Pederast- William S. Burroughs


Motto”

„Apocalipsa sunt eu!”

      yourdrug 26.06.2008

 

    Am făcut foarte greu rost de această carte. De fapt, cineva mi-a făcut rost de ea, cadou fiind de ziua mea. Nu pot să vă spun ce a trebuit să facă persoana respectivă pentru a procura, dar pot să vă spun că a stat la telefon cu cei de la depozit de la Polirom exasperîndu-i să o găsească. Un mic detaliu picant, menit a sublinia obsesia mea legată de acest autor. Cartea a costat 3.99 lei. Mai mult a fost efortul depus şi taxele poştale pentru o cărţulie groasă de 150 de pagini.

Pederast este aproape un roman de dragoste. Însă puţin mai “invers”. Este recunoscută afinitatatea autorului pentru bărbaţi şi  aventurile sale sexuale cu persoane de acelaşi sex. Am luat cartea în mînă puţin circumspect şi strîmbînd din nas. Ce să caute o carte din astea la mine în bibliotecă? What the fuck? Totuşi, m-am apucat să o citesc. În trei ore era gata. În trei ore l-am descoperit pe un Burroughs tare ciudat, dubios de amorezat, un ibovnic cu gust de mucus rectal plecat în căutare renumitului drog Yage.

Cartea este scrisă simplu, simplist, minimum de stil, o compoziţie la limita mediocrului. Şi atunci de ce scriu despre ea? De ce merită amintită? Pentru că e o poveste de dragoste născută din jeg, trăită şi-ngropată-n jeg. O poveste de dragoste în care personajul principal tremură în umbra drogului Yage şi în braţele unui iubit de ocazie, ibovnic care-l iubeşte conform unui contract.

Ok. Hai să vă spun de ce ar trebui să citiţi totuşi această carte ( carte care oricum nu cred că o mai puteţi găsi în librării ci doar prin biblioteci sau anticariate ): la începutul volumului William S. Burroughs se destăinuie. Nu am să bat monedă pe acest lucru. Nu îmi place să vorbesc despre omul Burroughs. Sunt alţii mult mai avizaţi, persoane care l-au cunoscut şi au cercetat mult mai mult decît am făcut-o eu ( vezi Allen Gingsberg ).

În concluzie… Concluzie? Humm… Un roman al durerii. Un roman al sfîrşitului şi al singurătăţii. Un roman al fricii de a fi singur. Un roman deviant care te aruncă în microcosmosul alienat al homosexualităţii. Nu te aştepta să înveţi ceva, nici să fi surprins. După mine e cel mai slab roman al lui Burroughs, dar asta nu înseamnă că nu merită menţionat şi răsfoit. Te costă trei ore. Cam cît ţi-ar lua să citeşti un număr din Dilema veche. Avînd în vedere ce articole apar în ultima vreme, nu ar fi o mare pierdere ratarea unui număr.

Lasă un răspuns

