca să nu-l supere pe dumnezeu. Ei nu ṣtiu, dar eu am văzut că ei ṭin mai mult la ceea ce ei numesc suflet decât la ei sau la cei din jurul lor. Dacă nu ar fi sufletul, lumea ar fi mult mai rea. Ei iubesc sufletul ṣi au grijă de el o viaṭă întreagă, dar nu au grijă ca de copilul lor ṣi nici ca de mâna lor dreaptă sau stângă, depinde cu care lucrează mai mult, ci au grijă de el ca de o monedă de schimb sau un apartament sau o maṣină sau o carte ca să poată să spună la un moment dat: Ha, al meu e mai bun, merit mai mult. Sufletul are legătură cu dumnezeu ṣi dumnezeu e mare ṣi înṭelept ṣi rău. Adică nu chiar rău, dar e un fel de poliṭist care dacă nu eṣti cum trebuie să fii, adică ca la regulament, te amendează. Dar nu îṭi cere bani ci îṭi ia sau dă din suflet. Dacă îṭi ia prea mult, arzi în Iad. Dacă îṭi dă mergi în Rai. Iar în Rai ṣi în Iad nu sunt cutremure, războaie, incendii, deṣi în Iad sunt flăcări ṣi cazane în care fierbe smoala dar nu ard case ṣi păduri ṣi oameni; acolo nu sunt nici certuri, nici tristeṭi sau fericiri sau neînṭelegeri sau schimburi sau neamuri sau bani. Acolo totul e firesc. Adică firesc aṣa cum înṭeleg oamenii cu suflet firescul. Adică cumva cum e foarte bine sau foarte rău. Adică ceva ce nu se poate înṭelege sau spune.

Înṭelegi?

Eu ar trebui să mulṭumesc sufletului pentru că astfel lumea are grijă de mine, dar nu pot să o fac. Nu pot pentru că eu nu am suflet ṣi nu pot să îi înṭeleg. Eu însă pot să cred. Eu pot să cred atâtea lucruri încât acum sunt ferm convins că tu mă asculṭi ṣi mă înṭelegi. Eu cred atât de tare în ce vreau eu să cred la un moment dat încât devin fericit. Dar nu fericit ca ceilalṭi, fericit pentru că am bani, pentru că am scăpat dintr-un accident, pentru că am prieteni, pentru că am un copil, pentru că mi-am cumpărat o casă. Eu sunt fericit pentru că pot să cred că pot să cred că eu pot să fac o grămadă de lucruri. Sunt fericit pentru că îmi miṣc mâinile aṣa cum vreau, pentru că nu miros urât când mă spăl, pentru că nu mă dor dinṭii când nu mă dor, pentru că văd culorile roṣu ṣi verde ṣi albastru ṣi mov ṣi galbe, pentru că îmi pot imagina lucruri, pentru că nu ṣtiu multe lucruri din lumea asta dar din lumea mea ṣtiu tot. De asta nu mor eu, deṣi ar fi trebuit să mor; devin fericit foarte uṣor ṣi repede. Peter Pan era foarte fericit ṣi de asta nici nu a murit ṣi rămas mereu copil. Aṣa sunt ṣi eu. Doar că eu nu pot să zbor astfel încât tu să mă vezi fără ca eu să cred asta… Asta este puṭin trist…

Ştii că pot fii tot ceea ce îmi doresc să fiu?

Spune-mi libelulă!

Bzzzzuuuuuzzzzzz!

Sau pasăre!

Fâl-fâl-fâl!

Sau cer!

Stele. Albastru. Soare. Lună. Somn. Picnic. Bronzat.

Ha, ha, ha! Vezi?

Dar poate că nu mă înṭelegi… ṣi crezi ṣi tu că sunt comun ṣi retardat… de fapt, sigur crezi asta. Eu nu cred că tu crezi asta. Dar dacă ṭi-aṣ spune că am o iubită care mă crede? Adică cu suflet. Sau crezi că asta vreau eu să cred? Atunci de ce are un nume, na!?

O cheamă: Rrrraaaada!

Aṣa o cheamă ṣi aṣa trebuie să o strigi: Rrraaaada!

Rrrr

aaaa

da

Nu altcum.

Nu o striga acum că nu e aici. Dar când o să fie să o strigi exact aṣa. Ca ṣi cum ai bate într-o tobă dar nu aṣa cum crezi tu că se face de obicei: Ra-ta-tatatata!

Doar Rrraaaa   da!

Un gând despre „Sase chipuri: Retardatul

Lasă un răspuns

