Mâna stângă a întunericului – Ursula K. Le Guin


„ Niciodată nu mi s-a părut mai stranie împărţirea oamenilor în bărbaţi şi femei. Era o femei şi mi se părea monstruoasă, aducătoare de moarte. Nu era făcută la fel ca mine.”

Mircea Cărtărescu – Gemenii

Încep cu citatul de mai sus pentru că din momentul când am terminat prima carte de Cărtărescu mi s-a aprins o luminiţă în creier, o rachetă semnalizatoare, mai mult decât o idee revelatoare, care mă îndeamna să mă plimb prin matricea labirintică a amintirilor după ceva cunoscut cândva, iubit cândva, iar acum pierdut. Când am citit pasajul respectiv, am realizat ceea ce căutam de câteva luni în şir. În primul rând pentru ideea evidentă, iar în al doilea pentru ceva mai subtil legat de stilul cărţii.

Atunci mi-au venit brusc în minte zilele petrecute de Ai pe nedrept într-o închisoare înfrigurată, drogat şi neînţeles, considerat un ciudat de către ciudaţi, lunga călătorie peste deşertul îngheţat al calotei polare, regele nebun şi mai ales curiozitatea şi incapacitaea Lui Genly Ai de a mai concepe cele două sexe umane ca făcând parte din aceeaşi specie.

Mâna stângă a întunericului este considerată o operă de science-fantasy, dar este mult mai mult, căci acea denumire caracterizează numai settingul acţiunii nu şi caracterul ideilor prezentate. Îmi place să cred ca SFul este un gen extrospectiv, este în sine un experiment ştiinţific în care autorul studiază un eşantion alterat, comparându-l cu proba originală: universul creat de sine în comparaţie cu universul în care trăieşte. Crearea unei lumi Sci-fi înseamnă scoaterea, mularea, dilatarea, deteriorarea unor îngrădiri acceptate ca fiind absolute(cum ar fi legile fizice), instituind reguli alternative, dar care nu sunt altceva decât consecinţe logice a dispariţiei legilor alterate. De multe ori asta înseamnă un detaliu, mai mic sau mai mare, în cazul de faţă: Ce s-ar întâmpla dacă în marea majoritate a timpului nu ar exista diferenţiere sexuală biologică? În schimb fantasticul este opus, duce la introspectie, elimină şi instaurează legi după concepte abstracte(cum ar fi un joc), ilogice, haotice, practic, ia realitatea de guler şi o invită la un Tango cu paşi necunoscuţi. Nu pune întrebări, oferă răspunsuri la interogări inexistente. Foarte puţini autori au încercat, şi chiar mai puţini au reuşit să unească aceste două concepte literare; Ursula K. Le Guin este unul dintre acei autori. Uniunea nu este perfectă totuşi, conţinutul ideatic tinde un pic spre sfera de influenţă a Sfului, a explicabilului, dar nu cred că o simbioză perfectă ar fi posibilă dat fiind antagosimul dintre cele două stiluri.

Gethem este o lume rece, acoperită de zăpadă aproape veşnică. Slab tehnologizată, doar două state făcându-se remarcate pe harta geopolitică iar societatea este într-o lentă „revoluţie” industrială. Ceea ce face ca această lume să fie cu adevărat demnă de interes sunt habitanţii. Descendenţii Homo Sapiens Sapines plecaţi în colonizare, au dezvolatat o sexualitate ciudată, mai precis lipsa unei sexualităţi, a caracterelor sexuale înafara unei perioade de două zile dintr-un ciclu lunar. Genly Ai este trimisul unei federaţii galactice, a cărui misiune de a pregăti terenul pentru instaurarea unei ambasade a Ekumenului nu decurge conform planului. El trece printr-o serie de încercări, aproape face ocolul planetei, călătorie care specific Ursulei, îl schimbă, îl marchează, îl face să îşi privească cu ciudăţenie semneii. Nu voi continua cu aprofundarea poveştii din două motive, motive clişeu , iar de aceea nu le voi enunţa(ok, va zic unul, e mai bine sa fie decoperita individual, sunt lucruri care trebuiesc interpretate personal).

Povestea şi stilul în care este narată dau naştere unui vârtej de melancolie, tristeţe şi zbateri, un vacum abisal creat de pierderi, care te atrage înăutru şi odată cu Ai te metamorfozează. Modul cum sunt exlorate relaţiile dintre personaje (principale sau secundare, fiind concentrate miriade de exemple), printre care şi posibilitate unei prietenii sincere când la o simplă atingere, cel mai bun prieten se poate transforma într-un pasional amant cu care să îţi împarţi patul doar două zile, după care oricât ai încerca, lucrurile nu mai au cum să redevină la normalitate.

Implicaţiile politice, religioase şi sociale sunt de amploare, Ursula dând naştere la religii, la mituri, la folclor, la concepţii diferite despre geneză, la politici de stat, legi, statuturi sociale, chiar şi unui sistem calendaristic diferit şi ilogic. Mare parte din acestea sunt explorate între capitolele principale, în interludii constând din povestiri unele cu implicaţii în poveste, spuse sub diferite forme, care facilitează elementul de absorbţie, colorează lumea până la orbire. Diferenţele dintre societăţile descrise în roman şi cele reale sunt subtile şi uneori pot trecute cu vederea, trasarea de paralele părând uşoară, dar la o inspecţie amănunţită lucrurile se schimbă, se schimbă atât de mult încât diferenţele par ca ţinând de xenoficţiune. De exemplu progresul tehnologic este foarte lent, un motiv clar nu se enunţă, dar se poate interpreta ca fiind o consecinţă a lipsei de dualitate sexuală, situaţia conflictuală-simbiotică dintre sexe oferind nevoia de evoluţie. Dacă lumea şi societatea este diferită, în oameni pot fi recunoscute arhetipuri normale de oameni slabi sau puternici, influenţi, laşi dar care în final interacţionează diferit, prin asta vrând să demosntreze importanţa relaţiilor dintre oameni pentru construirea unei societăţi.

Când într-un final vârtejul descoperirilor încetează şi eşti expulzat înapoi la suprafaţă într-un lac de nostalgie, ai certitudinea că ceva s-a schimbat în tine, căci realizezi ca lumea este aşa cum o cunoşti ori printr-un accident bizar, ori datorită unui plan demiurgic, în ambele cazuri, realizezi cât de uşor ar putea deveni altfel căci lumea nu poate fi decât un supraroman ce contopeşte explicabilul cu inexplicabilul.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s